Voi hyvin

Ota askel kohti rauhaa

Ota askel kohti rauhaa
Elämme maailmassa, jossa jatkuva kiire, paine ja stressi piinaavat meitä. Oravanpyörästä 25 vuotta sitten hypännyt kundaliinijoogi Amir Jaan tietää, kuinka tyyneyden voi löytää sisimmästään.
Kuvat Sanna Lehto

Reilut parikymmentä vuotta sitten brittiläinen Amir Jaan eli vauhdikasta elämää. Hän oli perustanut sisustussuunnittelutoimiston. Yritys menestyi. Perheen lapset olivat pieniä, eikä Amirille jäänyt aikaa huolehtia omasta hyvinvoinnista.

"Nautin yritykseni pyörittämisestä ja kauniiden tilojen luomisesta, mutta samaan aikaan olin stressaantunut”, hän kertoo.

Sitten perheen lastenhoitaja ehdotti hänelle kundaliinijoogaa. Lastenhoitaja lupasi tehdä iltavuoron, jotta Amir pääsisi tunnille. Hän meni, ja kaikki muuttui.

”Tunsin joogan vaikutuksen jo yhden kerran jälkeen kehossani ja mielessäni”, hän sanoo.

Jooga rauhoitti

Jooga tasapainotti hänen koko olemustaan välittömästi. Mies alkoi joogata ensin kerran viikossa, sitten kahdesti ja pian kolmesti viikossa. Hän innostui joogan filosofiasta ja alkoi syventyä siihen, miten jooga vaikuttaa ihmisen anatomiaan ja henkiseen puoleen.

Kun Amir oli käynyt joogatunneilla vuoden verran, hänen ohjaajansa ehdotti, että hän menisi joogaohjaajakoulutukseen. Amir oli epäileväinen. Hän ei uskonut, että voisi koskaan elättää perhettään joogalla.

Hän kuitenkin ilmoittautui koulutukseen ja innostui kerta kerralta yhä enemmän oppiessaan, miten ikivanha joogaharjoitus voi auttaa ihmisiä.

Viiden kuukauden kuluttua Amir myi yrityksensä ja keskittyi joogaan täysin. Nykyisin hän opettaa kundaliinijoogaa ympäri maailmaa.

”En ole koskaan katsonut taaksepäin. Jooga muutti kehoni, ajatukseni itsestäni ja muista ihmisistä sekä siitä, mikä elämässä on tärkeää.”

Palaa perusasioihin

Kun Amir syventyi joogaan, hän oppi yksinkertaistamaan elämänsä. Pois jäi kiireinen bisnes. Tilalle tuli mielenrauha. Turhien asioiden ja kiireen karsiminen onkin hänen paras lääkkeensä stressiin.

Elän nykyisin yksinkertaista ja terveellistä elämää. Se on pääviestini myös muille: palaa perusasioihin ja pidä elämäsi niin yksinkertaisena kuin pystyt.

Perusasioilla Amir tarkoittaa tavallisia elämän osa-alueita: Juo tarpeeksi vettä, nuku hyvin, liiku. Pidä huoli, että sinulla on omaa aikaa ja olet kunnolla läsnä elämässäsi. Älä tee liian tiukkaa aikataulua, jotta ehdit nauttia niistä siunauksista, joita elämä tuo eteesi. Muista myös pitää hauskaa ja seuraa intohimoasi.

”Intohimo voi olla mitä tahansa, mikä pitää sinut yhteydessä elämän taikaan: vaikka puutarhanhoitoa tai mehiläisten hyörinän seuraamista”, Amir neuvoo.

Tärkeää on myös hidastaa tietoisesti: syödä, kävellä, ajaa ja rakastella hitaasti.

”Kutsun tätä harjoitusta yindaliniksi. Kun hidastaa, on paremmin läsnä.”

Selkeytä arvosi

Kundaliinijooga on opettanut Amiria myös pitämään huomion itsessään. Se kuulostaa itsekkäältä, mutta on oikeasti hyvä asia.

”Ihmiset keskittyvät liikaa siihen, mitä muut tekevät ja ajattelevat. Siitä seuraa ahdistusta ja vertailua.”

Ongelmaan auttaa, kun selkeyttää omat arvonsa ja identiteettinsä, pitää niistä kiinni ja keskittyy niihin. Silloin huomio ei siirry niin helposti muihin ihmisiin ja heidän elämäänsä.

”Vaikka olisit kuinka menestynyt, aina löytyy joku, joka on kauniimpi, hurmaavampi tai menestyneempi. Ei ole tervettä mitata omaa arvoaan vertaamalla itseään muihin.”

Vertailu on kuin tuomitsemista. Kun arvostelet itseäsi suhteessa muihin, tuomitset samalla sekä itsesi että toiset. Tuomitseminen on hyvin kielteinen tapa toimia, eikä kukaan halua tulla tuomituksi. Älä siis tuomitse myöskään itseäsi.

Tuomitseminen ja vertaaminen on myös hetkellistä: voit nähdä toisen hänen parhaana tai pahimpana päivänään. Et siis näe koko totuutta, ainoastaan yhden hetken.

”Älä vertaa, ja ole kiitollinen lahjoistasi ja kaikesta, mitä sinulla on. Kunnioita muita muistaen heidän hyvät ominaisuutensa. Pidä nämä perusperiaatteinasi elämässä.”

Kyse ei ole siitä, mitä sinulla on, vaan siitä, miten elät ja toteutat arvojasi. Kun elät arvojesi mukaan ja itseäsi sekä muita kunnioittaen, se tekee sinusta viehättävän ja vetää mahdollisuuksia puoleesi.

Aistit terävöityivät

Kun Amir alkoi joogata säännöllisesti, hänen aistinsa terävöityivät. Hän on nykyisin paljon herkempi kuin ennen. Asiat maistuvat, tuntuvat, tuoksuvat ja kuulostavat paremmilta.

”Ihmiskeho on kuin hieno instrumentti, joka kaipaa aika ajoin virittämistä. Kundaliinijooga auttaa siinä.”

Se vaikuttaa hermostoon ja ruoansulatukseen sekä eliminoi myrkkyjä kehosta. Hormonitoimintakin voi tasapainottua. Kun hormonit ovat tasapainossa, nukut paremmin ja olet hereillä ollessasi kunnolla läsnä.

”Ajatuksesi ovat kirkkaampia ja olet tasapainoisempi”, Amir lupaa.

Kundaliinijooga on tehostanut myös Amirin ruoansulatusta. Hän saa nykyisin enemmän energiaa vähäisemmästä ruokamäärästä ja syö vain kerran päivässä. Näin keholla ei kulu yhtä paljon virtaa ruoansulatukseen, vaan sitä riittää enemmän muuhun elämään.

Kestät paremmin tunteitasi

Jooga ei olekaan samanlaista treeniä kuin juoksulenkki tai kuntosali. Se on pikemminkin henkinen tie, joka opettaa itsekuria ja parantaa itsetuntemusta. Se saa viihtymään omassa kehossa, harmonisoi mieltä ja auttaa lopulta rakastamaan itseä.

Kundaliinijooga voi myös auttaa ymmärtämään, kestämään ja käsittelemään omia tunteita, joita moni on oppinut lapsuudesta asti piilottelemaan ja jopa häpeämään.

Keho on mielen peili: jos emme pysty ratkaisemaan kielteisiä asioita mielessämme, ne siirtyvät kehon kannettavaksi. Keho varastoi esimerkiksi surun, ahdistuksen ja vihan tunteet. Jos ne jättää huomiotta, alamme oireilla.

Mitä enemmän peitämme ja tukahdutamme tunteitamme, sitä enemmän keho ilmaisee niitä. Tulee vammoja, sairauksia, kipuja ja mielenterveysongelmia.

Tunteet varastoituvat eri osiin kehosta. Kundaliinijoogan harjoitukset voivat vapauttaa jumiin jääneitä tunteita, sillä harjoituksissa keskitytään usein chakroihin eli kehon energiakeskuksiin.

Kerää ympärille sieluperhe

Chakroja on seitsemän, ja jokaisella on eri merkitys. Esimerkiksi lantiota avaavat liikkeet auttavat saamaan yhteyden sakraalichakraan. Jos sakraalichakra on epätasapainossa, se saattaa aiheuttaa muun muassa ylitunteellisuutta. Siksi asanassa voi alkaa vaikka itkettää.

Lue myös: Opas chakroihin

Amirin tekee onnelliseksi hänen perheensä ja maailmanlaajuinen joogien ja ystävien verkosto, jota hän kutsuu sielun perheekseen. Heidän kanssaan hän jakaa ajatuksiaan, ja he auttavat häntä kasvamaan ihmisenä.

Amir neuvookin keräämään ympärilleen oman sielun perheen ja mentorin.

”Jos olet jumissa kielteisten ajatusten kanssa, he auttavat sinua peilaamaan tunteitasi ja ajatuksiasi.”

Muiden ihmisten tuki on tärkeää ja auttaa pitämään mielen tasapainoisena. Näin ihminen ei niin helposti murehdi ja ahdistu kuin jos vain yksin pyörittelee huoliaan. Silloin mieli jää helposti kiertämään kehää.

Amir allekirjoittaa myös Buddhan ajatuksen: ”Tulet siksi, mitä ajattelet.”

Siksikin mielen hallinta on niin tärkeää.

”Ajatuksesi ovat magneetti, joka vetää asioita puoleesi tai työntää niitä pois.”

Toisin sanoen se mihin uskot, alkaa tulla sinua kohti. Maailmankaikkeus juonittelee näin hyväksesi.

Yhteys universumiin onkin joogille tärkeä. Välillä hän kokoontuu ystäviensä kanssa kuurituaaliin.

"Kuu on magneettinen voima, joka hallitsee vettä. Ihminen on pääasiassa nestettä, joten myös me tunnemme sen muutokset.”

Kuurituaaliin voi kuulua esimerkiksi meditointia, toiveiden ja unelmien jakamista muiden kanssa, laulua, tanssia, musiikkia, mantroja ja yhdessä syömistä. Se auttaa pysymään yhteydessä luonnon rytmiin ja muistuttaa ihmistä suuremmista voimista.

”Uskon, että on olemassa jumalallinen suunnitelma ja suuri arkkitehti. Maailmankaikkeudessa on myös lakeja, jotka hallitsevat sitä, mutta kukaan ei täysin tiedä, mitä niiden taustalla on.

”Se ei olekaan asian ydin. Tärkeää on, että kundaliinijooga auttaa elämään harmoniassa tämän kaiken ja ihmisen oman sisimmän kanssa.

Kokeile!

Kundaliinijooga on joogasuuntaus, joka sopii kaikille, sillä siinä ei tarvitse vääntyä ”solmuun” tai seistä päällään. Jokaisessa harjoituksessa keskitytään kaikkiin joogan elementteihin. Ne ovat pranayama eli hengittäminen, meditointi, mantrat, mundrat eli käsien asennot ja asanat eli kehon asennot.

1. Jos työ tai parisuhde ahdistaa, kokeile tätä rauhoittavaa hengitysharjoitusta

Istu lattialla mieleisessäsi risti-istunnassa. Pidä selkä suorana. Nosta kädet eteesi ja avaa kämmenet niin, että sormet ovat harallaan. Ota vasemman käden peukalosta ote oikean käden neljällä sormella (1a). Kiedo sitten vasemman kädet sormet oikean peukalon ympäri (1b). Näin molemmat peukalot ovat muiden sormien otteessa. Vie kädet alas syliisi.

Hengitys: Ota neljä sisäänhengitystä nenän kautta. Pidätä hengitystä hetki. Anna hengityksen purkautua tasaisesti ulos suun kautta supussa olevien huulien välistä.

Toista 6–8 kertaa.

Helpotusta ahdistukseen.

2. Energisoi hermostoa

Tämä harjoitus auttaa palaamaan tähän hetkeen ja tasapainottaa.

Istu risti-istunnassa selkä suorana. Vie kädet lootusasentoon: Vie ranteet, pikkusormet ja peukalot yhteen. Levitä sormet auki. Peukalot osoittavat kohti kurkkua.

Hengitys: Ota syvä sisäänhengitys suun kautta. Pidätä hetki ja päästä ilma vähitellen ulos nenän kautta.

Palaa tähän hetkeen.

3. Stimuloi sydänchakraa

Sydänchakra on rakkauden keskus. Tämä harjoitus vahvistaa sitä.

Istu risti-istunnassa selkä suorana. Nosta kädet koukussa eteesi: vasen käsi on alla, oikea käsi päällä. Pidä kädet vahvana. Istu koko ajan täysin paikallasi. Suuntaa katse nenänpäähän.

Hengitys: Ota hyvin syvä sisäänhengitys suun kautta. Pidätä hetki. Vapauta suun kautta yhtenä hengityksenä.

Vahvista sydäntäsi.

4. Avaa lantiota

Lantiossa voi olla paljon energiaa jumissa. Lantion avaus auttaa vapauttamaan tuon energian. Se voi helpottaa jopa hengittämistä.

Vie toinen jalka koukussa eteen noin lantion leveydelle tai leveämmälle (4a). Toinen jalka on suorana takana. Kädet ovat koukussa maton reunojen ulkopuolella. Paina pää mattoon (4b).

Liike: Nosta pää ylös ja suorista samalla kädet (4c). Pysy asennossa hetki. Toista toiselle puolelle.

Lantio auki.

5. Vetreytä selkärankaa

Tämä harjoitus vapauttaa jännitystä ja avaa kehoa.

Istu risti-istunnassa. Toinen jalka on mahdollisimman lähellä vartaloa. Toinen sen edessä. Pidä kädet polvilla.

Liike: Hengitä ulos, pyöristä selkää ja nojaa taakse (5a). Hengitä sisään, ojenna selkä eteen (5b). Voit myös avata kädet levälleen, kun ojennat selän, ja viedä kädet suppuun eteesi, kun nojaat taakse.

Toista 10 kertaa.

Liikkuvuutta selkärankaan.
Julkaistu: 8.4.2020
Kommentoi »