Terve.fi

Pähkinät ovat sydänystävällisiä


Pähkinät ovat kasvitieteellisesti hajanainen ryhmä kasvien hedelmiä, joilla on kova kuori ja vain yksi siemen. Pähkinä-nimitystä käytetään yleensä monista sellaisistakin siemenistä, jotka eivät kasvitieteellisesti ole pähkinöitä, kuten para- eli brasilianpähkinöistä ja kookospähkinöistä. Pähkinät sisältävät runsaasti rasvaa ja valkuaista.

Yhdysvaltalaisen Harvardin yliopiston tutkijat ovat selvittäneet erilaisten pähkinöiden vaikutuksia sydämeen. Erityisen terveellisiä ne ovat miehille, joilla on sydän- ja verisuonisairauksien riskitekijöitä. Tutkimuksissa on saatu viitteitä siitä, että jo sydäninfarktin saaneet miehet voivat pienentää riskiä saada uusi sydänkohtaus syömällä säännöllisesti pähkinöitä.

Harvardin yliopiston tutkijat ovat tulleet seuraaviin johtopäätöksiin: Pähkinät alentavat kolesterolia, ilmeisesti korvaamalla haitallisia rasvoja ruokavaliossa. Pähkinöissä on runsaasti kertatyydyttymättömiä ja monityydyttymättömiä, pehmeitä rasvoja, jotka ovat sydämelle hyväksi. Varsinkin saksanpähkinöiden omega-3-rasvahapot vähentävät sydämen rytmihäiriöiden riskiä niille alttiilla henkilöillä. Pähkinöissä on lisäksi runsaasti arginiini-aminohappoa, joka saattaa parantaa verisuonten toimintaa. Lisäksi niissä on mm. runsaasti E-vitamiinia ja ravintokuitua. Pähkinät ovat todellisia voimapakkauksia, onhan niihin varastoitunut kaikki, mitä uusi kasvi tarvitsee elämänsä alussa. Pähkinöissä on toki paljon energiaa, mutta niitä ei olekaan tarkoitus syödä suuria määriä. Jo noin 50 grammaa pähkinöitä viikossa on riittävästi niiden edullisten terveysvaikutusten saamiseksi. Käsiteltyjä pähkinöitä, kuten suolattuja maapähkinöitä, tulisi välttää. Tutkijat suosittelevat erityisesti manteleita, brasilianpähkinöitä, cashewpähkinöitä, maapähkinöitä, hasselpähkinöitä, saksanpähkinöitä ja pistaasipähkinöitä.

Lähde: Harvard Men’s Health Watch 3.5.2005

>Sydämen vajaatoiminta

Julkaistu: 28.6.2006