Kauneus ja Terveys

Torku itsesi terveeksi ja tehokkaaksi! Viisi ihan parasta syytä nukkua päiväunet

Torku itsesi terveeksi ja tehokkaaksi! Viisi ihan parasta syytä nukkua päiväunet
Kun silmät lupsahtelevat iltapäivästä, anna mennä ja torkahda hetkeksi. Herättyäsi voit tuntea itsesi uudeksi ihmiseksi.
Julkaistu: 19.5.2021

1. Se parantaa oppimista

Harhaileeko ajatus sinne, tänne ja tuonne? Pätkiikö muisti? Tutkimusten mukaan ratkaisu on 20 minuutin tehotirsat. Jos askartelet monimutkaisen ongelman parissa, puolentoista tunnin päikkärit voivat auttaa aivoja luomaan uusia yh­teyksiä. Kaikille pitkät unet eivät sovi. Tokkurainen olo voi kestää pitkään.

2. Se voi helliä sydäntä

Nukkuessa verenpaine ja sydämen syke laskevat. Siksi etenkin yöuni on sydämelle tuikitärkeää, mutta päiväunistakin voi olla apua. Sveitsiläistutkimuksessa huomattiin, että kerran pari viikossa torkkuvilla oli muita vähemmän sydänongelmia. Reilusti lisääntynyt unentarve voi kieliä terveys­ongelmista.

3. Se tukee vastustuskykyä

Immuunijärjestelmä tarvitsee unta. Jos yöt ovat rikkonaisia, torkut voivat paikata tilannetta ranskalaistutkimuksen mukaan. Huonon yön jälkeen tutkituilla oli merkkejä stressistä ja vastustuskyvyn laskusta. Päiväunet palauttivat arvot normaaleiksi.

4. Se tehostaa työntekoa

Tirsojen jälkeen työt sujuvat todennäköisesti aiempaa sujuvammin: olet skarppi, tuottelias ja luova. Levänneenä on helppo erottaa, mikä on tärkeää ja mikä ei, joten olet hyvä päätösten tekijä. Pystyt yhdistämään asioita ennakkoluulottomasti.

5. Se keventää mieltä

Jos alkuiltapäivästä nyppii, ei ihme, sillä silloin energiatasot tyypillisesti laskevat. Vanhan kiinalaisen sanonnan mukaan jos haluat olla onnellinen tunnin, ota päiväunet. Se on ihmisen luontainen tapa piristyä, rauhoittua ja rentoutua. Nukkumisella on myös eräs yllättävä vaikutus. Se vähentää impulsiivisuutta. Saatat jopa käyttää rahaa aiempaa harkitummin.

Lähteet: apa.org, Harvard Health Publishing, Healthline, John Hopkins Medicine, Mit Sloan School of Management, pubmed.org ja sleep.org.
Kommentoi »