Kauneus ja Terveys

Sauna hellii sydäntä

Sauna hellii sydäntä
Heitä löylyt! Se on paitsi ihanaa myös tutkitusti terveellistä. Saunaterapeutti kertoo, miten sauna lisää hyvinvointia.

Ulla Tarvainen, 53, teatteriopettaja ja saunaterapeutti, Helsinki

Sauna on yhtä aikaa arkinen ja erityinen, jopa pyhä. Ehkä siksi Ulla Tarvaisenkin varhaisimmat lapsuusmuistot liittyvät päiviin, joina saunottiin.

Eteläkarjalaisen kerrostalon kellarisaunaan hyppeli siniseen kylpyviittaan sonnustautunut Batman-Ulla, joka renkutti mennessään tv-sarjan tunnusmusiikkia dydydydydydydy-Batmaaaan!

Kiuas ja vesipata lämpenivät puilla. Savu tuoksui. Jälkikäteen sai ylle puhtaan yöpaidan. Hän oli 3-vuotias.

– Pian tämän jälkeen muutimme omakotitaloon. Venäläistyylinen banja-sauna vaihtui tuliterään kylpyhuoneeseen ja omaan saunaan, johon pääsi milloin tahansa.

Tuolloin Ulla ei osannut arvata, että saunomisesta tulisi hänen toinen ammattinsa teatterin lisäksi. Hän suoritti muutama vuosi sitten saunaterapeutin tutkinnon, kun oli itse käynyt saunahoidossa. Ulla hieroo, pesee, kuorii ja kuppaa ihmisiä löylyttelyn lomassa.

– Saunan lämpö avaa ihohuokosia, jolloin turpeen humushapot, hivenaineet ja vitamiinit voivat imeytyä paremmin. Kun hoidettava kokeilee hoidon jälkeen poskeaan ja hyrisee, kuinka pehmeä se on, olen onnellinen.

Suonten jumppaa

Saunan hämärissä on synnytty ja kuoltu sekä parannettu kansaa ja tietysti maailmaa ja sydänsuruja. Hiljattain tutkimukset vahvistivat sen, minkä kansa on tiennyt vuosikaudet: sauna edistää terveyttä monin tavoin.

Voisi kuvitella, että löylyjä kannattaa karttaa, jos haluaa välttyä sydänkohtaukselta. Itä-Suomen yliopistossa osoitettiin, että asia on toisinpäin. Usein saunovilla oli pienempi riski sairastua ja kuolla äkillisesti sydäntauteihin.

Saunominen on suonten jumppaa. Ikääntyessä suonet kalkkeutuvat ja jäykistyvät, mikä nostaa verenpainetta. Tämä lisää sydänkohtauksen ja aivoinfarktin vaaraa.

Puolen tunnin löylyttely sai koehenkilöiden verenpaineen laskemaan ja teki suonet joustavammiksi. Joissakin tutkimuksissa saunomisen on huomattu lievittävän myös astmaoireita, nivelvaivoja sekä fibromyalgiakipuja.

Ullakin on ottanut saunan hoitajakseen. Hän menee saunaan tapaamaan itseään. Lauteilla istuessa huomaa, jos jotakin kohtaa juilii. Saunominen auttaa myös laittamaan asiat mittasuhteisiin. Sauna on kuin hyvä ystävä, joka ei jätä. Kohtu, joka suojaa maailman melskeeltä.

Kysyn siellä aina itseltäni, mitä minulle kuuluu. Tunnustelen kehoni ja mieleni kipupisteitä. Saunan jälkeen ymmärrän tehdä niille jotain.

Sauna tekee ihmeitä mielelle myös tutkitusti. On havaittu, että paljon saunovilla miehillä on pienempi riski psykoottisiin oireisiin kuin harvemmin saunovilla. Tämä voi johtua monista eri syistä, kuten stressin vähenemisestä, sosiaalisesta kanssakäymisestä tai vaikka saunoessa vapautuvista mielihyvähormoneista. Kaikkia saunomisen terveysvaikutuksia kun ei edes voi mitata.

Sauna on tehokas stressilääke. Stressaantuneen sydän nakuttaa tarkasti. Saunominen tuo sydämen sykeväliin vaihtelua. Se viestittää, että keho todella rentoutuu.

Antaudu saunomiselle

Mitä useammin ihminen saunoo, sitä paremmin hän näyttäisi voivan. Löylyissä voi käydä vaikka joka päivä.

– Saunomista ei kuitenkaan saa alkaa suorittaa. Sille täytyy antautua. Suomalaiset ovat onneksi ylläpitäneet tätä mindfulness-ajatusta tietämättään ikiajat.

Ulla saunoo vähintään kaksi kertaa viikossa. Lauantain ja keskiviikon vuorot ovat sattumalta tismalleen samat kuin pikku-batmanilla Etelä-Karjalassa.

Hän tykkää saunoa yksin mutta rakastaa myös löylyttelyn sosiaalista antia. Kesäisin Ulla pystyttää helsinkiläisen kahvilan pihalle telttasaunan ja tekee siellä hoitojaan.

Yleisissä saunoissa syntyy hienoja kohtaamisia. Kerran hänen oli pakko ihastella uimahallin löylyissä, kuinka kauniisti vesi virtasi erään rouvan ihon uurteissa. Uurteet luovat timantteja, rouva vastasi. Siitä syntyi ikimuistoinen juttuhetki.

Nautiskele rauhassa

  1. Syvennä saunakokemustasi. Varaa saunomiseen reilusti aikaa. Pyri siihen, että saavutat flow-tilan, jossa aika pysähtyy ja keskityt vain nautintoon.
  2. Sido kaunis vihta. Kokeile koivun sijaan tammea, pihlajaa tai pajua. Tuikkaa sekaan lempikukkiasi.
  3. Loihdi saunasta ¬aistillinen nautinto. Ripauta löylyveden sekaan tippa eteeristä öljyä, kuten mäntyä tai eukalyptusta. Hiero merisuolaa ja hunajaa omille ja saunakaverisi hartioille. Loihdi turkkilainen hamam kukilla, kauniilla laudeliinoilla ja kylpypyyhkeillä sekä tuoksuilla.
  4. Juo runsaasti. Hauduta aineenvaihduntaa tehostavaa inkiväärijuomaa tai valmista shotteja karpalosta ja tyrnistä.
  5. Laske jalat viilentävään jalkakylpyyn. Lisää veteen eteeristä öljyä, ripaus merisuolaa ja oliiviöljyä, joka pehmentää karheat jalkapohjat.

Heitä hyvät löylyt

Kotiharjun sauna, Harjutorinkatu 1, Helsinki.

Perinteinen korttelisauna Helsingin Kalliossa. Lauantaisin paikalla on pesijä. Kuppausta saa tilauksesta.

Rajaportin sauna, Pispalan valtatie 9, Tampere.

Suomen vanhin toiminnassa oleva yleinen sauna kylvetti kaupunkilaisia jo vuonna 1906. Sauna sijaitsee Pispalan puutalo¬miljöössä. Akupunktioterapiaa ja hierontaa saa tilauksesta.

Villa Järvelä, Järveläntie 133, Turku (Lieto).

Littoistenjärven rannalla lämpiää kolme saunaa: iso sähkösauna, iso puusauna ja pieni puulämmitteinen mummolasauna. Talvisin saunat ovat avantouimareiden suosiossa. Pihalla on palju. Saunoja voi varata yksityiskäyttöönkin.

Jätkänkämpän savusauna, Hotelli Rauhalahti, Katiskaniementie 8, Kuopio.

Sauna lämpiää kesällä pari kolme kertaa viikossa. Perinneilloissa ohjelmaan kuuluu myös päivällinen ja livemusiikkia. Saunasta pääsee uimaan Kallaveteen, jäiden aikaan avantoon.

Saunalautta M/S Erkin Arkki, Rovaniemi.

Kelluva sauna risteilee tilauksesta. Lautalla voi ruokailla, ja se pysähtyy uimista varten. Lauteilta voi ihailla vaihtuvia maisemia.

Juttu on julkaistu Kauneus ja Terveys -lehdessä 8-9/2019.

Julkaistu: 20.12.2019
Kommentoi »