Kauneus ja Terveys

Tarja sai verkkovalmennuksesta avun ylipainoon, joka toi hänelle rasvamaksan: "Laihduttajan katseen pitää olla eteenpäin, ei taaksepäin"

Tarja sai verkkovalmennuksesta avun ylipainoon, joka toi hänelle rasvamaksan: "Laihduttajan katseen pitää olla eteenpäin, ei taaksepäin"
Rasvamaksa sai Tarja Österbergin tarttumaan härkää sarvista. Hän aloitti verkkovalmennuksen, joka auttoi häntä pudottamaan 11 kiloa.
Julkaistu: 6.9.2021

Tarja Österberg, 54:

"Teini-ikäisenä olin normaalipainoinen, jopa laiha. Sen jälkeen minulla on ollut enemmän tai vähemmän paino-ongelmia. Syön suruun ja yhtä lailla iloon. Rakastan hyvää ruokaa ja suklaata. Tiedän siis mistä kilot tulevat, mutta itsehillintäni on välillä kadoksissa.

Päätös laihduttaa oli kytenyt mielessäni jo jonkin aikaa, en vain päässyt alkuun. Erityisesti valokuvien katselu oli karua. Tuoltako minä todella näytän?

Vasta lääkärin sanat ennen joulua herättivät. Kävin aivan muusta syystä ultraäänitutkimuksessa, jossa lääkäri totesi kesken tutkimuksen, että minulla on ylipainosta johtuva rasvamaksa.

Lääkäri ei ollut syyttävä vaan kannusti ja kertoi, miten pienikin painonpudotus muuttaisi tilannettani nykyisestä parempaan päin. Muuten olisin vaarassa sairastua maksasyöpään.

Tein laihdutuspäätöksen jo vastaanotolla. Sen jälkeen silmiini osui Facebookissa Alku-verkkovalmennus, joka tuntui heti omalta. Metodiin kuuluu valmentajan luentoja ja ravitsemusterapeutin tuki sekä suljettu Facebook-ryhmä, jossa osallistujat voivat jakaa kokemuksiaan.

Ryhmässä saa jättäytyä kuuntelijaksi tai olla äänessä oman mielen mukaan. Olemme saaneet ­reseptikirjan, jossa on mukavia simppeleitä ohjeita, joissa on paljon kasviksia.

Valmennuksessa painonpudotustavoitetta ei tarvitse kertoa muille, olennaista on sitoutua siihen itse. Ryhmän tuki on minulle silti tärkeää. Olen laihduttanut kolme kertaa 25–30 kiloa kerrallaan, mutta en ole onnistunut pitämään yllä uutta elämäntapaa.

Helsinkiläinen viestintäpäällikkö Tarja Österberg laihduttaa Alku-verkkovalmennuksen avulla. Se maksaa 79 euroa kymmeneltä viikolta.

Asun yksin, joten minun ei tarvitse huolehtia, miten sovitan ruokailuni muiden syömisiin. Etätyö rauhoitti arjen, ja pystyn itse aikatauluttamaan päiväni. Saan rauhassa elää vähän tavallista askeettisempaa elämää.

Päiviin ja ruokailuihin on tullut selkeä rytmi. Syön joka päivä neljän tunnin välein. Aluksi se tuntui siltä, että täytyy syödä koko ajan. Olen myös oppinut pitämään välipalaa mukana ja käymään päivittäin kävelyllä. Saatan pitää palaverin kävellen napit korvissa. Pyrin kävelemään joka päivä 10 000 askelta.

Puhumme ryhmässä armosta. Olen oivaltanut, että laihduttaessa täytyy olla tiukka mutta myös antaa itselleen armoa. Koska kaipaan herkkuja, olen keksinyt ­suklaan korvikkeeksi banaaniletut.

Muutama takapakkikin on tullut, mutta ne kuuluvat valmentajan mukaan asiaan. Katseen pitää olla eteenpäin, ei taaksepäin.

Vaikeina hetkinä palautan mieleeni vakavan syyn, jonka vuoksi lähdin urakkaan. Haluan myös herkutella ja nauttia elämästä.

Syön 80/20-suhteessa. Eli kunhan syön 80-prosenttisesti oikein, voin syödä 20 prosenttia lepsummin.

Haasteellisinta on ollut syödä puoli kiloa kasviksia päivässä. Syön paljon tomaattia ja kurkkua ja marjoja tuoreena, vaikka niiden hinta välillä hirvittää. Toisaalta ennen rahaa meni jatkuvasti suklaaseen.

Olen nyt laihduttanut kolme ja puoli kuukautta. Painoni on pudonnut 11 kiloa. Olen painotavoitteeni puolessa välissä, mutta tiettyyn painoon pääsy ei ole päätavoitteeni vaan kokonaisvaltainen elämänmuutos.

Maksa-arvoni ovat normalisoituneet ja verenpaineeni on laskenut jo nyt niin paljon, että saatoin luopua verenpaine­lääkkeistä kokonaan.”

Tarjan ruokapäivä

Aamupala: Kasvismunakas tai smoothie ja lisäksi joskus sokeroimaton mehukeitto. Kahvi tai tee.

Lounas: Kasvissosekeitto, ruisleipä ja hummus.

Päivällinen: Kanapata, kasvikset ja kvinoa.

Iltapala: Vähärasvainen rahkajogurtti marjojen kanssa tai banaaniletut.

Kommentoi »