Kauneus & Terveys

Testissä suositut verkkovalmennukset - ovatko oikeasti tehokkaita?


Verkkovalmennukset ovat suosittu ja suhteellisen edullinen tapa pudottaa painoa, kohottaa kuntoa, mielialaa ja parantaa elämäntapoja. Me testasimme viisi erilaista. Lue, mitä mieltä olemme.
Kuvat iStock

1. Nanna Karalahden ja Kukka Laakson Puretreeni 

Hinta ja kesto: 99e/8 viikkoa

Mitä valmennus lupaa?

Nanna Karalahden ja Kukka Laakson naisille suunnattu nettivalmennus, joka kohottaa kuntoa, polttaa rasvaa, parantaa lihaskuntoa ja kiinteyttää. Yksinkertaista ja kovaa treeniä, paljon puhdasta ruokaa. Vaihtelua ja tuloksia.

Mitä valmennukseen sisältyy?

Tarjolla on oma pakettinsa aloittelijoille ja edistyneille. Valmennukseen sisältyy kaksi treeniohjelmaa, viljaton ja maidoton ruokavalio, valmennusporukan oma yhteisö Facebookissa (Nanna ja Kukka mukana), viikoittain ohjeita tavoitteiden ja treenien suunnitteluun ja kehityksen ylläpitoon.

Kokemukseni:

Kaipasin vaihtelua treeniin ja uusia ideoita syömiseen. Halusin myös vatsavaivojen takia kokeilla maidotonta ja gluteenitonta ruokavaliota. Testasin sekä aloittelijoiden että edistyneiden valmennuksia.

Aloittelijoiden treenit olivat kotona tehtäviä, hyvin yksinkertaisia, tehokkaita eivätkä lohkaisseet päivästä kuin pienen palan. Edistyneiden treeneihin kuului niin kehonpaino- kuin saliharjoittelua ja aerobista liikuntaa. Treenit olivat todella kovia keskitasoiselle kuntoilijalle. Ruokavalio oli helppo koostaa annetuista raaka-ainelistoista ja ryhmäläiset keksivät valmennuksen aikana paljon reseptejä. Perusvalmennuksen rinnalla valmennustiimin tuki ja lisäohjeet arkeen olivat tärkeitä. Kaikessa korostui kohtuullisuus ja hyvä olo.

Plussat ja miinukset:

+ Kovat, monipuoliset treenit. Liikkeiden oikeat tekniikat pnäki videolta. Uusi treenikärpänen iski ihan kunnolla!

+ Ruokaa sai syödä runsaasti ja ryhmäläisten jakamat reseptit antoivat ideoita kokkaukseen.

+ Valmentajien ja muiden ryhmäläisten tuki – mahtava yhteishenki!

- Ruokavaliossa on hiilareita vain kahdella aterialla – se vaati totuttelua (aiemmin jaettu pitkin päivää). Alkuun makeanhimo iski iltaisin.

- Maidoton ja gluteeniton ruokavalio vaatii soveltamista. Jos ei koe niistä oireita, mielestäni turha välttää.

Kenelle valmennus sopii?

Jos kaipaa kokonaisvaltaista hyvää oloa ja elämänmuutosta. Haluaa pudottaa painoa tai kohottaa reilusti kuntoa. Jos lähtötaso olematon, suosittelen aloittelijoiden pakettia. Se on lempeä mutta tehokas startti. Edistyneiden paketissa saa treenata paljon. Jos kärsii vatsaongelmista, ruokavalio voi antaa avun.

Täyttyykö lupaus?

Kyllä täyttyi. Olin valmennusajasta puolet flussan kourissa, joten omat treenit jäivät aika vähäisiksi. Mutta treeneihin tulee heti kova himo, sillä ne tuntuu erittäin tehokkailta! Hyviä tuloksia on mahdollista saada – sen olen jo huomannut muiden ryhmäläisten ennen/jälkeen-kuvista. Ruoka oli hyvää ja puhdasta mutta vaatii luovuutta, jottei kyllästy. Jatkan ehdottomasti näillä treeneillä ja ruokavaliota noudatan soveltaen.

2. Fitfarmin Kukoistava minä 

Hinta ja kerto: 45 e/4 viikkoa

Mitä valmennus lupaa?

Pieniä, helppoja keinoja parantaa hyvinvointia, neuvoja meditoimiseen, joogaan ja hengitysharjoituksiin. Rentoutumista ja kiireen katkaisua. Keinoja, miten voi oppia kunnioittamaan itseään enemmän ja unohtamaan kielteisiä ajatuksia.

Mitä valmennukseen sisältyy?

Joka viikko saa uuden hathajoogaharjoituksen sekä hengitys- ja meditaatioharjoitukset videoina. Lisäksi voi katsoa valmentajien Jutta Gustafsbergin ja Kylli Kukkin vinkkejä esimerkiksi selän terveyteen tai pienten arkisten asioiden muuttamiseen. Kurssilaiset voivat keskustella omalla palstallaan kokemuksistaan tai pyytää valmentajilta apua ohjelman toteuttamiseen.

Kokemukseni:

Ohjelmaa on helppo seurata, koska videoita voi katsoa melkein milloin. Eikä aina tarvitse edes valtavasti aikaa: joogaharjoitusten pituus vaihtelee noin kymmenestä minuutista tuntiin. Harjoitukset ovat hyvin lempeitä ja kannustavia. Jutta ja Kylli kannustavat huolehtimaan itsestä ja unohtamaan stressaamisen. Harjoitukset eivät tunnu liian vaikeilta, joten ne sopivat hyvin myös aivan aloittelijoille. Nettisivujen käyttö on vaivatonta.

 Plussat ja miinukset:

+ Ohjevideot ovat eripituisia. Vartin joogahetkeen on helppo löytää aika vaikka olisi kiireinen viikko.

+ Energisyys ja hyväntuulisuus. Kylli ja Jutta ovat videoilla todella valoisia ja kannustavia.

- Jotkut harjoitukset voisivat olla pidempiä. Esimerkiksi kuusiminuuttinen nukahtamisen avuksi tarkoitettu rentoutusharjoitus tuntui lyhyeltä.

- Jotkut videoilla tai ääninauhoilla kerrotut asiat tuntuvat itsestäänselvyyksiltä. Vaikka ymmärsi, että samat nauhat on tarkoitettu kaikille, asia hieman turhautti.

Kenelle valmennus sopii?

Kiireiselle, joka kaipaa lempeää stressinpoistoa, pientä omaa hetkeä ja kehonhuoltoa. Motivoituneelle, sillä pelkkä harjoitusten tekeminen ei riitä vielä suureen muutokseen vaan pitää huomata arjessa muutenkin, miten saisi korjattua pinnallista hengitystä syvemmäksi tai huonoa asentoa paremmaksi. Hänelle, joka ei hätkähdä tai ärsyynny, jos puhutaan kiitollisuudesta tai maadoittumisesta.

Täyttyykö lupaus?

Kyllä, jos ottaa valmennuksen tosissaan ja tekee muutoksia arkeensa. Neljässä viikossa ei ehkä ala kukoistaa, mutta voi saada luotua pieniä rutiineja siihen, miten saisi stressin paremmin katkaistua, kielteisen puheen lopetettua ja löytäisi ajan kehonhuoltamiselle. Valmennuksen aikana huomaa, etteivät asiat ole niin kamalan vaikeita. Esimerkiksi pienten muutosten tekeminen vaatii vain päättäväisyyttä.

3. MT Personal Trainingin Muutos100 

Hinta ja kerto: 169 e/3 kuukautta

Mitä valmennus lupaa?

Lupaa, että kolmessa kuukaudessa pääsee parempaan kuntoon.

Mitä valmennukseen sisältyy?

Pakettiin kuuluvat 100 päivän verkkovalmennus ja 20 treenit ryhmässä Helsingin Kisahallilla. Muutos100-verkkovalmennuksen voi hankkia myös ilman treeniryhmää, jolloin sen hinta on 129 e.

Kokemukseni:

Saan valmennustyökalu Movendoksen käyttöoikeuden kolmeksi kuukaudeksi, ja paikka osoittautuu oikeaksi aarrearkuksi. Movendokseen joutuu tutustumaan hetken, ennen kuin siellä oppii surffaamaan. Kirjaan sinne painoni ja viikottaiset treenini. Saan henkilökohtaisen ruokavalio-ohjeistuksen ja treeniohjelman, jota pääsin sairastamisen takia noudattamaan hieman jälkijunassa.

Meillä on myös aktiivinen Facebook-ryhmä, jossa ihmiset kirjaavat esimerkiksi haasteiden suoritusaikoja.

Plussat ja miinukset:

+ Pelkkä nettivalmennus on toimiva ja sitä pystyy toteuttamaan missä tahansa. Treenivideoista voi tarkistaa, kuinka liikkeet tehdään.

+ Ravitsemuksesta oli paljon tietoa. Sain monipuolisen reseptipankin käyttööni ja terveellisten aterioiden koostaminen helpottui.

+ Koska asun Helsingissä, pääsin mukaan Monnan ja Tuukan treeniryhmään. Treenit olivat todella monipuoliset ja yhteishenki ventovieraiden ihmisten keskuudessa huikea. Uskaltauduin esimerkiksi harjoittelemaan käsilläseisontaa 25 vuoden tauon jälkeen. Välillä oli ihana piiskata itsensä lähes pahoinvoinnin partaalle. Yksin en olisi jaksanut, ryhmässä kyllä.

- Kiireisinä viikkoina tuntui, että Movendoksessa tapahtui jo vähän liikaakin. En aina ehtinyt tai jaksanut mennä tarkkailemaan uusia haasteita tai viestejä.

- Haasteiden toteuttaminen on todella itsestä kiinni. On helppo katsoa treenivideo, mutta se pitää vielä sitten toteuttaakin!

Kenelle sopii?

Ihmiselle, joka haluaa muutosta ja jolla on itsekuria tehdä asioita itsenäisesti. Ihmiselle, joka haluaa treenata monipuolisesti ja rohkeasti myös itselle vieraampia lajeja. Ravitsemusasioiden kanssa kamppaileville, jotka kaipaavat lisää tietoa terveellisestä ruokavaliosta. Kuitenkin jos motivaatiota muutokseen ei todella ole, silloin nettivalmennus jää helposti roikkumaan ja toteuttamatta. Ennen valmennuksen hankkimista kannattaakin fiilistellä sitä, onko todella valmis muuttamaan elämäntapojaan. 

Täyttyikö lupaus?

Suosittelen valmennusta lämpimästi. Itselläni oli kiinteytymistavoite ja toiveissa saada lisää lihasmassaa rasvan tilalle. Vaikka olin ensimmäisen treenikuukauden kipeä enkä päässyt liikkumaan, pystyin pitämään tilanteen tasapainossa hyvillä ruokaohjeilla. Heti kun aloin liikkua, paino alkoi laskea ja housut kiristää vähemmän. Uskon, että kolmessa kuukaudessa näillä ohjeilla on mahdollista tehdä isojakin muutoksia.

4. Lifted Lifestyle 

Hinta ja kesto: 87 e/5 viikkoa

Mitä valmennus lupaa?

Hyvinvointia, tasapainoa ja energiaa arkeen viidessä viikossa.

Mitä valmennukseen sisältyy?

Valmennus jakautuu kolmeen osa-alueeseen: liikunta, ravinto ja stressinhallinta.

Valmennus on toteutettu Campwire-verkkoympäristössä. Sinne ilmestyy joka päivä uusi video tai luento jostain valmennuksen aihepiiristä. Kaikki vanhat luennot ja videot jäävät myös katsottavaksi. Toteutus on selkeä ja helppo käyttää. Jokaisen päivän materiaali merkataan aina tehdyksi, kun se on käyty läpi. Treenit merkataan erilliseen taulukkoon, jossa näkyvät myös kaikkien muiden osallistujien treenit. Se motivoi – en halua olla muita huonompi.

Kokemukseni:

Kaikki valmennuksen treenit ovat kehonpainoharjoituksia, jotka voi tehdä kotona. Et tarvitse muuta kuin joogamaton. Joka päivästä pitää varata valmennukselle puolisen tuntia. Tämä sopii erityisen hyvin kiireiseen arkeeni. Treenit ovat koko elämänsä liikkuneelle naiselle kiinnostavia ja kehittäviä. Niiden rankkuus vaihtelee: kovien lihaskuntoharjoitusten vastapainoksi kehoa huolletaan rauhallisen joogan avulla. Saan valmennuksesta paljon iloa, motivaatiota ja uutta tietoa.

Plussat ja miinukset:

+ Järkevät ja maanläheiset ravintoneuvot, jotka on helppo ottaa osaksi jokapäiväistä arkea. Ravinto-ohjeiden noudattaminen on tehty yksinkertaiseksi kätevillä muistisäännöillä. Ruoka on sillä paikalla, jolle se mielestäni kuuluukin: se on ravintoa, ei elämän tarkoitus.

+ Valmennus sopii selvästi ajatukseeni siitä, että ihminen on kokonaisuus eikä mieltä saa unohtaa hyvinvointia tavoiteltaessa. Vaikka suurin osa stressinhallintaosuuden asiasta on minulle tuttua, saan siitä silti buustia omaan elämääni: ostan pimennysverhot ja alan sulkea puhelimeni iltayhdeksältä. Yritän myös jatkossa mahduttaa pienen meditaatiohetken jokaiseen päivääni.

- Osa treeneistä pitää tehdä itsenäisesti ilman videota. On vaikea muistaa, miten liikkeet tehdään ja tarkkailla samalla, että tekee jokaista juuri puoli minuuttia, kuten ohje on. Ne treenit, jotka tehdään samaan tahtiin videolla esiintyvien treenaajien kanssa, ovat mielestäni loistavia.

Kenelle sopii?

Valmennus sopii ihmiselle, joka haluaa parantaa hyvinvointiaan kokonaisvaltaisesti ja pitkäkestoisesti. Mikään kuukauden ihmekuuri tämä valmennus ei ole. Se perustuu hyvien tapojen luomiseen ja niiden ottamiseen osaksi elämää. Järkevä ja innostava valmennus, jota suosittelisin kaikille, jotka haluavat opetella liikkumaan enemmän, syömään terveellisemmin ja hallitsemaan mieltään paremmin.

Lunastaako lupauksensa?

Sanoisin, että lupaus pitää. Ennen kaikkea valmennus motivoi elämään terveellisemmin ja tekemään kolme kehonpainotreeniä viikossa. Kehoni nauttii, kun se haastetaan joka viikko uusilla treeneillä. Valmentajakolmikko Tanelin, Jukan ja Antin videoiden mukaan treenaaminen on yllättävän hauskaa, ja valmentajien energisyys tarttuu. En tahdo lopettaa tätä viiteen viikkoon, vaan lunastan paikan jatkovalmennuksesta.

5. Nora Vuorion Fitbody Challenge 

Hinta ja kesto: 89 e/8 viikkoa

Mitä valmennus lupaa?

Muokkaa vartaloa polttamalla rasvaa ja muodostamalla lihaksia tilalle. Peruskunto kohenee harjoitusten myötä.

Mitä valmennukseen sisältyy?

Kaksi erilaista, maidotonta ja gluteenitonta ruokavaliota, treeniohjelman, mäki- ja porrastreeni-ohjeet sekä keskustelupalstan.

Kokemukseni:

Nettivalmennus oli selkeä ja  mutkaton kokemus. 

Treenit olivat tosi hyviä, helppoja ja yksinkertaisia. Ihmiset, jotka eivät paljoa kuntoilusta tiedä, voivat tehdä harjoitukset itsenäisesti. Pidin siitä, että kaikki harjoitukset, paitsi porrastreenit, oli mahdollista tehdä työpaikan pienellä salilla. Osan liikkeistä pystyin toteuttamaan kotioloissa. 

Plussat ja miinukset:

+ Ruokailutottumukseni muuttuivat terveellisempään suuntaan ja energisyys kasvoi. 

+ Sain uusia maukkaita reseptejä, joita on helppo ja nopea toteuttaa.

+ Lihakset ovat tulleet esiin ja muotoja on syntynyt. Keho on muuttunut naisellisemmaksi.

+ Selluliitti on vähentynyt huomattavasti pepusta ja reisistä.

- Ensimmäisen kuukauden vähänrasvainen ruokavalio ei sopinut tähän hetkiseen epäsäännölliseen päivärytmiini.

- Välillä tuntui siltä, et Puhdistamon tuotteita mainostettiin joka ruokailun yhteydessä. Olisiko ollut muita mahdollisia korvaavia merkkejä?

Kenelle sopii?

Heille, jotka kaipaa yksinkertaista ja helposti toteutettavaa treeniä. Jos haluaa polttaa rasvaa ja saada erottuvat lihakset.

Täyttyikö lupaus?

Kyllä. Mieliala sekä kunto on kohonnut. Kroppa näyttää paremmalta. Makeanhimo on selkeästi vähentynyt.

Lue myös:

Julkaistu: 26.2.2016