Terve.fi

Paastoajalle


Tässä yhteydessä paastolla tarkoitetaan vesi- tai mehupaastoja, joissa energiansaanti jää alle 400 kcal vuorokaudessa. Yleensä nestepaasto aloitetaan jättämällä ruokavaliosta pois rasvaa ja lihaa sisältäviä ruokia. Kasviksia nautitaan runsaasti eri muodoissa pari päivää ennen paaston aloittamista.

.

Elimistö käyttää jo muutamassa tunnissa glukoosivarastonsa (glykogeeni) loppuun saadakseen verensokeria eli glukoosia. Paaston ensimmäisten päivän aikana elimistö hajottaa lihasten proteiineja turvatakseen riittävän glukoosin tuoton. Paaston jatkuessa tarpeeksi kauan elimistö alkaa hajottaa rasvoja, jolloin tarvittava energia saadaan rasvahapoista. Samalla ketoaineiden määrä veressä nousee ja puhutaan elimistön ketoositilasta.

Terve, normaalipainoinen aikuinen voi paastota turvallisesti 3-5 päivää. Riittävästä nesteen saannista tulee muistaa huolehtia. Paastoa ei suositella etenkään raskaana oleville, imettäville, lapsille eikä kihtiä, diabetesta, reumaa tai maksa- ja munuaissairauksia poteville. Myöskään laihdutusmuodoksi paasto ei sovi, sillä painonhallinta vaatii pysyviä muutoksia ruokatottumuksiin. Pitkäaikainen paasto voi olla terveydelle vaarallinen ja aiheuttaa häiriöitä elimistön elektrolyyttitasapainoon ja sydän- ja verenkiertoelimistön sekä hermoston toimintaan.

Mehupaastoon soveltuvia tuotteita

Julkaistu: 23.11.2005