Kauneus ja Terveys

Siivoaminen lisää hyvinvointia

Siivoaminen lisää hyvinvointia
Onko kodin puhtaanapito sinulle raskas ja ankea pakkopulla? Näin saat siitä enemmän irti.
Julkaistu: 12.12.2019

1. Vähennät stressiä

Kun siivoat ja järjestät kotiasi, voit samalla tehdä elämästäsi vähemmän kuormittavaa. Mitä enemmän kotona pyörii ylimääräistä tavaraa, sitä korkeampi on tutkitusti ihmisen stressihormoni kortisolin taso. Kun tavaraa on vähemmän, on myös vähemmän huolehdittavaa.

2. Annat aivoille lepoa

Luuttuaminen, pölyjen pyyhkiminen ja muu käsillä tekeminen tuntuu terapeuttiselta, koska siinä saa näkyviä tuloksia. Siivous puhdistaa ajatuksiakin: aivot rakastavat rutiinitöitä, koska niiden ei silloin tarvitse tehdä päätöksiä.

3. Opit hyväksymään epätäydellisyyttä

Some-kuvissa kiiltelevät ­täydellisen puhtoiset pinnat, mutta kodin ovien takana todellisuus on usein ihan muuta. Elämässä ylipäänsä täytyy oppia hyväksymään keskeneräisyyttä. Siivous opettaa, että vaikka kuinka siivoaisi, ikinä ei ole täydellistä.

4. Keskityt hetkeen

Siivoaminen voi toimia mindfulness-tuokiona, jos pyrit olemaan siivoushetkessä läsnä kaikilla aisteillasi. Mindfulness eli tietoinen läsnäolo voi parantaa keskittymiskykyä, vähentää stressiä ja ahdistusta sekä antaa tunteen elämänhallinnasta. Siisti lopputulos tuo onnistumisen kokemuksen ja rennon olon.

5. Parannat kuntoasi ja terveyttäsi

Siivoamisen voi nähdä treeni­muotona: imuroiminen ja mattojen tamppaus kuluttaa kaloreita ja nostaa sykettä. Siivoaminen kohentaa myös terveyttä, koska puhtailla pinnoilla majailee vähemmän pölyä ja pöpöjä.

Pikavinkki: jos pystyt laittamaan tavaran käsistäsi paikalleen alle minuutissa, tee se heti. Kun palastelet hommia, voit välttyä suursiivoukselta.

Asiantuntijana ammattijärjestäjä, psykologi Meri Lähde.

Juttu on julkaistu Kauneus & Terveys -lehden numerossa 15-16/2019.

1 kommentti