Terve.fi

Vesiaerobic

Vesiaerobic

Vesi sopii hyvin aerobicin harrastamiseen yksin tai ryhmässä. Vedessä kovakaan harjoittelu ei kuormita lihaksia, niveliä, nivelsiteitä ja jänteitä niin paljon kuin tavallinen aerobic, koska vesi kannattaa ja tukee kehoa. Vesi myös antaa tarpeellisen vastuksen.
Mainos

Hyödyt

Vedessä liikkuminen on raskasta, jolloin liikkeet joudutaan tekemään hitaammin ja huolellisemmin kuin lattiatasolla..

Vesiaerobicin hyvä puoli on veden antama tuki. Veden tukemana vartalo pysyy hyvin tasapainossa harjoitusten aikana. Veden antama tuki auttaa myös tulemaan tietoiseksi omasta kehosta. Veden pyörteissä liikkumisesta on lisäksi se hyöty, että veden pyörteet hierovat ihoa, jolloin ihon verenkierto vilkastuu.

Huomioitavaa

Vesiaerobicin vastusta voi lisätä pujottamalla jalkoihin ja käsiin kellukkeita. Vesiaerobicia varten on suunniteltu veden vastusta lisääviä välineitä. Erikoisvälineitä ei välttämättä tarvita, sillä halvemmalla lisävastusta harjoitukseen saa lainaamalla lasten kellukkeita. Tavallisia käsi- tai nilkkapainoja ei kannata käyttää vesiaerobicissa, sillä ne voivat vahingoittaa nivelsiteitä ja jänteitä. Myös vesiaerobicin jälkeen on tärkeää venytellä.

Julkaistu: 8.11.2005