Terve.fi

Täysjyvävilja voi auttaa painonhallinnassa

Täysjyvävilja voi auttaa painonhallinnassa

Täysjyväviljojen suosiminen voi helpottaa painonhallintaa. Lue lisää täysjyväviljoista ja painonhallinnasta.
Mainos

Täysjyväviljojen suosiminen voi tuoreen tutkimuksen mukaan helpottaa painonhallintaa. Verrattuna teollisiin viljoihin täysjyvävilja voi nimittäin vähentää energiansaantia.

Tulokset perustuvat 81 yli 40-vuotiaan vapaaehtoisen kokeeseen, jossa osallistujat noudattivat kuuden viikon ajan täysjyväviljoja sisältävää ruokavaliota ja toisen samanmittaisen jakson teollisia viljoja sisältävää. Muilta osin ruokavaliot pysyivät samoina.

Analyysin perusteella täysjyväviljaa syödessä osallistujien kehosta poistui ulosteen mukana enemmän energiaa kuin teollisia viljoja syödessä. Keskimäärin tämä tarkoitti 92 kilokalorin vähennystä päivässä. Täysjyvävilja saattoi myös parantaa osallistujien glukoosiaineenvaihduntaa.

Aiemmissa tutkimuksissa täysjyväviljan on osoitettu auttavan laihduttamisessa ainakin verrattuna teolliseen viljaan, ja nyt julkaistut tulokset saattavatkin osittain selittää, mistä ilmiö johtuu. Täysjyväviljoissa on paljon ravintokuituja, joiden on osoitettu olevan monella tapaa hyväksi terveydelle.

Tutkimus julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä.

Lähde: American Journal of Clinical Nutrition 2017;DOI:103945/ajcn.116.139683

Lue lisää:

Syö täysjyväviljaa monipuolisesti

Täysjyvävilja pienentää vaaraa sairastua aikuisiän diabetekseen

Julkaistu: 20.2.2017