Terve.fi

Näin istuminen vaikuttaa

Näin istuminen vaikuttaa

Heti istuessa isot lihakset passivoituvat ja keho siirtyy horrostilaan. Samalla energiankulutus pienenee merkittävästi. Lue lisää istumisesta.
Mainos

Heti istuessa. Isot lihakset passivoituvat ja keho siirtyy horrostilaan. Samalla energiankulutus pienenee merkittävästi.

2–5 tuntia. Istahditko heti ruokailun jälkeen? Ei kannata, koska verensokeri nousee 45 prosenttia korkeammaksi kuin jos kävelisit rauhallisesti aterioinnin jälkeen. Hyvänlaatuisen HDL-kolesterolin pitoisuudet laskevat roimasti neljän tunnin kohdalla, ja vielä tuntia myöhemmin insuliinin eli sokeriaineenvaihduntahormonin toiminta on heikentynyt 30 prosentilla.

8–12 tuntia. 12 tunnin kohdalla insuliini toimii enää 60-prosenttisesti ja rasva-aineenvaihdunnan entsyymien teho on laskenut 90 prosenttia. Kahdeksan tuntia päivittäistä istumista on vielä kohtuullista, mutta sen täytyttyä terveysriskit lisääntyvät eksponentiaalisesti.

Lähde: Trainer4You.fi

Lue lisäksi:

Liika istuminen voi vanhentaa soluja

Kaikki istuminen ei haitaksi terveydelle

Julkaistu: 10.6.2017