Terve.fi

Tunti liikuntaa viikossa voi pitää masennuksen loitolla

Tunti liikuntaa viikossa voi pitää masennuksen loitolla

Jo hyvin vähäinen liikunta voi pienentää riskiä sairastua masennukseen. Lue lisää.
Mainos

Jo hyvin vähäinen liikunta voi pienentää riskiä sairastua masennukseen, tuore tutkimus osoittaa. Tutkimuksessa tähän riitti 1 – 2 tuntia liikuntaa viikossa.

Norjalaisaineistoihin perustuva havainto on hyvin mielenkiintoinen, sillä liikunnan on tiedetty auttavan masennuksen hoidossa, mutta sen teho masennuksen ehkäisyssä on jäänyt vähemmälle huomiolle. Tutkimus perustuu 38 000 aikuisen yksitoistavuotiseen seurantaan.

Riski sairastua masennukseen seurannan aikana oli 44 prosenttia suurempi osallistujilla, jotka eivät harrastaneet liikuntaa, tulokset osoittivat. Tämä havaittiin verrattuna viikoittain 1 – 2 tuntia liikuntaa harrastaviin riippumatta siitä, miten intensiivistä liikunta oli. Liikunta ei vaikuttanut ahdistuneisuushäiriön todennäköisyyteen.

Havainnot kaipaavat vielä lisätutkimusten varmistuksen ennen kuin liikunnan voi todella sanoa olleen nyt havaitun vaikutuksen takana. Jos varmistus saadaan, jo hyvin vähäiset lisäykset fyysisessä aktiivisuudessa voisivat auttaa monia välttymään masennukselta. Nyt julkaistussa tutkimuksessa arviolta joka kahdeksas masennusoire olisi jäänyt kehittymättä, jos liikuntaa harrastamattomat olisivat liikkuneet tunnin viikossa, tutkijat arvioivat.

Tutkimus julkaistiin American Journal of Psychiatry -lehdessä.

Masennukseen sairastuu elämänsä aikana noin joka seitsemäs ihminen. Masennus alkaa usein kielteisen elämänmuutoksen kuten avioeron tai muun menetyksen jälkeen. Noin puolessa tapauksista masennus myös uusiutuu.

Lähde: American Journal of Psychiatry 2017DOI:10.1176/appi.ajp.2017.16111223

Lue lisää:

Masennus: masennuksen hoitosuositukseen tehtiin lisäyksiä

10 kotikonstia masennusoireiden kukistamiseen

Julkaistu: 31.10.2017