Terve.fi

Sauvakävely

Sauvakävely

Hiihtäjien pitkään kesäharjoittelumuotona suosimasta sauvakävelystä on tullut koko kansan kuntoilumuoto. Sauvakävely on kävelyä kuormittavampi liikuntamuoto, sillä siinä koko kehon lihaksisto osallistuu tehokkaasti liikkumiseen. Sauvakävely vahvistaa erityisesti käsien ja hartioiden lihaksia.
Mainos

Hyödyt

.

Kun kädet tulevat jalkojen kaveriksi kävelyyn, harjoituksen teho kasvaa noin 40 prosentilla. Kuntoilijalle tämä merkitsee sitä, että ilman vauhdin lisäystä sauvakävelystä tulee kokonaisvaltaisempi kestavyttä sekä hengitys- ja verenkiertoelimistöä kehittävä harjoitus. Sauvakävely onkin tehokkaampaa kuin miltä se tuntuu. Se on myös turvallista, koska sauvat ovat tukena myös liukkaalla tai kuoppaisella alustalla.

Huomioitavaa

Kävelysauvoiksi kelpaavat tavalliset hiihtosauvat, kunhan ne eivät ole liian pitkät. Jotta hartiaseutu pysyy kävellessä rentona, sauvojen tulisi olla noin puoli metriä kävelijää lyhyemmät. Tosin pitkiäkin sauvoja voi käyttää, kunhan ottaa niistä kiinni sellaisesta kohdasta, että kyynärvarsi on noin 90 asteen kulmassa olkavarteen nähden. Myös erityisesti sauvakävelyyn suunniteltuja sauvoja on saatavilla.

Tärkeää on huomioida, etta yläraajat pysyvät kävellessä rentoina ja tarpeeksi alhaalla, jotta niska- ja hartiaseutu eivät kipeydy. Sauvoja liikutellaan kävelyn tahtiin samalla periaattella kuin hiihtäessä.. Sauvojen kärkiä ei kannata heilauttaa liiaksi eteen, sillä silloin kävely muuttuu töksähteleväksi ja sauvatyönnöstä katoaa teho.

Paras harjoilumaasto on vaihteleva ja suhteellisen loivapiirteinen. Kunnon kasvaessa voi siirtyä vaativampiin maastoihin.

Julkaistu: 8.11.2005