Kauneus ja Terveys

Rajut vatsaoireet pakottivat Elisabetin muuttamaan ruokavaliota: "Turvotus ja ruokastressi hävisivät"

Rajut vatsaoireet pakottivat Elisabetin muuttamaan ruokavaliota: "Turvotus ja ruokastressi hävisivät"
Kun Elisabet alkoi välttää Fodmap-hiilihydraatteja, hän pääsi eroon jatkuvasta turvotuksesta. Vatsan hyvinvointiin vaikuttavat ruoan lisäksi hyvät elintavat.
Julkaistu: 30.3.2020

Elisabet Hallikainen, 45, vapaaehtoistoiminnan koordinaattori, Kirkkonummi

Minulla on aina ollut huono vatsa. Ulkomaanmatkoilla olin porukasta se, johon turistiripuli iski. Vuonna 2016 vatsani alkoi olla jatkuvasti turvoksissa. Sitä kivisti ja poltteli. Olo oli todella tukala.

Kun olin kärvistellyt pari kuukautta, vaiva paheni. Maha meni sekaisin ja aloin oksennella. Laihduin useita kiloja. Menin niin heikkoon kuntoon, että taju lähti. Minut vietiin ambulanssilla sairaalaan tiputukseen.

Vatsaani tutkittiin, mutta mitään vikaa ei ­löytynyt. Rajut oireeni johtuivat ärtyvän suolen oireyhtymästä. Suolistoni reagoi ruoan fodmap-hiilihydraatteihin voimakkaasti. Lisäksi minulla diagnosoitiin refluksitauti.

Olin huojentunut. Onneksi kyse ei ollut mistään vakavasta, kuten suolistosyövästä.

Fodmap-ruokavalio

Mikä: Dieetissä rajoitetaan fodmap-hiilihydraatteja, joita on esimerkiksi vehnässä ja rukiissa, sipulissa, omenassa ja kivellisissä hedelmissä, makeutusaineissa sekä palkokasveissa.

Hyvää: Voi lievittää ärtyvästä suolesta kärsivien vatsavaivoja: kipua, turvotusta ja ilmavaivoja.

Kiinnitä huomiota: Aloita ravitsemusterapeutin ohjauksessa. Karsintavaiheessa fodmapeja vältetään täysin 4–6 viikkoa. Sitten niitä kokeillaan ryhmä kerrallaan. Dieettiä on tärkeä laajentaa, jotta se ei jää suppeaksi. Yllättävän monella on puute C-vitamiinista. Myös kalsiumista, jodista, D-vitamiinista, folaatista, tiamiinista ja jodista voi tulla vajausta. Tiukasti karsittu dieetti voi heikentää suoliston mikrobistoa.

Ärtyvän suolen oireyhtymää voi hoitaa fodmap-ruoka­valiolla. Lääkäri ohjeisti syömään tiukasti sen mukaan. Lisäksi etsin tietoa netistä ja Crohn ja Colitis -yhdistyksestä. Sain vinkkejä muilta herkkävatsaisilta.

Aloitin dieetin siltä istumalta. Vältin aluksi kaikkia fodmap-hiilihydraatteja. Näitä ovat esimerkiksi sipuli, vehnä, ruis, makeutusaineet, palkokasvit ja kaalit sekä monet hedelmät, kuten omena, vesimeloni ja persikka.

Rajoitteet harmittivat. Jouduin jo ennestään välttämään todella monia ruokia allergioiden vuoksi. Banaani saattaa viedä henkeni, sillä voin saada siitä anafylaktisen sokin. Siksi kannan mukanani Epipen-adrenaliinikynää.

En voi myöskään syödä äyriäisiä, tonnikalaa, raakaa porkkanaa, avokadoa ja monia muita hedelmiä, paprikaa tai pähkinöitä. Lisäksi olen laktoosi-intolerantikko.

Vatsavaivat hävisivät uuden ruokavalion ansiosta miltei kokonaan. Puolen vuoden karsintavaiheen jälkeen kokeilin varovasti, mitkä fodmap-hiilihydraatit käyvät minulle. Sipuli aiheutti voimakkaimmat oireet, vehnä puolestaan sopi pieninä määrinä. Kaura jäi kieltolistalle, vaikkei sitä luokitella fodmapiksi.

Kuidun saanti jää varmaan aika vähäiseksi, mutta en ole siitä huolissani.

Sopeutumista on auttanut, etten ole aiemminkaan voinut syödä juuri mitään. En koe ruokavaliotani vaikeaksi enkä kanna mukanani eväitä tai omia ruokia juhliin.

Kun menen kylään tai ravintolaan, joudun kysymään tarkasti, mitä ruoka sisältää.

Huolellisuus kannattaa, koska se vähentää stressiä. Ei tarvitse jännittää, tuleeko oireita. Kun olen väsynyt, rajoitteiden selittely ärsyttää.

Ravintolassa saan harvoin kastiketta, koska siinä on lähes aina sipulia. Muuten henkilökunta näkee vaivaa ja räätälöi minulle usein oman annoksen. Vain kerran tarjoilija puuskahti, että miksi tulin ravintolaan. Se tuntui kiusalli­selta. Sain syödäkseni, mutta tunnelma latistui.

Ehkä kaikkein eniten harmittaa, etten voi enää syödä kesäkeittoa. Se oli aiemmin suuri suosikkini, mutta herneet ja kukkakaali ovat nyt pannassa. Kun joku lohkaisee hampaillaan oikein mehukasta omenaa, siitä tuleva ääni saa toivomaan, että minäkin voisin syödä sellaisen.

Ja kun kollega valitsee lounassalaattiinsa artisokan sydämiä ja avokadoa, iskee annoskateus. Omassani saattaa olla vain tomaattia, kurkkua, salaatinlehtiä ja kanaa.

Kotona syön mieheni ja 13-vuotiaan tyttäremme kanssa samaa ruokaa, mutta heillä on enemmän lisukkeita. Perhe on tottunut siihen, etten voi syödä normaalisti.

En ole käynyt ravitsemusterapeutilla fodmapin takia. Selvitin aikoinaan allergioihin liittyviä puutteita asian­­tuntijan kanssa, joten en kokenut tarvitsevani uutta käyntiä. Tankkaan C-vitamiinia juomalla paljon appelsiini­mehua. Syön purkista vain D-vitamiinia.

Elisabet on huomannut, että vatsan vointiin vaikuttavat ruoan lisäksi hyvät elintavat. – Jos olen nukkunut hyvin ja liikkunut riittävästi, vatsani sietää pienet hairahdukset paremmin.

Fodmap-ruokavaliota on nyt takana kolmisen vuotta. Olen saanut menettämäni kilot takaisin ja voin hyvin. Jos lipsun, oireita tulee. Jos syön irtokarkkia päivällä, illalla vatsa on pinkeä. Pahimmillaan tulee kipua ja ripulointia. Välillä täytyy silti saada herkutella karkeillakin.

Kokonaisuus ratkaisee. Jos olen nukkunut hyvin ja liikkunut riittävästi, vatsani sietää pienet hairahdukset paremmin. Siksi pyrin säännölliseen elämänrytmiin.

Käyn päivittäin koirien kanssa lenkillä, harrastan pilatesta ja menen nukkumaan ajoissa. Myös myönteinen asenne auttaa pärjäämään.”

Elisabetin ruokapäivä:

Aamiainen:

Kotona iso lasillinen appelsiini­mehua. Töissä kuppi teetä, jossa maitoa ja lusikallinen hunajaa sekä rasvaton, lak­too­si­­ton viili.

Lounas:

Take away -salaatti, jossa lämminsavulohta, kananmunaa, tomaattia, kurkkua, salaattia ja balsamicokastiketta.

Välipala:

Puolukka-kookossmoothie.

Päivällinen:

Kanaa, riisiä ja keitettyä pork­ka­naa. Tomaattia ja kurkkua. Iso lasillinen laktoositonta maitoa. Jälkiruoaksi suklaamuna.

Iltapala:

Kuppi kofeiinitonta teetä, jossa tilkka maitoa. Kaksi gluteenitonta näkkileipää juustolla ja kurkulla.

  • "Puolukka-kookossmoothie on suosikkini. Ruokavalioni vuoksi en voi syödä useimpia valmis-smoothieita.”
  • ”Allergian takia porkkanat on keitettävä hyvin kypsiksi.
  • "Juon maitoa aina ruoan kanssa, jos mahdollista.”

Asiantuntijan kommentti:

Asiantuntija Reijo Laatikainen on ravitsemustieteen tohtori, laillistettu ravitsemusterapeutti ja tietokirjailija.

”Allergioista huolimatta Elisabet syö riittävästi kasviksia. Kuidun saanti jää vähäiseksi. Yksi appelsiini päivässä auttaisi. Ruokavaliota kannattaisi täydentää esimerkiksi syömällä psylliumia tai chia- tai pellavansiemeniä 1–2 rkl/pv. Myös rautaa ja folaattia tulee niukasti. Kookoksessa on kovaa rasvaa, joten välipalaa kannattaa vaihdella. Proteiinin ja kalsiumin saanti on erinomaista.”

Juttu on julkaistu Kauneus & Terveys -lehden numerossa 7/2019.

Kommentoi »