Kauneus & Terveys

Miksi kova jalkatreeni korostaa selluliittia?



Miksi kova jalkatreeni korostaa selluliittia?

Kun urheilu tekee ihosta yhä muhkuraisemman, motivaatio voi olla koetuksella. Lue, miksi treeniä kannattaa silti jatkaa!
Teksti Hanna Pesonen
Kuvat valmistajat, Fotolia

Jos on taipumusta selluliittiin, reisien ja takapuolen iho voi näyttää rankan jalkatreenin jälkeen entistä kuoppaisemmalta. Johtuuko se maitohapoista, jotka kertyvät kuonaksi kudoksiin?

– Ei, laktaatin ei ole osoitettu lisäävän selluliittia. Päinvastoin iso maitohappomäärä nostaa rasvaa polttavien hormonien, kuten katekoliaminien ja kasvuhormonin, pitoisuutta veressä hetkellisesti, liikuntatieteen maisteri ja personal trainer Timo Haikarainen sanoo.

Hän törmää harhaluuloon säännöllisesti. Haikarainen muistuttaa, ettei maitohappo kerry elimistöön vaan poistuu sieltä 45–90 minuutissa treenin lopettamisesta.

Miksi urheilu sitten tekee selluliitista erottuvampaa?

– Kovan treenin jälkeen lihakset ovat pari tuntia niin sanotusti pumpissa, eli ne turpoavat. Niihin kertyy nestettä ja verta, ja raajan ympärysmitta voi kasvaa useita senttejä. Turvonnut reisi- tai pakaralihas painaa selluliittia lähemmäs ihon pintaa. Siksi se voi näyttää tavallista muhkuraisemmalta.

Lue myös: Selluliitti riesana? Ota järeät keinot käyttöön!

Alakropan rasva sitkeintä

Selluliitti on koteloitunutta rasvaa, joka kertyy verinahan alle sidekudoksen väleihin. Siitä on tunnetusti hyvin hankala päästä eroon.

Taipumus appelsiini-ihoon on perinnöllinen. Siksi sitä on myös kovasti treenaavilla ja terveellisesti syövillä.

– Tutkimusten mukaan selluliittia on 80–97 prosentilla naisista. Samanlaista rakennetta on myös miehillä, muttei siinä määrin kuin naisilla, Haikarainen arvioi.

Rakeista rasvakudosta kertyy etenkin lantiolle ja reisiin, missä rasvasolut ovat isompia kuin muualla kehossa. Ikävä kyllä rasvaa polttavat hormonit eivät tehoa niihin yhtä tehokkaasti kuin muihin alueisiin.

Lihas silottaa myös pintaa

Kannattaako reisi- ja pakaralihaksia kuitenkin treenata, jos tavoitteena on vähentää niiden selluliittia?

– Kyllä. Vaikka paikallista rasvanpolttoa ei tapahdu, treenattavien lihasten verenkierto vilkastuu. Se kiihdyttää aina myös alueen aineenvaihduntaa ja voi auttaa vähentämään selluliittia.

Kun lihakset kasvavat, myös ihon pinta silottuu.

– Kun muhkuroiden alla on napakat lihakset, kehonosa näyttää kiinteämmältä.

Treeni ja ruoka helpottavat

Liikunta ja terveellinen ravinto ovat tehokkaimmat keinot vähentää selluliittia.

Voiko treenillä ja fiksulla ruokavaliolla päästä kokonaan eroon koteloituneesta rasvasta, jos on oikein kurinalainen?

– Ei, mutta niillä pääsee eteenpäin geenien sallimissa rajoissa. Toki rasvan väheneminen vähentää selluliittia, erityisesti jos kyse on ylipainosta, Haikarainen sanoo.

Lue myös: Treenaa jalat tiukoiksi: katso video!

Silota näillä

Kosmetiikka ja vartalohoidot eivät yksin auta. Niillä voi silti tukea treeniä ja ruokavaliota.

Selluliittivoide poistaa nesteitä ja silottaa ihon pintaa. Guinot’n Sculpt Expert 64 e.

Tehoseerumi hierotaan iholle muovikuulien avulla. Se parantaa alueen verenkiertoa. Exuviancen Body Tone Firming Concentrate 42 e.

Hypoxihoito perustuu kevyeen liikuntaan ja vaihtelevaan ilmanpaineeseen: kuntopyörää poljetaan alipainekapselin sisällä. Hoito vilkastaa verenkiertoa ja tehostaa rasvanpolttoa. Hinta alkaen 590 e/12 kertaa.

Hoitolahoidoista ultraääni-, radio-, taajuus- ja cryokäsittelyt rikkovat rasvakudosta. Ne voivat vähentää selluliittia. Hinnat alkaen 85 e/kerta.

Lue myös:

Yleisimmät iho-ongelmat ja niiden hoitokeinot

11 faktaa selluliitistä

Natalia, 21 “Näin selluliittimöröt katosivat päästäni”

Treenibloggaajan vinkit selluliitin selättämiseen

Julkaistu: 7.8.2017