Kauneus ja Terveys

Iho-ongelmat

Naistentautien- ja synnytysten erikoislääkäri

Elina Holopainen

Kysymys:

Olen 16-vuotias tyttö. Kasvoissani on finnejä. Olisiko ehkäisypillereistä apua vaivaan? En myöskään osaa niellä pillereitä. Voisinko käyttää hormonilaastareita?

Näytä vastaus

Vastaus:

Finnien eli aknen muodostuminen on aika tavallinen vaiva murrosiässä. Usein finnien muodostuminen vaihtelee kuukautiskierron mukaan niin, että loppukierron puolella iho tuntuu rasvoittuvan enemmän. Tämä liittyy hormonitasojen vaihteluihin. Ihon hoitoon voidaan käyttää paikallisia valmisteita, mikäli aknealueet eivät ole kovin laajat. Usein myös suun kautta otettava antibioottikuuri auttaa. Ihotautilääkärit määräävät myös suun kautta otettavaa Roaccutan-nimistä lääkettä hankalan aknen hoitoon.Yhdistelmäehkäisypillereillä on yleensä suotuisa vaikutus aknen vaivaamaan ihoon. Etenkin, jos on ehkäisytarve tai kuukautiset ovat kivuliaat eikä yhdistelmäehkäisypillerien käytölle ole estettä, kannattaa tällainen hoito aloittaa. Pillerit, ehkäisylaastari ja -rengas näyttävät kaikki parantavan ihoa. Ota yhteys omaan lääkäriisi.

Julkaistu: 22.2.2011

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kun lähetät kysymyksen asiantuntijoille, toimitamme ne eteenpäin nimettöminä. Vastauksia julkaistaan Kauneus ja Terveys -lehdessä Klinikka-sivuilla sekä terve.fi:ssä. Kaikkiin kysymyksiin emme valitettavasti voi vastata. Käsittelemme viestiäsi luottamuksellisesti. Poistamme sen 2 kuukautta vastaanottamisen jälkeen. Emme kerää tai säilytä mitään tietoja viestien lähettäjistä.