Suoliston bakteerikanta vaikuttaa vatsan hyvinvointiin

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ:
Biocodex

Suoliston bakteerikanta vaikuttaa vatsan hyvinvointiin

Terveelliset elintavat, oikea ravinto, liikunta, riittävä uni ja stressinhallinta pitävät suolistomme terveinä, mutta aina se ei riitä. Arvion mukaan jopa puolet länsimaiden väestöstä kärsii aika ajoin vatsavaivoista.

Jokaisella meistä on kehossamme oma yksilöllinen bakteerikantamme. Kehomme sisältävät miljoonia mikrobeja, jotka yhdessä muodostavat suolistomme mikrobikannan eli suolistoflooran. Bakteerikanta on erittäin tärkeä terveyden kannalta, pitäen meidät terveinä ja hyvinvoivina.

Kumpi voittaa?

Suolistossa on jatkuvasti käynnissä hyvien ja pahojen mikrobien taisto. Hyvien mikrobien ollessa voitolla olemme terveitä, voimme hyvin ja suolisto on tasapainossa. Mutta jos huonot bakteerit pääsevät voitolle, tulee ongelmia. Ongelmat voivat tuntua vatsanpuruina, ruoansulatusvaivoina tai ripulina. Myös stressi vaikuttaa suoliston hyvinvointiin. Stressi ja jännitys voivat esimerkiksi aiheuttaa vatsakipua ja ripulia, monet sanovatkin, että toiset aivomme sijaitsevat suolistossa.

Moni yrittää rauhoittaa oireilevaa vatsaansa ruokavaliolla, jossa vältetään huonosti imeytyviä hiilihydraatteja kuten viljatuotteita, omenaa, sipulia ja paprikaa. Tiettyjen ruoka-aineiden välttely kuitenkin vähentää suoliston hyvinvoinnin kannalta tärkeiden bakteerien määrää ja voi pahentaa oireita entisestään. Apu vatsavaivoihin voi löytyä ruokavaliosta tai oikein valitusta probiootista.

Vatsaystävällisiä maitohappobakteereja esiintyy luonnollisesti useissa ruoissa esimerkiksi jogurtissa, piimässä ja fermentoiduissa ruoissa kuten hapankaalissa. Probiootteja taas voi nauttia ravintolisinä tabletteina, jauheina tai lisättynä elintarvikkeisiin.

Tiesitkö tämän probiooteista?

Probiootilla tarkoitetaan tuotetta, joka sisältää riittävän paljon hyödyllisiä eläviä mikro-organismeja, jotka sisäisesti nautittuna muuttavat henkilön suoliston bakteerikantaa, tasapainottavat immuunijärjestelmän toimintaa ja edistävät terveyttä.

Probiootit voivat olla tarpeen esimerkiksi silloin, kun oma bakteerikanta on muuttunut antibioottikuurin, dieetin, stressin tai matkailun takia.

Probiootin tehosta ei kerro mikrobien määrä, lajien/kantojen lukumäärä tai lajien/kantojen yhdistelmät. Valitse itsellesi sopiva probiootti tutkimustuloksien perusteella, vain tutkimustulokset kertovat valmisteen tehosta.

Julkaistu: 10.9.2018