Kauneus ja Terveys

Painonnostoharrastus on opettanut Tanialle, että tärkeintä on vain lähteä ja tehdä: ”Paras fiilis tulee siitä, kun treenin aikana voitan itseni”

Painonnostoharrastus on opettanut Tanialle, että tärkeintä on vain lähteä ja tehdä: ”Paras fiilis tulee siitä, kun treenin aikana voitan itseni”
Tarvittiin yli tuhat toistoa, että Tania Nathan oppi tempauksen tekniikan. Painonnostossa tärkein muskeli onkin tahdonvoima.
Julkaistu: 15.10.2021

Valkoinen jauhe mankka eli magnesiumkarbonaatti pöllähtää ilmaan, kun Tania Nathan pyöräyttää sitä käsiinsä. Hän vilkaisee liitu­taululta treeninsä ensimmäisen sarjan.

Tiedossa on rankka rupeama, sillä nostosarja kestää kymmenen minuuttia. Kuulokkeissa jumputtaa Run–D.M.C:n hip hop -biisi Walk This Way.

Pari kanssatreenaajaa pysähtyy painonnostopaikan viereen kannustamaan: ”Kyllä on kova, nousee, nousee!”

Tanian ilme kiristyy irvistykseen viimeisillä minuuteilla, mutta rauta liikkuu loppuun asti. Bum!

Tanko painoineen kolahtaa lattiaan.

– Musiikki antaa treeniin asenteen. Soitan salilla samoja biisejä, koska ne muistuttavat hyvästä energiasta ja siitä, että olen pystynyt tähän ennenkin, Tania kertoo ja vetelee samalla happea ja tasaa hengitystään.

Tempauksen tekniikkaa Tania joutui hiomaan pitkään.

Poikatyttö. Sellaiseksi Tania kuvailee itseään. Hän on lapsesta asti kokeillut kaikkea mahdollista judosta balettiin ja salitreenistä juoksuun. Painonnostosalille hän lähti pari vuotta sitten ystävänsä houkuttelemana ja jäi kerrasta koukkuun.

Kun Crossfit Nuijalan ovi avautuu, kaikki paikallaolijat huikkaavat moit. Rento meininki ja muiden kannustaminen olivat syitä siihen, miksi laji viehätti Taniaa.

– Olen allerginen kilpailuhenkisyydelle. Harrastan painonnostoa, koska se on hauskaa ja salillani on kiva ilmapiiri.

Tania sanoo, että on yleistä, että joku kommentoi, että onpas sinulla hyvä treeni ja kysyy, saako tulla mukaan.

Tanian mielestä kiehtovaa on myös se, että rankka laji vaatii mielenlujuutta. Kun epäonnistuu eikä paino nouse, on vain kokeiltava uudestaan ja uudestaan ja uskottava onnistumiseen.

Nostan lähes painoni verran rautaa pääni yläpuolelle. Siitä tulee tosi vahvistava fiilis.

Tanian suosikkiliike saattaa äkkiseltään näyttää simppeliltä: tanko tempaistaan kyykystä pään päälle, sitten laskeudutaan alas kyykkyyn ja lopuksi takaisin ylös.

Oikeasti tempauksen liikerata on niin monimutkainen, että sen sisäistäminen vaatii Tanian mukaan tuhatkunta toistoa.

Tempauksessa on lähtöasento, alkuveto, loppuveto, loppuponnistus – tässä kohtaa tanko on vasta lantion kohdalla menossa ylös – allemeno, vastaanotto ja loppu­asento. Liike lähtee hitaasti ja kehon räjähtävyys täytyy löytää oikea-aikaisesti.

– Jotta liikkeen pystyy tekemään, käsissä on oltava voimaa ja selässä vahvuutta. Jos takapuoli ja vatsa ovat löysinä, paino tippuu takuulla.

Soitan salilla samoja biisejä, koska ne muistuttavat, että olen pystynyt tähän ennenkin.
Tania Nathan

Tanian on pakko harjoitella paljon muutakin kuin itse tempausta. Jo rannevoimaa on kehitettävä erikseen, samoin kuin vaikkapa nilkkojen venyvyyttä.

Tania tekee 4–5 kertaa viikossa 1,5–2 tunnin treenin. Tällä hetkellä hänen ennätyksensä on 55 kiloa, mutta tavoitteena on, että jouluun mennessä suorille käsille nousee 70 kiloa.

Valmentaja Jonathan Wong on sitä mieltä, että Tania voisi kokeilla kilpailemista.

– Kisaaminen jännittää, koska en ole mielestäni riittävän hyvässä kunnossa. Yläkroppani voima kehittyy ärsyttävän hitaasti.

Tanian painonnostofiilistelyitä ja taidetta voi seurata Instagramissa: @the_Chindian_Queen

Painonnoston vuoksi Tanian ajatukset kehonkuvasta ovat menneet uusiksi.

– Aiemmin urheileminen liittyi siihen, miltä näytän ja miten hoikka olen. Nykyään kyse on siitä, mihin kroppa pystyy.

Koko perhe on kiinnostunut extreme-lajeista. Tanian isä on voimistellut ja veli harrastaa ulkokiipeilyä. Tanian mies Kai taas on harrastanut BMX-pyöräilyä jo parikymmentä vuotta.

Tania itsekin kokeili aikuisiällä parkouria, mutta nilkat nyrjähtivät ja hän päätyi lääkärin pakeille.

Lääkäri ihmetteli, mitä Tania oli oikein tehnyt, kun nilkat olivat niin hurjassa kunnossa.

– Kun kerroin harrastavani parkouria, lääkäri tuumasi, että pitäisiköhän sinun ikäisesi naisen harrastaa jotain muuta, Tania kertoo nauraen.

Salista on tullut Tanialle toinen koti. Laji on vahvistanut hänen itsetuntoaan.

– Olen rodullistettu suomalainen ja välillä tuntuu vaikealta kuulua tähän yhteiskuntaan.

Treenatessa sellaista ei tarvitse miettiä.

– Salilla merkitsee vain se, mitä siellä tehdään, pohtii Malesiassa syntynyt Tania.

Myös tahdonlujuus on kasvanut.

Niinä päivinä, kun väsyttää tai jo pelkän treeniohjelman näkeminen kauhistuttaa, Tania tietää, että tärkeintä on vain lähteä ja tehdä.

Heti salin ovien sisäpuolelle mieli virittyy treeniin.

– Paras fiilis tulee siitä, kun treenin aikana voitan itseni. Yleensä se tarkoittaa sitä, että olen tehnyt kovemman treenin kuin mihin mieleni on uskonut.

Tania Nathan, 40

Työ: Kirjailija, runoilija ja nuoriso-ohjaaja Vantaan Tyttöjen Tilalla. Julkaissut kirjan Daughter of Immigrants.

Asuu: Kauniaisissa

Perhe: aviomies ja poikapuoli

3 syytä harrastaa painonnostoa

1. Se kehittää voimaa ja liikkuvuutta. Painonnosto on kokonaisvaltainen laji, jossa koko keho oppii uusia liikeratoja.

2. Laji haastaa mielen. Kun harrastat painonnostoa, kehität koordinaatiota, tasapainoa, tekniikkaa ja voimaa. Myös kehon ja mielen välinen yhteys vahvistuu.

3. Painonnosto lievittää stressiä. Jotta suoritukset onnistuvat, sekä kehon että mielen pitää olla täysin läsnä kussakin hetkessä.

Lähde: Painonnostovalmentaja Jonathan Wong

Innostuitko? Helpoin tapa tutustua painonnostoon on mennä aluksi ohjatuille crossfit-tunneille tai -kurssille, joilla liikkeet ja tekniikka tulevat tutuiksi. Myös painonnostoseurat järjestävät opastusta lajiin.

Räjähtävää liikettä

Painonnostossa pitää olla samaan aikaan jämäkkä ja joustava.

Tania satsaa tukeviin kenkiin ja pirteisiin toppeihin.

1. Tiiviissä shakerissa palautusjuoma kulkee kätevästi mukana. Smartshake O2go 1 10 e, Stadium.fi. 2. Otsapanta pitää tukan ja hien pois silmistä. Silikoninen sisäpuoli pitää pannan paikoillaan. Nike Fury Headband 22,99 e, Stadium.fi. 3. Kompressiotrikoot tukevat alavartaloa ja nopeuttavat palautumista. Refresh Recovery Compression Tights 109,90 e, 2xu.com.
4. Pehmeät treenihanskat säästävät kämmenten ihoa. Casall Exercise Glove 18,95 e, Zalando.fi. 5. Mikrokuituinen pyyhe ei paina eikä vie tilaa treenikassissa. SOC Microtowel 10 e, Stadium.fi. 6. Painonnostokenkien tulee olla vakaat ja tukevat. Adidas Power Perfect III 129,90 e, Hobbybox.fi. 7. Väljä toppi hengittää eikä rajoita lajille ominaista räjähtävää liikettä. Rogue Women’2 Muscle Tank 30 e, Rogueeurope.eu.

Kuvatekstit: Riikka Väänänen, kuvat: valmistajat.

Kommentoi »