Voi hyvin

Näin hoidat niskan ja hartioiden kipuja


Niskan ja hartioiden vaivoissa ongelman alkulähde on usein muualla kuin kipukohdassa.

Vastaanotolle hakeudutaan yleensä vasta siinä vaiheessa, kun niskan ja hartioiden lisäksi päätä on alkanut särkeä. Yleensä ongelmat lähtevät kehon väärästä asennosta ja ryhtivirheestä. Esimerkiksi eteenpäin taipunut asento kuormittaa kaularankaa ja niskan lihaksistoa. Muita syitä saattavat olla stressi, vääränlaiset ruokailutavat ja vähäinen nesteytys.

Näin huollat niskaa ja hartioita

1. Venyttele 

Takareisien venytys vaikuttaa ryhtiin ja sitä kautta niska-hartiaseudun vetreyteen. Myös lonkankoukistajien venyttely on tärkeää. Se saa lantion alimmissa nivelissä aikaan liikettä, mikä auttaa koko kehon kireyteen.

2. Seiso ryhdikkäästi 

Seiso tukevasti molemmilla jaloilla ja vie häntäluuta eteenpäin. Yritä pitää pakarat mahdollisimman rentoina. Häntäluuta eteenpäin viemällä saat lonkakoukistajiin ja rintalihaksiin pienen venytyksen, ja ryhti paranee.

3. Rauhoita mieltä 

Tutkimusten mukaan mielen rentoutus on yksi keskeisimmistä niska-hartiaseudun oireisiin vaikuttavista tekijöistä. Stressi, murheet ja käsittelemättömät vihan tunteet kerääntyvät lihasmuistiin ja aiheut­tavat lihaskovettumia.

Kokeile helppoa rentoutusharjoitusta.

Julkaistu: 14.8.2013