Terve.fi

Näin lapsen tulisi liikkua päivittäin

Näin lapsen tulisi liikkua päivittäin
Lasten ja nuorten peruskunto on laskenut huomattavasti viimeisinä vuosina. Samalla heidän liikunnalliset perustaitonsa ovat heikentyneet huomattavasti. Hyötyliikunnan lisäksi pihapelien ja -leikkien väheneminen näkyy muun muassa kasvavana lihavuusongelmina.
Julkaistu: 25.5.2010

7 kuukautta – 1-vuotiaat

 

Harjoittelun määrä:

Vähintään 30 – 60 minuuttia ohjattua leikkiä, joka keskittyy lapsen elintilan tutkimiseen.

Esimerkkitoimintaa:

 Pienen lapsen kanssa voi leikkiä esimerkiksi kurkistusleikkiä, käsi- ja sorminukketeatteria, palikoiden kokoamista, ryömimistä tai konttaamista sisätilan esteradalla, rummutusta puisilla kepeillä, pallon pyöritystä, saippuakuplien puhaltamista, loru- ja laululeikkejä.

2 – 4-vuotiaat

 Harjoittelun määrä:

60 minuuttia maltillista toimintaa, joka kehittää tasapainoaja liikkumista sekä lisää kehonkäytön hallintaa. Tämän lisäksi 30 – 60minuuttia energistä toimintaa.

Laiskottelun määrä kerrallaan:

Maksimissaan yksi tunti kerrallaan, paitsi nukkuessa.

Esimerkkiharjoituksia:

Hyviä harjoituksia taaperoille ja leikki-ikäisille ovat muunmuassa kaatumisen harjoittelu, eläinten liikkeiden matkiminen (hyppiminen, loikkiminen, hiipiminen, ryömiminen), ruutuhyppely, pallon heittäminen ja potkiminen, saippuakuplien takaa-ajo, tarinoiden tai roolien esittäminen, aulaminen ja tanssiminen.

5 – 11-vuotiaat

Harjoittelun määrä:

Vähintään 60 minuuttia maltillista toimintaa, jota rytmitetään lyhyillä lepotauoilla. Lisäksi kolme tai neljä 15-minuutin jaksoa energistä, ikään sopivaa toimintaa.

Laiskottelun määrä kerrallaan:

Maksimissaan kaksi tuntia kerrallaan, paitsi nukkuessa.

Esimerkkiharjoituksia:

Kouluikäiselle sopivia aktiviteetteja ovat muun muassa kävely, tanssiminen, pyöräily, leikkikenttätoiminta, luistelu, rullaluistelu, kanoottiajelu, jooga, golfaus, lenkkeily ja juokseminen, portaiden kiipeäminen ja narulla hyppiminen.

12 – 20-vuotiaat

 Harjoittelun määrä:

30 – 60 minuuttia maltillista, ikään sopivaa toimintaa. Lisäksi 20 minuuttia yhtäkestoista toimintaa, joka on joko maltillista tai energistä.

Laiskottelun määrä kerrallaan:

 Maksimissaan kaksi tuntia kerrallaan, paitsi nukkuessa. 

Esimerkkiharjoituksia:

Teineille sopivat lähes samat harjoitteet kuin koululaisillekin, esimerkiksi maastopyöräily, aerobinen tanssi, taistelulajit, jalkapalloilu, sähly tai jääkiekko, tennis, lento-, sulka-, kori- ja pesäpalloilu.

 

Termien selitykset:

Maltillinen liikunta on mitä tahansa liikuntaa, mikä saa lapsen liikkeelle ja tuntemaan pientä rasitusta. Kuitenkin niin, että lapsi voi keskustella hengästymättä harjoituksen aikana.

Energinen liikunta on mitä tahansa tehokasta liikuntaa, mikä on haasteellista ja tarpeeksi raskasta nostamaan sydämensykettä ja hengitystiheyttä.

Harjoituksista riippuen niitä voidaan tehdä joko maltillisesti tai energisesti. Esimerkkinä tanssiminen tai pyöräily.

Kommentoi »