Kauneus & Terveys

Ota verenpaine hallintaan!


Kohonnutta verenpainetta ei voi itse tunnistaa. Mittauta siis arvosi, liiku ja syö oikein.
Kuvat A-lehtien kuvatoimitus

Verenpaine tarkoittaa valtimoissa vallitsevaa painetta. Paine syntyy, kun sydän supistuu ja pumppaa verta valtimoihin. Verenpaine kohoaa, kun ihminen jännittää, liikkuu tai ponnistelee. Tilapäinen verenpaineen vaihtelu on normaalia, mutta jatkuvasti koholla oleva verenpaine vaurioittaa sydänlihasta, verisuonia ja vaikuttaa laajalti elimistössä. Maailman terveysjärjestön mukaan kohonnut verenpaine on kolmanneksi tärkein terveysongelma – nälän ja tupakoinnin jälkeen.

Verenpaineen ollessa liian korkea valtimoiden seinämät paksunevat ja jäykistyvät. Tämä johtaa muun muassa aivojen syvien osien ja munuaisten pienten verisuonten ahtautumiseen ja verenkiertohäiriöihin. Kohonnut verenpaine vaurioittaa valtimoiden sisäpintaa, jolloin kolesteroli pääsee seinämän sisään käynnistämään valtimonkovettumistaudin. Sen seurauksia ovat sydäninfarktit ja suurten aivovaltimoiden ahtautumisesta johtuvat halvaukset. Kohonnut verenpaine on myös tärkein aivoverenvuotojen taustatekijä.

Ovela verenpaine 

Verenpaine kannattaa tehdä itselleen näkyväksi, sillä useimmiten huomattavastikaan kohonnut verenpaine ei aiheuta oireita. Jokaisen on siis tiedettävä verenpaineensa. Verenpaineen tietää vain mittaamalla.

  • Verenpaineen ihanteellinen taso on alle 120/80 mmHg.
  • Normaaleina pidetään vielä arvoja 130/85 mmHg.
  • Tyydyttävä verenpaine on 130-139/85-89 mmHg. Tällöin on jo syytä tarkastella verenpaineeseen vaikuttavia elintapoja.
  • 140/90 mmHg tai korkeammat arvot toistuvasti mitattuina katsotaan kohonneeksi verenpaineeksi.

Yksittäinen mittaus terveystarkastuksen yhteydessä muutaman vuoden väliajoin ei välttämättä anna luotettavaa kuvaa todellisesta verenpainetasosta. Mittaustulos voi olla tilapäisesti liian korkea tai liian matala. Verenpaineen kotimittaus, asianmukaisella laitteella ja oikein suoritettuna, kuvastaa parhaiten todellista verenpainetasoasi.

Terveelle nuorelle ihmiselle, jolla ei ole valtimotautien riskitekijöitä, verenpainetason selvittäminen viiden vuoden välein riittää. Selkeää ohjetta aloittamisiästä ei ole, mutta fysiologista verenpaineen kohoamista alkaa esiintyä miehillä noin kolmenkympin kieppeiltä ja naisilla hiukan myöhemmin.  Valistunut nelikymppinen tuntee arvonsa hyvin.

Kohonneen verenpaineen hoito 

Verenpaineen alentamisen keinoja arvioidaan yhdessä lääkärin kanssa. Hoitopäätöksiin vaikuttaa myös arvio valtimotautien kokonaisriskistä. Ensin kokeillaan tilanteen parantamista elintavoin. Ruoka- ja liikuntatottumukset vaikuttavat valtimotautien riskitekijöihin, kuten rasva-aineenvaihduntaan ja ylipainon kertymiseen. Nämä puolestaan vaikuttavat verenpaineen kohoamiseen. Pienikin painonpudotus alentaa verenpainetta.

Jos verenpainetaso ei alene elintapoja muuttamalla, harkitaan lääkehoitoa. Verenpainetta alentavaa täsmälääkettä ei ole olemassa, vaan lääkkeinä käytetään sydän- ja verisuonitautien, kuten sepelvaltimotaudin hoitoon tarkoitettuja lääkkeitä. Aina verenpaine ei laske yhdellä lääkkeellä, vaan hoitoon joudutaan yhdistelemään useampia lääkkeitä. Usein on jopa järkevää aloittaa hoito kahdella eri tavoin vaikuttavan lääkkeen yhdistelmällä.

Jo muutama tunti liikuntaa viikossa auttaa 

Säännöllinen liikunta alentaa tehokkaasti verenpainetta. Runsaasti liikkuvien lepoverenpaine on pienempi, ja heillä esiintyy harvemmin kohonnutta verenpainetta kuin vähän liikkuvilla. Viikoittain olisi hyvä liikkua useana päivänä yhteensä ainakin 2 tuntia 30 minuuttia reippaasti. Liikuntamäärän voi koota vähintään 10 minuutin jaksoista. Vaihtoehtona on rasittavampaa liikuntaa ainakin 1 tunti 15 minuuttia. Myös näiden yhdistelmä on mahdollinen. Myös kohtuukuormitteinen lihaskuntoharjoittelu yhdistettynä muuhun liikuntaan auttaa hallitsemaan verenpainetta.

Kestävyysliikunta pienentää systolista lepoverenpainetta 7 mmHg ja diastolista painetta 5 mmHg, henkilöillä, joilla on kohonnut verenpaine. Muutos on lähes yhtä suuri kuin yhdellä lääkkeellä aikaan saatu, eikä siihen välttämättä tarvita laihtumista. Muutos voi ilmentyä jo muutaman kuukauden säännöllisen liikunnan jälkeen.

Pihistele suolan kanssa 

Suolan saannin vähentäminen on ruokavaliossa tärkein kohonnutta verenpainetta alentava tekijä. Se vähentää nesteen kertymistä elimistöön ja helpottaa sydämen työtä. Haitallista suolassa on sen sisältämä natrium.

Suurin osa suolasta tulee elintarvikkeista piilosuolana (noin 80 %). Suolan saantia voi vähentää valitsemalla vähäsuolaisia tuotteita ja käyttämällä suolaa mahdollisimman vähän ruoanvalmistuksessa. Tehokkainta on valita leipä ja pääateriat vähäsuolaisina sekä vähentää runsassuolaisten naposteltavien käyttöä. Muista, että makuaistin tottuminen vähäsuolaisempaan ruokaa vie muutaman viikon.

Runsas kasvisten käyttö ja rasvattomat maitovalmisteet auttavat alentamaan verenpainetta. Kasviksia, marjoja ja hedelmiä olisi hyvä syödä ainakin kuusi kourallista päivässä sekä rasvattomia maitovalmisteita vähintään kolme lasillista tai annosta päivässä.

Paino hallintaan ja paheet kuriin 

Painonhallinta on tärkeä osa kohonneen verenpaineen hoitoa. Erityisesti suurentunut vyötärönympärys nostaa verenpainetta. Naisten vyötärönympäryksen olisi hyvä olla alle 80 cm. Jo 5-10 prosentin pysyvä painonpudotus riittää tavoitteeksi.

Tarkkaile näitä

  • Lakritsan ja salmiakin käyttöä kannattaa rajoittaa. Lakritsin sisältämä glykyritsiini voi nostaa verenpainetta. Vaikutus on yksilöllinen, mutta osa väestöstä on erityisen herkkä glykyritsiinin verenpainetta kohottavalle vaikutukselle.  Salmiakki puolestaan sisältää runsaasti suolaa.
  • Käytä alkoholia kohtuudella. Jos juot, muista maltti. Naisten kohtuukäytön raja on yksi annos päivässä – ei kuitenkaan viikon jokaisena päivänä.
  • Tumppaa viimeisen kerran. Tupakointi kohottaa verenpainetta. Tupakoinnin lopettaminen laskee verenpainetta jo muutaman savuttoman päivän jälkeen.

Elintapamuutokset vaikuttavat yksilöllisesti ja pienetkin muutokset ovat tärkeitä. Jo portaiden käyttö hissin sijaan on iso askel parempaan. Muutokset myös tehostavat toisiaan. Varaudu siihen, että saat kaupan päälle hyvää oloa!

Julkaistu: 3.12.2012