Kauneus & Terveys

Näin saat ihostasi sileän ja kimmoisan - 10 ruokavinkkiä!


Tiesitkö, että voit vaikuttaa ihosi terveyteen jo pelkästään sillä, että katsot mitä syöt? Näillä WebMD.comin vinkeillä saat ihostasi taas hehkuvan ja hyvinvoivan!
Kuvat Thinkstock

1. Vesi 

Vesi kosteuttaa ihoa ja vähentää uurteita ja ryppyjä. Lisäksi se auttaa soluja vastaanottamaan ravintoaineita ja torjumaan myrkkyjä. Vesi myös parantaa verenkiertoa saaden ihon hehkumaan.

Pyri juomaan vettä aina silloin, kun olet janoinen.

2. Seleeni 

Seleeni on mineraali, joka suojaa ihosoluja vapaiden radikaalien aiheuttamilta vahingoilta. Seleeniä saa runsaasti parapähkinöistä, herkkusienistä, katkaravuista, lampaasta ja kalasta. Lisäksi seleeniä on keitetyssä naudanlihassa, kevyessä kalkkunan lihassa, ostereissa, sardiineissa, ravuissa ja täysjyväpastassa.

3. Koentsyymi Q10 

Koentsyymi Q10 on voimakas antioksidantti, jota syntyy luonnollisesti kehossa. Se suojaa ihoa ja muita kehon soluja vapaiden radikaalien aiheuttamilta vahingoilta. Koentsyymi Q10 liitetään myös energiantuotantoon sekä immuunijärjestelmän toimintaan.

Koentsyymi Q10:ntä saa esimerkiksi öljyisistä kaloista, kuten lohesta ja tonnikalasta. Muita hyviä lähteitä ovat maksa ja täysjyvät.

4. Antioksidantit 

Antioksidantit torjuvat ja hidastavat vapaiden radikaalien aiheuttamia vahinkoja soluille. Vapaat radikaalit edistävät ihon ikääntymisen merkkejä, kuten ryppyjä ja kuivumista.

Antioksidantteja löytyy kaikenlaisista ruoista. Erityisesti niitä saa kuitenkin värikkäistä hedelmistä ja vihanneksista, kuten marjoista, tomaateista, aprikooseista, kurpitsasta, pinaatista, bataatista, mandariineista, paprikasta ja pavuista.

5. A-vitamiini 

A-vitamiini kosteuttaa ihon alimpia kerroksia ja torjuu kuivaa, hilseilevää ihoa. Hyviä A-vitamiinin lähteitä ovat appelsiinit, porkkanat, melonit, vihreät lehtivihannekset, kananmunat ja vähärasvaiset maitotuotteet, kuten juusto ja maito.

6. C-vitamiini 

C-vitamiini suojaa ihoa auringolta. Sekin suojaa vapaiden radikaalien haittavaikutuksilta, jotka tuhoavat ihoa kiinteyttäviä kuituja, kuten kollageenia ja elastiinia.

C-vitamiinia saa paprikasta, sitrushedelmistä, papaijasta, kiivistä, parsakaalista, vihanneksista ja ruusukaalista.

7. E-vitamiini 

E-vitamiini on myös antioksidantti, joka suijaa ihoa auringon vaikutukselta. Lisäksi se estää tulehduksia ja tehostaa immuunijärjestelmän toimintaa.

E-vitamiinia löytää kasviöljyistä, pähkinöistä, siemenistä, oliiveista, pinaateista, parsasta ja vihreistä lehtivihanneksista.

8. Välttämättömät rasvahapot 

Omega-3- ja Omega-6-rasvahapot pitävät yllä ihon luonnollista rasvakerrosta ja suojaavat ihoa kuivumiselta. Välttämättömät rasvahapot pehmentävät ihoa ja nuorentavat sitä.

Hyviä rasvahappolähteitä ovat oliivi- ja rypsiöljyt, pellavan siemenet, saksanpähkinät ja kylmän veden kalat, kuten lohet, sardiinit ja makrillit.

9. Terveelliset öljyt 

Joissain öljyissä on paljon muutakin kuin vain rasvahappoja. Laadukkaita öljyjä, kuten neitsytoliivi- ja kylmäpuristettuja öljyjä on prosessoitu vähemmän, ja ne auttavatkin ihoa pitämään sisällään enemmän ravintoaineita. Lisäksi nämä öljyt voitelevat ihoa ja saavat sen näyttämään ja tuntumaan terveeltä.

10. Vihreä Tee 

Vihreä tee torjuu tulehduksia, hidastaa DNA-vaurioita ja estää aurinkoa polttamasta ihoa. Vihreää teetä löytyy monista kosmeettisista tuotteista, mutta yhtä tehokasta on pelkkä vihreän teen juominen.

Julkaistu: 25.6.2015