Kauneus ja Terveys

Paula Heinosen vinkit terveelliseen elämään

Paula Heinosen vinkit terveelliseen elämään
Terveelliset elämäntavat ja tasapainoinen ruokavalio. Paula Heinonen antoi vinkkinsä, kuinka tuoda terveyttä elämään.
Julkaistu: 25.8.2009
  1. Vähärasvaisuus romukoppaan: nauti reilusti hyviä ­rasvoja – kalaa, kalaöljyjä, pähkinöitä, avokadoa ja kylmäpuristettuja öljyjä.
  2. Transrasvat pois: ­unohda donitsit, ranskanperunat, mikropopkornit ja keksit.
  3. Tummaa suklaata: yli 70-prosenttista tummaa ­suklaata et voi syödä kuin pari palaa kerrallaan.
  4. Lopeta tissuttelu: ­siiderissä on valtavasti sokeria, eikä keino­makeutettu ole sen vaarattomampaa, siihen addiktoituu­ ja ­elimistö rasittuu. Ei ole ­hyvä saada koko ajan alkoholia ­elimistöönsä.
  5. Unohda pikadieetit: hyvässä­ ravitsemuksessa ei ole hokkus­pokkuskeinoja.
  6. Vähähiilihydraattisuus on ­helppoa: jätä pois valkoiset jauhot ja sokeri. Syö ­riittävästi kasviksia, vihanneksia, marjoja ja kuituja.
  7. Etsi ruokavalio, jota voit ­noudattaa hymy huulilla­: ­ruokavalio on tarkoitettu ­loppuelämäksi, se ei saa ­olla kurja.
  8. Syö uusia perunoita: ­niissä on ravintoaineet jäljellä. Jos syöt vanhoja, valitse luomuja ja syö ne kuorineen.
  9. Nauti riittävästi kuituja: muuten bakteerikanta ­häiriintyy ja suoliston toiminta heikkenee.
  10. Maito ei ole aikuiselle­ välttämätöntä­: vatsa tykkää hapatetuista maitotuotteista.
  11. Syö kunnon leipää: älä syö leipää, johon on lisätty gluteenia, ­äläkä leipää, jossa alle 10 % kuitua.
  12. Tarpeeksi D-vitamiinia: ­jokaisen suomalaisen naisen on syötävä D-vitamiinilisää syksystä pitkälle ­kevääseen! D-vitamiinia täytyy saada vähintään 25 mikrogrammaa päivässä. Ota kesällä kolmena päivänä viikossa 15 minuuttia aurinkoa ilman suojakerrointa klo 12–14 välisenä aikana.
Kommentoi »