Voi Hyvin

Nouse ylös ja ryhdy aamuihmiseksi

Nouse ylös ja ryhdy aamuihmiseksi

Aamun varhaisina tunteina ehtii uida, joogata tai rehkiä kuntosalilla. Ryhtyisitkö sinä aamuihmiseksi?
Teksti Mervi Juusola
Kuvat Jouni Harala
Mainos

Yrittäjä Päivi Pälvimäki pulahtaa aamuisin uimaan. Talvella hän piipahtaa avannossa.

- Saan uimisesta endorfiineja. Ne ovat mielen delfiinejä. Ne saavat mieleni hyppimään iloisesti, Päivi kertoo.

Opettele sinäkin aamuihmiseksi.­ Se onnistuu, jos on aamu­viiteen mennessä saanut nukuttua riittävän pitkät yöunet, vakuuttaa tutkimus­professori Timo Partonen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta. Iltaihmisillä totuttelu voi viedä pidemmän aikaa. Kokeile seuraavia ohjeita:

1. Raivaa lukujärjestyksesi. Yöunille on jätettävä tarpeeksi pitkä aika. Seitsemän tunnin yöunet tarvitsevan pitäisi mennä nukkumaan jo iltakymmeneltä. Tämä voi vaatia liian ilta­painotteisesta ajanvietosta luopumista yöunen hyväksi. Tarvitset vahvan motivaation muuttaaksesi elämää näin.

2. Harrasta kunto­liikuntaa ilta­päivästä. Kun liikut noin kuuden tienoilla, luonteva väsymys tulee aikaisemmin illalla. Saat siten ­aikaistettua vuoro­kausi­rytmiäsi.

3. Valitse sinulle sopiva, tarpeeksi kevyt laji. Siihen pystyt, vaikka sinulla olisi sydän- ja verisuonitauteja. Hyviä valintoja ovat esimerkiksi jooga tai luonnossa kävely. Raskas aamuliikunta sopii terveelle. Aamulla harjoitteleminen on täysin turvallista, jos olet nukkunut hyvät yöunet ja levännyt. Terveellekin se voi olla pahaksi, jos on hyvin väsynyt.

4. Muista viiden sekunnin sääntö. Se on aika, jonka kuluessa ihminen tekee päätökseen mukavaan sänkyyn jäämisestä. Työnnä ajatukset syrjään ja nouse ylös. Palkinnoksi saat hyvän, aktiivisen alun päivälle.

5. Anna aamun valon tulvia makuu­huoneeseesi tai käytä sarastus­lamppua, joka herättää sinut ­lempeästi valolla.  Valo virkistää.

6. Tee aamusta hemmotteluhetki. Älä ole itsellesi aamuisin julma tai ankara. Ota aikaa, nauti hetken hiljaisuudesta ja kiireettömyydestä.

Juttu on julkaistu Voi Hyvin -lehdessä 6/2014

Julkaistu: 5.9.2014