Terve.fi

Sulkapallo

Sulkapallo

Sulkapallovaikuttaa erityisesti liikkuvuuteen, mutta vauhdikkaasti pelaten myös kestävyyteen ja todennäköisesti myös luustoon. Sulkapallo sopii vähän liikuntaa harrastaneillekin, koska se aloittaminen ei edellytä yhtä paljon taitoa ja kestävyyttä kuin esimerkiksi tennis. Ylemmällä harrastajatasolla sulkapallo kuitenkin alkaa olla tennistäkin rasittavampi laji.
Mainos

.

Hyödyt

Sulkapallon suosio kasvaa koko ajan. Yksi syy suosioon on pelaamisen sosiaalinen luonne; siinä voi yhdistää ystävien kanssa seurustelun ja liikunnan hyödyt. Peli kasvattaa kestävyyttä ja lihasvoimaa, lisäävät reaktiokykyä. Nopeat käännökset ja äkkipysähdykset vahvistavat luuta.

Huomioitavaa

Äkkinäiset liikkeet saattavat aiheuttaa lihasrevähtymiä, jollei alkuverryttelystä ole huolehdittu. Rasitusvammojen vaara erityisesti mailakädessä on melko suuri. Pelikumppanien olisi hyvä olla samankuntoiset. Jos pelikumppani on huomattavasti hyväkuntoisempi, saattaa se innostaa huonompikuntoista rehkimään yli voimiensa.

Julkaistu: 8.11.2005