Kauneus ja Terveys

Mistä jännityspäänsärky johtuu? Tässä kahdeksan tavallista syntipukkia

Mistä jännityspäänsärky johtuu? Tässä kahdeksan tavallista syntipukkia
Tarkista työasento ja syö säännöllisesti. Jännityspäänsäryn syynä voi olla niin liian vähäinen kuin liiallinenkin vedenjuonti.
Julkaistu: 25.10.2021

1. Niska- ja hartiajumi liittyy usein jännityspäänsärkyyn. Jumia aiheuttaa liikkumattomuus, huono työasento ja laitteiden katsominen alaviistoon. Siksi työpäivää kannattaa tauottaa ja tehdä taukojumppaa. Voit esimerkiksi venyttää käsiä ylöspäin, pyöritellä hartioita ja niskaa ja taivuttaa ylävartaloa sivusuunnassa puolelta toiselle kädet ylhäällä. Kuntosalitreeni auttaa pitämään niska-hartia­seudun lihakset kunnossa. Jos niskat ovat päässeet kestojumiin, akupunktio, fysioterapia tai Tens-laite voi auttaa.

2. Ruokarytmi on hyvä pitää säännöllisenä varsinkin, jos on taipumusta migreeniin. Pitkät ateriavälit voivat laukaista kohtauksen. Muista myös juoda tarpeeksi vettä mutta pidä kohtuus mukana. Liian vähäinen tai liiallinen vedenjuonti voi saada pään särkemään.

3. Näkö kannattaa tarkistaa, sillä huono näkö voi kipeyttää pään. Älä siis yritä väkisin tihrustaa maailmaa ilman silmälaseja. Erityisesti päänsärkyä aiheuttaa kaukotaitteisuus eli se, ettet näe lähelle hyvin. Mikäli päätä särkee sen jälkeen, kun olet ollut kauan tietokoneella tai lukenut kirjaa, selitys voi löytyä silmistäsi.

4. Hormonit voivat saada pään kipeytymään kuukautisten tai ovulaation yhteydessä. Silloin kyse on migreenistä. Kun naishormonituotanto hiipuu vaihdevuosien seurauksena, päänsäryt vähenevät.

5. Stressi pahentaa kipua ja lisää sen riskiä. Jos päätäsi särkee säännöllisesti töissä tai vaikkapa jonkun ihmisen seurassa, kannattaa pohtia, mitä näille asioille voisi tehdä. Itsemyötätunto on tärkeää, samoin se, ettet vaadi itseltäsi liikaa. Stressiin löytyy apua rentoutumistekniikoista ja hengitysharjoituksista.

6. Uni on tärkeää aivojen hyvinvoinnille. Unen puute lisää päänsärkyä. Unen merkitystä kivulle tutkitaankin kiivaasti. Jos päätä jomottaa, pidä huoli, että nukut tarpeeksi ja että unirytmisi on säännöllinen.

7. Liikunta pitää elimistön terveenä ja estää lihasjumeja. Se voi ehkäistä päänsärkyä. Migreenikohtauksen aikana liikuntaa kannattaa kuitenkin välttää, sillä se saattaa pahentaa oireita.

8. Purentavika voi saada pään jomottamaan. Purentaongelmista kertoo esimerkiksi leukojen arkuus, jäykkyys tai naksuminen. Silloin päänsärky saattaakin lähteä hammaslääkärissä.

Kommentoi »