Kauneus ja Terveys

Huono tasapaino ei johdu aina iästä – katso 5 hauskaa keinoa, miten parantaa tasapainoa arjessa

Huono tasapaino ei johdu aina iästä – katso 5 hauskaa keinoa, miten parantaa tasapainoa arjessa
Ikääntyminen, sairaudet, jotkut lääkkeet ja vähäinen liikkuminen heikentävät tasapainoa. Onneksi sitä voi parantaa missä iässä tahansa.
Julkaistu: 22.2.2022

Tasapaino huojuu jumpassa, vaikka ennen yhden jalat nostotkin sujuivat vaivatta. Miksi keski-ikä saa horjumaan?

– Naiset usein huomaavat viisi­kymppisinä, että tasapaino heikentyy. Tässä iässä kehon monipuolinen käyttö alkaa vähentyä, sanoo terveys­tieteiden tohtori ja fysioterapeutti Marjo Rinne. Hän toimii Selkäliitto ry:n puheenjohtajana.

Miehillä tasapaino heikkenee usein vasta yli seitsemänkymppisenä. He tekevät keskimäärin naisia enemmän tasapainoa kehittäviä askareita: kiipeävät tikapuille, kalastavat keinuvassa veneessä ja kantavat raskaita esineitä.

Ikä itsessään vaikuttaa asiaan. Tasapaino on nuorella parempi kuin vanhemmalla, vaikkei hän tekisi sen hyväksi yhtään mitään.

– Nuorilla keskushermoston toiminta on nopeaa. He hahmottavat ympäristöä paremmin ja reagoivat nopeammin kuin vanhemmat. Siksi ikääntyneet kaatuvat herkemmin.

Merkki huonosta tasapainosta on se, että alkaa pelätä liikkumista pimeässä tai epätasaisella alustalla. Tätä ei välttämättä itse tiedosta.

Hyvä pikatesti on mitata, kauanko pystyt seisomaan yhdellä jalalla.

– Alle 60-vuotiaan pitäisi pysyä yhdellä jalalla minuutti, mutta aika harva pystyy. Onneksi tasapainoa voi parantaa missä iässä vain.

Huono tasapaino johtuu eri syistä

Sisäkorvan tasapainoelin säätelee tasapainoa. Aivot saavat tietoa kehon asennoista ja toiminnoista myös asentotuntoreseptorien kautta. Näköaistikin vaikuttaa.

– Tasapainoa hallitaan aistien keräämillä tiedoilla ja tarvittaessa korjataan lihasten avulla.

Huono kuulo ei suoraan heikennä tasapainoa, mutta Ménièren tauti ja muut korvasairaudet voivat aiheuttaa häiriöitä huimauk­sen muodossa. Myös alhainen verenpaine, sydämen vajaatoiminta ja niskavaivat saattavat oireilla huimauksena.

Lisäksi joukko muita sairauksia häiritsee tasapainoa. Näitä ovat aivoverenkiertohäiriöt, neurologiset sairaudet, kuten Parkinson ja MS-tauti, sekä yllättäen diabetes. Se voi aiheuttaa jalkapohjan tuntomuutoksia, jolloin ei tunne alustaa, jolla askeltaa.

Myös kipu ja vammat vaikuttavat. Esimerkiksi nilkan nyrjähdykset tai polven eturisti­siteen vaurio voivat tehdä polvesta epävakaan, jolloin se saattaa pettää alta. Aivotärähdyksistä taas voi seurata pitkällisiäkin tasapaino-ongelmia. Kypärän käyttö on tärkeää.

Hutera olo voi liittyä myös keskushermostoon vaikuttaviin lääkkeisiin.

– Humalassakin askel horjuu, koska alkoholi häiritsee keskushermoston toimintaa.

Älä jätä liikkumatta

Paras ja ainoa tapa harjoittaa tasapainoa on liikunta. Tasaisella asvaltilla kävelystä ei kuitenkaan ole hyötyä, Rinne sanoo.

– Metsässä lenkkeily haastaa tasapainoa, koska maasto on epätasaista. Toki asvaltillakin voi vaihtaa suuntaa ja kävellä takaperin.

Takaperin kävellessä tasapainoa haetaan kosketus- ja pintatunnon eikä totutusti näön avulla. Voit myös seistä tai kävellä puunrungolla tai muulla kapealla tukipinnalla.

Rinne rohkaisee liikkumaan myös liukkailla pinnoilla eli hiihtämään, laskettelemaan tai luistelemaan. Pyöräilykin on hyväksi: polkiessahan liikutaan kapeiden renkaiden päällä.

Tanssissa pyöritään eri suuntiin, mikä tekee siitä loistavan tasapainolajin. Huippaava olo katoaa, kun tasapainoelin tottuu liikkeisiin.

– Kaatumisen pelon vuoksi liikkumista ei pidä välttää vaan lisätä. Oman kehon monipuolinen ja säännöllinen käyttö on ainut keino, jolla saadaan hyvä tasapaino.

Lihaskuntotreenikin on tärkeää, koska hermotus on parempi treenatuissa lihaksissa. Etenkin keskivartalon ja alaraajojen lihasvoima ovat tasapainolle hyväksi.

– Yöunellakin on merkitystä. Väsymys ja huono uni näkyvät siinä, kuinka varmaa liikkuminen on. Kun liikekontrolli ja huomiokyky heikkenevät, kaatumisriski kasvaa.

Terveystieteiden tohtori ja fysioterapeutti Marjo Rinne

Luistele villasukilla ja muut vinkit

1. Istu jumppapallolla. Nosta jalkoja vuorotellen tai siirrä painoa puolelta toiselle. Kierrä vartaloa vasemmalta oikeaan ja päinvastoin.

2. Nouse yhdelle jalalle, kun kurkotat ottaaksesi jotain yläkaapista tai kun harjaat hampaita. Pidä painopiste tukijalalla. Se ei saa olla yliojentunut eikä liian koukussa. Voit nostaa toisen jalan sitä vasten.

3. Luistele villasukilla pitkin lattiaa tai kyykkää, punnerra ja venyttele villasukat jalassa ja käsien alla.

4. Pue seisaaltasi sukat, housut ja kengät. Älä välitä, vaikka horjuisit. Saat samalla liikkuvuusharjoitusta.

5. Pidä ilmapallo ilmassa lyömällä sitä sinne tänne. Saat harjoitusta nopeista suunnanvaihdoksista myös pelaamalla pallopelejä.

Hae apua

Jos sinua huimaa tai kaatuilet ja kompuroit jatkuvasti, mene lääkäriin, jotta ongelmien syy saadaan selville. Myös fysioterapeutti auttaa tasapaino-ongelmissa. Saat häneltä yksilölliset harjoitteluohjeet, joiden avulla voit liikkua turvallisesti. Muista nastakengät ja liukuesteet liukkailla keleillä.

Kommentoi »