Kauneus ja Terveys

Viisi syytä pitää päiväkirjaa: kirjoita itsesi tyyneksi

Viisi syytä pitää päiväkirjaa: kirjoita itsesi tyyneksi
Ota kynä käteen ja kirjoita: päiväkirja auttaa sinua voimaan paremmin.
Julkaistu: 15.12.2020

1. Se vähentää stressiä

Uusiseelantilaisen tutkimuksen mukaan verenpaine laskee, kun kirjoittaa päiväkirjaa 15–20 minuuttia päivässä vähintään kolme tai neljä kertaa neljän kuukauden aikana. Samalla voit ymmärtää paremmin, mikä stressiä oikeastaan aiheuttaa, ja käsitellä sitä. Tee kirjoittamisesta meditatiivinen iltarituaali.

2. Se rauhoittaa mieltä

Kirjoittaminen kuohuttavista tilanteista auttaa aivoja säätelemään tunteita ilman, että tiedostat sitä. Selviät siis huonoista päivistä vähemmin vaurioin. Käytä suhteellisen neutraalia kieltä. Hyvin värikkäät ilmaisut pikemminkin kasvattavat tunnekuohua.

3. Se opettaa itsestäsi

Päiväkirjan avulla havaitset toistuvat kielteiset ajatuksesi ja pystyt katkaisemaan niiden kierteen. Samalla saat lisää tilaa uusille, luoville ajatuksille. Ihminen muuten ajattelee vähintään 50 000 ajatusta päivässä, useimmat tiedostamattaan.

4. Se parantaa muistia

Kirjoittaminen kasvattaa työmuistia, mikä saattaa auttaa sinua oppimaan uutta helpommin. Ainakin sanavarastosi kasvaa ja alat ymmärtää elämässäsi jo tapahtuneiden asioiden yhteyttä toisiinsa.

5. Se vahvistaa itsetuntoa

Muista kirjoittaa ylös asioita, joissa olet onnistunut. Silloin päiväkirja auttaa sinua näkemään itsesi myönteisesti, mikä vahvistaa itsetuntoa. Kirjoittamalla säännöllisesti harjoitat myös itsekuria. Päiväkirjan pitäminen parantaa todennäköisyyttä saavuttaa tavoitteesi: se viestii aivoille, että asia on tärkeä. Myönteinen kierre on valmis.

Lähteet: Psychology Today, Scientific American, University of California ja Rochester University Medical Center

1 kommentti