Kauneus & Terveys

Suomalainen luonnonkosmetiikka kiinnostaa maailmalla – puhdas luonto ja ravinteikkaat marjat ovat valttimme siinäkin

Suomalainen luonnonkosmetiikka kiinnostaa maailmalla – puhdas luonto ja ravinteikkaat marjat ovat valttimme siinäkin
Suomessa tehdään yhä enemmän kosmetiikkaa, joka kiinnostaa myös ulkomailla. Suomalaiset ovat taitavia erityisesti luonnonkosmetiikan kehittämisessä.
Kuvat iStock

Suomalainen kosmetiikka on viime vuosina puhjennut kukkaan. Kirjaimellisesti, sillä valtaosa uusista, kotimaisista sarjoista on sertifioitua luonnonkosmetiikkaa.

Niiden laatu kestää kriittisenkin tarkastelun: raaka-­aineita, koostumusta, ekologisuutta ja pakkauksia myöten. Hyvä niin, sillä harva jaksaa pidemmän päälle suosia suomalaista, jos se ei tunnu miellyttävältä tai anna tuloksia.

Suomalaiset ovat erityisen hyviä tekemään ihonhoitotuotteita marjoista ja riittävän vaaleita meikkivoidesävyjä. Kotimaisissa sarjoissa osataan huomioida myös herkän ihon tarpeet.

Lue lisää suomalaisista kosmetiikkayrittäjistä:

Edem Agbekey-Taylor: "Teen ihmisistä onnellisempia"

Vienti vetää nyt marjoja

Suomalaisissa tuotteissa on potentiaalia myös kansain­välisille markkinoille. Puhdas luonto ja ravinteikkaat marjat kiinnostavat maailmalla.

Osa sarjoista on luotu suoraan vientiin, eikä sitä hävetä kertoa. Sellainen on muun muassa vuonna 2018 perustettu, seinäjokinen Henua Organics. Brändin laadukkailla tuotteilla on ylelliset koostumukset ja pakkaukset sekä korkeat hinnat – ja tavoitteena maailmanvalloitus.

Kosmetiikan saaminen kauppoihin ulkomailla on kovaa työtä, mutta siinä voi onnistua. Esimerkiksi Anne Kukkohovin Supermood -sarjaa myydään nyt myös Yhdysvalloissa, jota pidetään vaikeana vientimarkki­nana kosmetiikalle. Suomessa perustettu Lumene hakee tällä erää menestystä myös muista Pohjoismaista sekä Kiinasta ja Britanniasta.

Toisaalta digitalisaatio on tuonut laajat valikoimat kotisohville ympäri maailman. Monella kotimaisella sarjalla on erinomaisen toimiva verkkokauppa. Suomalaisista 40 prosenttia ostaa ainakin osan kosmetiikasta netistä.

Kasvonaamioista tuli hitti

Keskiverto suomalaisnainen käyttää kosmetiikkaan noin 170 euroa vuodessa. Summa on vuodelta 2018 ja hienoisessa kasvussa. Vuonna 2016 vastaava luku oli 160 euroa.

Erityisesti ihonhoitotuotteiden myynti kasvaa. Suomalaiset ostavat yhä enemmän varsinkin kasvonaamioita. Päivittäiskaupoissa niiden myynti kasvoi viime vuonna peräti 49 prosenttia. Myös aurinko­suojatuotteita myytiin lähes 40 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Suomalaiset ovat myös kokeilunhaluisia. Olemme innostuneempia uutuustuotteista kuin muut pohjoismaalaiset.

Herkkähipiäisen kansan asialla

Moni suomalainen on tai kokee olevansa herkkä­ihoinen, joten kysyntää on. Osa sarjoista on saanut alkunsa perustajiensa iho-ongelmista. Se tuo uskottavuutta.

Kosmetiikalla voi ottaa kantaa, muuttaa asenteita ja kulutustottumuksia. Suomalainen Laponie of Scandinavia -sarja markkinoi vain muutamia raaka-aineita sisältäviä tuotteitaan termillä no-nonsense skincare. Sen voi kääntää ei höpö höpö -ihonhoidoksi. Yhä useampi haluaa tietää, mitä laittaa iholleen.

Kestävän kehityksen ilosanomaa maailmalle vie suomalainen Sulapac, joka onnistui siinä, mitä moni on turhaan yrittänyt. Yritys kehitti puukuidusta biohajoavan kosmetiikkarasian, mikä on iso harppaus kohti muovin vähentämistä. Rasiaa käyttävät esimerkiksi Atopik, Choice Finland, Ekopharma, Murumuru ja Niki Newd. Chanelkin on kiinnostunut.

Löydä oma Suomi-sarjasi

Esimerkiksi nämä kosmetiikka­sarjat on kehitetty Suomessa. Moni niistä on luonnonkosmetiikkaa.

  1. Aamumaa
  2. Abies Organics
  3. Anumati Naturals4. Choice Finland
  4. Davvi
  5. Dermosil
  6. Ecoil
  7. Fiini Naturally
  8. Flow Cosmetics
  9. Frantsila
  10. Globe Hope by Mia Höytö
  11. Havu Cosmetics
  12. Herbina
  13. Hetkinen
  14. Ilona Luonkos
  15. Impola
  16. Inari Arctic Beauty
  17. Kolme Cosmetics
  18. Lily Alexandra
  19. Lumene
  20. Luonteva
  21. LV
  22. Marasbe Beauty
  23. Mayn25. Mellis Finland
  24. Okabo Organics
  25. Ole hyvä
  26. Olivia Klein
  27. Puro Concept
  28. Saaren taika
  29. Senja Cosmetics
  30. Snowanna
  31. Valkoinen lanka
  32. XZ
  33. YA Naturae

Lähteet: Nielsen kuluttajapaneeli, Teknokemian yhdistys ja kosmetiikkasarjat.

Juttu on julkaistu Kauneus & Terveys -lehden numerossa 8-9/2019.

Julkaistu: 15.5.2020
Kommentoi »