Terve.fi

Oikeat eväät antavat puhtia pitkälle hiihtoretkelle

Oikeat eväät antavat puhtia pitkälle hiihtoretkelle
Hohtava hanki, pilvien lomitse kurkisteleva aurinko, luistavat sukset, mukavan lämpöiset ja tuulenpitävät vaatteet ja sopivavauhtinen hiihtokaveri. Kaikki valmiina päivänpitkälle hiihtolenkille. Entä eväät? Reppuun on nimittäin hyvä pakata muutakin kuin varasukat tai lisärukkaset
Julkaistu: 30.9.2001

Pitkään liikuntasuoritukseen on hyvä valmistautua huolellisesti jo etukäteen. Kunnon hiihtäjä muistaa paitsi voidella suksensa myös täydentää energiavarastonsa.

Hiilihydraattivarastot täyteen

Jo edellisenä päivänä kannattaa kiinnittää huomiota riittävään hiilihydraattien saantiin. Peruna, pasta, riisiruoat, leivät ja puurot, hedelmät ja tuoremehut sekä jogurtit ja kiisselit ovat hyvin hiilihydraattipitoisia.

Hiilihydraattivarastojen täyttäminen on helppoa: hiilihydraattipitoinen pääruoka, muutaman leipäpalan sekä hedelmän lisääminen riittävät vallan mainiosti. Ylimääräistä rasvaa ei tarvita, sen suhteen olemme hyvinkin omavaraisia. Hiihtopäivä kannattaa aloittaa täysipainoisella aamiaisella.

Hiihtoreppuun on hyvä pakata hiilihydraattipitoista, helposti sulavaa ruokaa, sillä luistavimmatkaan sukset eivät auta, jos eväät loppuvat kesken matkan ja väsymys yllättää. Erityisen hyvin eväiksi sopivat nestemäisessä muodossa olevat kiisselit, mehut ja keitot. Myös leipä sekä erilaiset keksit ja korput, jogurtti, tuoreet tai kuivatut hedelmät sekä rusinat ja pähkinät ovat hyvää taukopurtavaa.

Tietysti kireä pakkanen asettaa omat vaatimuksensa retkieväille, kovin nestepitoisia vihanneksia tai hedelmiä ei siis kannata ottaa mukaan.

Huolehdi nestetasapainosta

Pitkäkestoisen suorituksen aikana on tärkeää huolehtia nestetasapainosta. Termoskannullinen kuumaa juotavaa lämmittää mukavasti ja antaa toisaalta lisäenergiaa liikkumiseen.

Lämpimän mehun, kaakaon tai keiton lisäksi mukaan on hyvä varata myös vettä tai urheilujuomaa, jotka ovat parhaat janonsammuttajat. Kahvi ja tee ovat diureetteja eli nesteenpoistajia eivätkä siis parasta mahdollista retkijuomista.

Pitkän hiihtolenkin jälkeen sauna rentouttaa mukavasti. Nestevarastoja kannattaa täydentää jo ennen saunaan menoa ja vaikka napata jotakin pientä jo suuhunsa. Ravitseva ilta-ateria täyttää hiihdossa huvenneet energiavarastot ja nopeuttaa palautumista.

Kommentoi »