Terve.fi

Vaihdevuosien jälkeinen hormonikorvaushoito voi altistaa astmalle

Vaihdevuosien jälkeinen hormonikorvaushoito voi altistaa astmalle
Vaihdevuosien jälkeen annettavalla hormonikorvaushoidolla saattaa olla yhteys astmariskiin.

Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan vaihdevuosien jälkeinen hormonikorvaushoito on yhteydessä astmaan, mutta ei keuhkoahtaumatautiin. Erot astman sairastavuudessa elämänkaaren eri vaiheissa viittaavat myös siihen, että sukupuolihormoneilla on taudin kannalta merkitystä.

Laajassa Nurse's Health Study -tutkimuksessa seurattiin yli 120 000 naimisissa olevaa sairaanhoitajaa, jotka olivat 30–55-vuotiaita vuonna 1976. He täyttivät kyselylomakkeen, jossa kyseltiin terveyshistoriasta, ruokavaliosta, elämäntavasta, liikunnasta ja hormonien käytöstä.

Vuosina 1988–1996 sairaanhoitajat vastasivat kahden vuoden välein kyselyyn, jossa kartoitettiin mahdolliset sairastumiset astmaan tai keuhkoahtaumatautiin.

Seuranta-aikana (yli 540 000 henkilövuotta) estrogeenin käyttö ilman progestiinilisää oli yhteydessä astmaan. Riski oli 2,29-kertainen verattuna naisiin, jotka eivät olleet koskaan saaneet hormonikorvaushoitoa.

Naiset, jotka käyttivät yhdistelmähoitoa (estrogeeni + progestiini), sairastuivat yhtä todennäköisesti astmaan. Keuhkoahtaumataudin suhteen eroa ei ollut hormoneja käyttävien ja käyttämättömien välillä.

Tutkimuksen heikkouksina mainitaan mm. keuhkoahtaumataudin mahdollinen alidiagnosointi.

Julkaistu: 28.6.2006
Kommentoi »