Voi hyvin

Tavoita kehosi syvä viisaus

Tavoita kehosi syvä viisaus
Huomaatko, millaisia tuntemuksia kehossasi liikkuu juuri nyt? Tiedätkö, mikä viesti niillä on? Fokusointi on menetelmä, jonka avulla voit oppia keskustelemaan kehosi kanssa. Taito avaa elämää aivan uudella tavalla.
Julkaistu: 2.4.2020

Olet tilanteessa, jossa on tehtävä päätös kahden vaihtoehdon välillä eikä kumpikaan tunnu ylivoimaisesti paremmalta. Pohdit järkisyitä, kysyt lähipiiriltä neuvoja, mutta tilanne pysyy solmussa. Apu on kuitenkin lähempänä kuin osaat arvata: omassa kehossasi.

Se on kerännyt ja taltioinut vuosien ajan kokemuksia, tilanteita, tuntemuksia ja reaktioita. Ne kaikki ovat jättäneet kehoon jälkensä ja kiteytyneet.

Kun opit kuuntelemaan kehoasi, pystyt paikantamaan ongelmasi ja löydät niihin liittyvät uudet mahdollisuudet. Tätä kehon syvien tuntemusten ja kehoon juurtuneiden tottumusten kuuntelua ja niihin keskittymistä kutsutaan fokusoinniksi.

Virpi Lehtinen, fokusointiohjaaja ja filosofian tohtori, ei kuitenkaan ole kovin innostunut nimityksestä fokusointi.

– En myöskään kutsuisi fokusointia menetelmäksi, sillä se on paljon enemmän. Aluksi se voi olla menetelmä tai tekniikka, mutta kun fokusointia on harjoittanut ja sen on kokenut, se avautuu paljon syvemmin.

Virpi Lehtinen puhuu mieluummin yksinkertaisesti kehon viestien kuuntelusta ja seuraamisesta. Tätä hän oli tehnyt jo ennen kuin tutustui amerikkalaisen filosofi ja psykoterapeutti Eugene T. Gendlinin oivaltamaan ja kehittämään fokusointiin.

Gendlin kuului tutkimusryhmään, joka pohti, miksi terapia onnistui auttamaan vain joitakin potilaita, mutta ei läheskään kaikkia. Työryhmä alkoi tutkia niitä, joiden elämässä terapia oli saanut aikaan selviä myönteisiä muutoksia.

Miten nämä potilaat toimivat terapian aikana? Tutkijat huomasivat, että terapiasta eniten hyötyivät ne, jotka pystyivät sisäiseen havainnointiin. Sen kiintopisteenä olivat heidän oman kehonsa reaktiot ja tuntemukset.

Gendlin halusi selvittää, mitä potilaiden harjoittama sisäinen hahmottaminen oikeastaan oli, voidakseen opettaa sitä myös muille.

Tutkimusryhmä huomasi, että kehon tuntemusten havainnoiminen saattaa aluksi olla vaikeaa. Vähitellen se kuitenkin onnistuu ja tuntemukset saadaan havainnoinnin keskipisteeksi, sen fokukseksi. Siitä syntyi nimitys fokusointi.

Fokusoinnin ytimessä Virpi Lehtinen filosofina näkee mahdollisuuden totuudelliseen ja itseohjautuvaan elämään, joka perustuu omaan kehoon.

– Sen viestit kertovat, miten meidän on parasta elää ja toimia kussakin tilanteessa, hän sanoo.

Hänen mielestään ihmiset joutuvat erilaisten oppien ja opastajien kuljetettavaksi juuri siksi, että olemme menettäneet kyvyn keskustella oman kehomme kanssa.

Voimme kyllä väittää kuuntelevamme ja tottelevamme kehon viestejä. Jos esimerkiksi olemme istuneet pitkään tietokoneen ääressä ja hartioita alkaa särkeä, pidämme tauon tai varaamme ajan hierojalta tai fysioterapeutilta.

Fokusoinnissa ei ole kysymys kehon kipu- ja rasitustilojen tai omien tunteiden kuuntelusta, vaan siitä, miten voimme elää itsemme ja oman kutsumuksemme mukaisesti ja aidossa vuorovaikutuksessa toisten ihmisten ja maailman kanssa.

Moni meistä kuitenkin jo tietämättään syväkuuntelee kehoaan, esimerkiksi silloin, kun hiljennymme, rauhoitumme ja keskitymme miettimään jotakin tilannetta, ihmistä tai asiaa. Jokin tilanne tai ihmissuhde on ehkä tuntunut perhosina vatsassa, avaruutena rintakehässä tai rentouden ja vapautuneisuuden tuntuna koko kehossa.

Nuo tuntemukset ovat ohjanneet väistämään jotakin tai menemään kohti jotakin.

Fokusointia voi Virpi Lehtisen mielestä soveltaa missä tilanteessa tahansa. Käsiteltäväksi ei tarvita mitään ongelmaa. Fokusoinnin avulla voi selkeyttää ja rikastaa myös kokemiaan myönteisiä asioita, vahvistaa luovuuttaan ja intuitiotaan.

– Eugene Gendlinin mukaan tätä luontaista taipumusta voi kehittää kuka tahansa. Aluksi oppiminen saattaa tuntua vaikealta, ja se voi vaatia enemmän harjoittelua erityisesti länsimaiselta ihmiseltä, koska olemme etääntyneet kehostamme.

Treenaamme kyllä vartaloamme, haluamme muokata siitä mieleisemme, mutta emme usein osaa kuunnella sitä.

Kuunteluun on tietoisesti keskityttävä, koska kaikenlaiset mieleen tulvivat ärsykkeet estävät viestin vastaanottamista.

– Olemme tottuneet nopeatempoisuuteen, ja siksi saattaa olla hyvin vaikea asettua ja antautua kehon kuuntelemiseen ja hyväksyä vastausten avoimuus. Kuunteluun on tietoisesti keskityttävä, koska kaikenlaiset mieleen tulvivat ärsykkeet estävät viestin vastaanottamista.

Tarvitsemme enemmän rauhoittumista ja hiljentymistä, mutta myös rohkeutta, jotta uskallamme ottaa vastaan kehon viestit ja seurata niiden ohjaamaa suuntaa.

Fokusointia voi tehdä myös parina. Siinä kuunnellaan toista, ollaan lempeänä taustatukena, hänen sisäiselle kuuntelulleen, arvostelematta ja tulkitsematta. Onnistuessaan fokusointi on molemmille puhdistava ja voimistava kokemus.

Naisille fokusointi on erityisellä tavalla tärkeää, sillä heitä on ohjattu ulkoapäin koko heidän historiansa ajan. Perheessä ja lähipiirissä mies on määrännyt, miten tytön ja naisen tulee elää.

Kulttuuri ja yhteiskunta on pitkälti rakennettu tukemaan miehisiä intressejä ja arvoja.

– On mielenkiintoista huomata, että itsenäistynyt länsimainen nainen on puolestaan alkanut arvostella, neuvoa ja ohjailla sisariaan, Virpi Lehtinen sanoo.

Fokusointiin tutustuminen ja sen harjoittaminen auttaa ymmärtämään, että tärkein neuvo, minkä voi toiselle antaa, on ohjata häntä kuuntelemaan omaa kehoaan.

Silloin hän saa selville, mikä on hänen tiensä, paikkansa ja ratkaisunsa. Sitä ei voi kukaan muu tietää.

Tarkempia ohjeita fokusointiin saat kirjoista Eugene T. Gendlin: Fokusointi (Viisas elämä 2014) ja David I. Rome: Kehosi tietää vastauksen (Viisas elämä 2016).

Sertifioitujen fokusointiohjaajien yhteystietoja löydät Suomen fokusointiyhdistyksen nettisivuilta www.fokusointi.fi

Menetelmän kuusi askelta

Kokeile fokusointia seuraavien ohjeiden mukaan rauhallisessa paikassa, jossa voit tuntea olosi mukavaksi. Varaa tämä hetki vain itsellesi.

1. Tilan tyhjentäminen

Kysy itseltäsi, miten voit juuri nyt? Estääkö jokin sinua voimasta hyvin? Älä kiirehdi vastaamaan sanallisesti, vaan anna kehosi vastata. Mahdollisesti esille tullutta ongelmaa ei tarvitse jäädä pohtimaan tarkemmin. Tärkeää on vain ottaa vastaan kehon viesti.

2. Merkitystuntemus

Valitse esille tulleista henkilökohtaisista ongelmista yksi. Älä uppoudu siihen, äläkä ala eritellä sen eri puolia. Kuulostele vain kehoasi. Miltä tämä ongelma tuntuu? Missä kohdassa kehoa se tuntuu? Mielesi saattaa alkaa esittää järkiperäisiä teorioita.

Sivuuta ne, muuten et saa yhteyttä merkitystuntemukseen. Tarkoituksena on vain hiljentyä, kuunnella ja tunnustella. Aluksi se ei ole helppoa, mutta taito kehittyy, kun jatkat kärsivällisesti.

3. Avainsana

Millainen löytämäsi merkitystuntemus on? Yritä kuvailla sitä jollakin sanalla, esimerkiksi raskas, pistävä, pelottava, rasittava. Toisinaan tuntemusta kuvaa jokin sanapari kuten esimerkiksi ”puristava vanne” tai ”veitsen pisto”. Pysy yhteydessä merkitystuntemukseen ja anna ilmaisun nousta siitä. Kuulostele esiin tulevia avainsanoja, kunnes jokin niistä tuntuu täsmälleen oikealta.

4. Vertaaminen

Vertaa löytämääsi avainsanaa merkitystuntemukseen varmistaaksesi, että ne sopivat yhteen. Kysy keholtasi: onko tämä oikea? Anna kehosi vastata. Jos avainsana on oikea, voit tuntea kehossasi jonkin merkin, esimerkiksi rentoutumisen tai vapautumisen. Kuuntele hetki uutta olotilaasi. Keskity hetkeen, jossa olet ja havainnoi, kuinka muutos tapahtuu sisälläsi.

5. Kysyminen

Jos olet jo kokenut selvän kehonmuutoksen, voit siirtyä suoraan kuudenteen vaiheeseen. Mutta jos tarvitset lisävahvistusta, kysy, mikä ongelmassa aiheuttaa sen laadun. Jos avainsanasi on levoton, voit kysyä, mikä ongelmassa saa sinut levottomaksi? Jos vastauksia alkaa tulla tulvimalla, ne ovat mielen tuotteita, ohita ne. Palauta huomiosi kehoon ja merkitystuntemukseen. Kysy siltä uudelleen. Jos kehossa ei tapahdu mitään muutosta, pidä tauko fokusoinnissa.

6. Vastaanottaminen

Ota kaikenlaiset kehon muutokset ystävällisesti vastaan. Iloitse, vaikka kokisit vain lievän rentoutumisen. Kuulostele sitä hetki. Jos hyväksyt kokemasi muutoksen, prosessi sisälläsi jatkuu.

Voit myös saada viestin, joka kehottaa tekemään jotakin, mihin et koe olevasi valmis. Älä hätäänny, anna asioiden odottaa. Muutoksen lopullinen muoto voi selvitä myöhemmin.

Miten voit hyötyä fokusoinnista?

  • Voit oppia jäsentämään asioita uudella tavalla suhteessa siihen, mitä olet ja mitä olet tekemässä.
  • Kehotietoisuutesi kirkastuu ja samalla terapiasta ja vastaavista menetelmistä saadut tulokset paranevat.
  • Yhteys itseen ja toisiin ihmisiin syvenee.
  • Itsenäisyys vahvistuu.
  • Vapaudut liiallisesta ympäristön mielipiteiden seuraamisesta.
  • Itsetunto kasvaa ja intuitiokyky voimistuu.
  • Stressinhallinta vahvistuu ja ongelmatilanteissa mieli pysyy rauhallisempana

Juttu on julkaistu Voi hyvin -lehdessä 2/2020.

Kommentoi »