Kauneus ja Terveys

Tunnista suolan käytön vaarat

Tunnista suolan käytön vaarat
Tiesitkö, että sinäkin syöt luultavasti liikaa suolaa? Asiantuntija pitää suolaa lisäaineena, jonka vaarat liian monet painavat villaisella.
Julkaistu: 6.11.2015

Suolaa, suolaa, enemmän suolaa. Näin tuntuu ajattelevan turhan moni suomalainen, sillä ravitsemusterapeutti Mikko Rinnan mukaan syömme suolaa moninkertaisesti verrattuna elimistön fysiologiseen tarpeeseen.

Suolaa tarvitaan, mutta saannista ei tarvitse huolehtia

Suolan natrium ja kloridi ovat kumpikin ihmisen kehon toiminnalle välttämättömiä kivennäisaineita. Natriumia tarvitaan esimerkiksi aineenvaihdunnan toimintaan ja kloridi osallistuu muun muassa kehon happo-emäs-tasapainon säätelyyn.

Rinta kuitenkin korostaa, ettei suolan saannista ole länsimaisessa ruokavaliossa pulaa, vaan riittävästi natriumia saa ravinnosta täysin ilman lisättyä suolaa. Esimerkiksi kala, liha ja maito ovat hyviä luontaisen natriumin lähteitä.

Terveellä ja kohtalaisesti liikkuvalla ihmisellä elimistön päivittäinen suolan tarve on keskimäärin 1,5 grammaa eli noin neljäsosa teelusikallisesta. Suosituksissa ylärajaksi on määritetty 5 grammaa, joka Rinnan mukaan täyttää varmasti myös aktiivisemman liikkujan suolan tarpeen.

Monilla suolan käyttö on kuitenkin karannut käsistä.

– Suomalaiset naiset saavat suolaa keskimäärin 6,5 grammaa ja miehet 9 grammaa vuorokaudessa. Naiset saavat suolaa siis nelinkertaisesti ja miehet peräti kuusinkertaisesti verrattuna keskimääräiseen fysiologiseen tarpeeseen.

Suola nostaa verenpainetta

Suolaa ei kannata ripotella ruokaansa mielin määrin, sillä liiallisella käytöllä on tutkitusti lukuisia terveyshaittoja.

– Haastavin ominaisuus suolan käyttöön liittyen on ilman muuta natriumin aiheuttama verenpaineen nousu.

Korkea verenpaine nostaa sydän- ja verisuonitauteihin sairastumisen riskiä. Myös dementiariski kasvaa ja aivohalvauksen riski peräti kaksinkertaistuu, jos verenpaine kipuaa ihannearvojen ulkopuolelle.

Verenpaineen nousun lisäksi Rinta nostaa esiin myös tuntemattomamman haitan: natriumin luuston terveyttä heikentävän vaikutuksen.

– Natrium liuottaa luustosta kalsiumia. Kalsiumin tärkeys ja muut luustoterveyteen liittyvät asiat ovat usein esillä, mutta tämä puoli unohdetaan.

Liiallinen suolan käyttö voi vaikeuttaa painonhallintaa

Sen lisäksi, että liiasta suolankäytöstä on haittaa kokonaisterveydelle, se voi aiheuttaa päänvaivaa myös painonsa kanssa kamppailevalle.

Rinta kehottaa laihduttajia tarkkailemaan suolan käyttöään erityisesti, jos vaa’an lukemat heittelevät voimakkaasti.

– Suolan ominaisuus on, että se lisää elimistöön nestettä. Joskus puntari voi siksi näyttää epämieluisia lukemia.

Suolan vaaroista viis veisataan

Suolaa käytetään liikaa, vaikka vaarat tiedostetaan.

Rinnan mielestä on erikoista, että lisäaineita pelätään, vaikka niiden saanti jää usein rutkasti alle suositusrajojen. Suolaa kuitenkin käytetään huoletta yli tarpeen, vaikka sen haittavaikutuksista on runsaasti luotettavaa tutkimustietoa.

– Mielestäni myös suola on lisäaine. Kuten muitakin lisäaineita, myös sitä lisätään ruokaan parantamaan makua, koostumusta ja säilyvyyttä.

Suolasaldo voi kertyä täyteen huomaamatta

Suolaa saattaa nauttia liikaa huomaamattaan, sillä monet suosikkituotteet sisältävät runsaasti niin sanottua piilosuolaa.

– Mausteet ja maustekastikkeet, esimerkiksi ketsuppi ja soijakastike, ovat sellaisia, joista suolaa saattaa kertyä huomaamatta. Myös leivät, leikkeleet, lihavalmisteet, murot, myslit ja valmisruoat ovat usein runsassuolaisia.

Rinta kehottaa kiinnittämään huomiota tuotteiden pakkausselosteisiin ja etsimään tuotteista sydänmerkkiä.

– Sydänmerkki takaa sen, että tuote on vähäsuolainen.

Käytä myös erikoissuoloja harkiten

Ruususuola, kristallisuola, mineraalisuola, merisuola. Kauppojen hyllyt pursuilevat tavallisten ruokasuolojen lisäksi trendikkäitä erikoissuoloja, joiden paremmuuden nimeen monet terveystietoiset vannovat.

Rinta kuitenkin suhtautuu myös trendisuoloihin kriittisesti.

– Suolojen eroja liioitellaan hirveän paljon. Kaikissa suoloissa on verenpainetta nostavaa natriumia, vaikka sen määrät vaihtelevat.

- Ja vaikka erikoissuoloja mainostetaan niiden sisältämillä hivenaineilla, määrät ovat loppujen lopuksi hyvin pieniä, ja niitä hivenaineita saa kyllä muualtakin.

Lähteet: Laillistettu ravitsemusterapeutti ja Trainer4You -ravintovalmentajakoulutuksen päävalmentaja Mikko Rinta, World Health Organization, Terveyskirjasto, Sydänmerkki.

Kommentoi »