Kauneus ja Terveys

Auttaako lasillinen maitoa närästykseen? Kurkkaa tästä kymmenen konstia, joilla saat närästyksen kuriin

Auttaako lasillinen maitoa närästykseen? Kurkkaa tästä kymmenen konstia, joilla saat närästyksen kuriin
Närästys aiheuttaa polttavaa kipua rintalastan alaosassa. Asiantuntija vinkkaa kymmenen toimivaa konstia, joilla voit ehkäistä ja hoitaa närästystä.
Julkaistu: 8.6.2021

1. Pidä huolta painosta

Joka viides suomalainen kärsii närästyksestä. Vaiva johtuu siitä, että ruoka­torven ja vatsan yhdistävä sulkijalihas löystyy, jolloin hapanta mahanestettä nousee ruokatorveen normaalia enemmän. Elintavat vaikuttavat rakenteellisia seikkoja enemmän. Ylipaino lisää painetta vatsaontelossa ja heikentää sulkijalihaksen toimintaa. Jos sinulla on ylipainoa, yritä karistaa edes jokunen kilo. Jo pieni kevennys voi auttaa.

2. Hengitä syvään

Stressi pahentaa närästystä, koska se lisää mahahappojen tuotantoa. Se myös laskee kipukynnystä, jolloin oireet vaivaavat enemmän. Syvä hengitys voi tuoda hetkellisen avun. Vielä tärkeämpää on, että nukut riittävästi, jotta stressi ei kroonistu. Vyötä kannattaa löysätä ihan konkreettisestikin: vatsanseutua kiristävät asut voivat lisätä oireilua.

3. Lähde kävelylle ruoan jälkeen

Pidä ruoan ja hikitreenin välillä 1–2 tunnin tauko. Juoksu, saliharjoittelu, jooga tai muu vähänkin raskaampi liikunta voi aiheuttaa tai pahentaa korvennusta, sillä treenissä vatsaonteloon kohdistuu painetta. Lähde kävelylle! Kevyt liikunta vie ruoan pois ruokatorvesta. Tahdita myös työntekoa pikku kävelylenkillä: istuminen pitkään paikallaan voi myös pahentaa oireita.

4. Juo maitoa

Lehmänmaidon korkea pH-arvo voi lievittää oireita. Vältä sen sijaan limakalvoja ärsyttävää kahvia ja alkoholia sekä hiilihappojuomia. Hiilihappo lisää painetta vatsassa.

5. Ota itsehoitolääkettä

Närästys aiheuttaa yleensä polttavaa kipua rintalastan alaosassa. Oireina voi olla myös palan tunnetta kurkussa, röyhtäilyä tai karvas maku suussa. Joillakin on yskää, äänen käheyttä tai kiillevaurioita. Aloita hoito mahahappoja neutraloivilla antasideilla, jotka vaikuttavat nopeasti mutta lyhyen aikaa. H2-salpaajat lievittävät myös satunnaista vaivaa.
Tehokkaita protonipumpun salpaajia voi ottaa kaksikin viikkoa. Voit myös kokeilla nestemäisiä mahan limakalvon suoja-aineita. Jos itsehoitolääkkeistä ei ole apua, käy lääkärissä. Reseptillä saa vahvempia lääkkeitä. Ne eivät estä mahanesteen nousemista mutta tekevät nesteestä vähemmän hapanta. Jos oireita on viikoittain, puhutaan refluksitaudista.
Voit käyttää lääkkeitä ennaltaehkäisevästi ennen raskasta ateriaa tai tulehduskipulääkekuurin yhteydessä. Hoitamaton refluksitauti voi johtaa ruokatorven tulehdukseen tai jopa ahtaumaan. Mene heti lääkäriin, jos on nielemisvaikeuksia, selkään säteilevää voimakasta kipua, oksentelua tai painonlaskua.

6. Keitä ja hauduta

Vältä rasvaa, alkoholia ja tupakkaa. Ne kaikki heikentävät sulkijalihaksen toimintaa. Kokatessa keitä ja hauduta mieluummin kuin grillaa tai paista.

7. Syö iltapala ajoissa

Makuulla mahaneste nousee ruokatorveen herkästi, joten vältä ruokailua 2–3 tuntia ennen unia. Syö mieluiten vähän pitkin päivää kuin suuria aterioita harvakseltaan.

8. Pureskele huolellisesti

Kun hotkit, nielet ilmaa, mikä voi lisätä närästystä tai aiheuttaa närästyksen tapaista tunnetta.

9. Pidä ruokapäiväkirjaa

Varmasti tiesitkin, että rasvaiset ja mausteiset ruoat sekä suklaa, sipuli, paprika ja sitrushedelmät voivat aiheuttaa ja pahentaa närästystä. Moni ei tiedä, että tomaatti ja kurkku närästävät myös. Tomaatti sisältää runsaasti happoa, ja kurkussa ongelma on sen kuori. Kuori siis kurkku. Minttu rentouttaa ruokatorven sulkijalihasta ja saattaa siksi aiheuttaa oireita. Ruokapäiväkirjan avulla voit selvittää, mitkä ruoat aiheuttavat sinulle oireita. Varmuuden vuoksi ei pidä välttää mitään.
Syö tarpeeksi kuitua. Se helpottaa ravinnon etenemistä suolistossa ja pienentää vatsaan kohdistuvaa painetta. Kaurapuuro ja täysjyvä­leipä ovat erinomaisia kuidun lähteitä. Ne myös imevät mahahappoja itseensä.

10. Kohota pää yöksi

Nosta sängynpäätyä 15–20 senttiä sijauspatjan alle taitellulla peitolla tai kiilamaisella refluksityynyllä. Voit ostaa tyynyn netistä tai vaikka Etolasta. Nuku mieluiten vasemmalla kyljellä. Oikealla kyljellä sulkijalihas avautuu. Selinmakuulla happoa nousee ruokatorveen herkästi.

+1 unohda tämä

Sitruunavesi voi edistää ruoansulatusta, mutta se saattaa aiheuttaa ja pahentaa närästystä kuten sitrushedelmät muutenkin.
Asiantuntija: sisätautien ja gastroenterologian erikoislääkäri Tiina Kojo, Mehiläinen
2 kommenttia