Haluatko nauttia elämästäsi enemmän? Tee nämä viisi asiaa

Haluatko nauttia elämästäsi enemmän? Tee nämä viisi asiaa
Jos haluat nauttia elämästäsi enemmän, et tarvitse kalliita lomia tai paljon aikaa. Saat pienillä teoilla elämääsi enemmän mielihyvää. Ota käyttöösi ainakin nämä viisi asiaa!
Julkaistu: 12.6.2020

Kolmen ruokalajin illallinen, yöpyminen hotellissa, rasiallinen käsintehtyjä konvehteja.

Mielihyvän kerryttämiseen on monta keinoa, mutta aikaa ja rahaa vaativien tapojen lisäksi nautinnon kokemuksia voi kerätä tavallisen arjen keskellä.

– Mielihyvästä puhuttaessa ensiksi tulevat usein mieleen ravintolaillalliset ja muut vastaavat. Mielihyvää saa kuitenkin varsin yksinkertaisista asioista, sanoo kognitiivisen neurotieteen dosentti Jetro Tuulari Turun yliopistosta.

Mielihyvän kokemukset syntyvät pääosin samoilla aivoalueilla riippumatta siitä, millaisesta toiminnasta ne ovat peräisin, Tuulari kertoo.

– Esimerkiksi sosiaalisten suhteiden ylläpidosta ja toisaalta musiikinkuuntelusta juontuva mielihyvä syntyy lähes samassa aivoalueverkostossa kuin syömisestä ja seksuaalisesta aktiivisuudesta syntyvä mielihyvä. Mielihyvän kokemuksien kerryttäminen on hyväksi. Onnelliseksi itsensä tuntevat ihmiset tuntevat luultavasti myös muita enemmän mielihyvää arjessaan, Tuulari arvioi.

Mielihyvää voi yrittää lisätä elämäänsä monilla eri tavoilla.

Vinkki: Jos huomaat, ettet tunne mielihyvää, ota asia puheeksi luottoystävän tai ammattilaisen kanssa. Kyse voi olla masennuksen oireesta.

1. Hyppää mielihyvän virtaan

Hetkellinen nautinto, kuten hyvän aterian tuottama mielihyvä, rakentuu pohjimmiltaan kolmesta osasta: nautinnon odottamisesta, nauttimisesta ja palautumisvaiheesta.

Arkinen esimerkki on tilanne, jossa saavut nälkäisenä kotiin ja alat valmistaa itsellesi herkullista ateriaa. Ruoan valmistus on jo osa mielihyväprosessia, sillä silloin mieli on virittynyt odottamaan nautinnon huipentumaa eli syömistä. Kattiloista tulvivat tuoksut pitävät osaltaan odotusta yllä.

Mielessä kytee nautinnollinen odotus tulevasta palkkiosta eli herkullisen ruoan maistelusta. Syödessä saa ”todellista” mielihyvää vatsan täyttymisestä ja mieluisista mauista.

– Syömisen jälkeen seuraa mielihyvän jälkitila, jossa olo on tyytyväinen eikä samaan toimintoon eli syömiseen kohdistu hetkeen kiinnostusta, Jetro Tuulari sanoo.

Mielihyvän kokemusta voi pitkittää.

Sama kaava pätee esimerkiksi seksin harrastamiseen. Kokeilemalla monesta eri lähteestä tulevien nautintojen ketjuja voi onnistua pitkittämään mielihyvän kokemusta.

Koska mielihyväjärjestelmämme väsyy aina yhteen asiaan kerrallaan, monipuolisuus nautinnon lähteissä on valttia.

Aterian jälkeen ei usein tee mieli lisää ruokaa, mutta nautintoa voi saada mielimusiikkinsa kuuntelusta sohvalla makoillen. Mieti siis jo valmiiksi, millaista nautinnollista toimintaa voisit seuraavaksi harjoittaa, kun yksi mielihyvää tuottava hetki päättyy.

2. Saa asioita aikaiseksi

Jo Aristoteles määritteli mielihyvän kahdenlaiseksi erilaiseksi toiminnaksi. Antiikin filosofin ajatusta kärjistäen mielihyvän voi määritellä joko hedonististen nautintojen etsimiseksi tai kestävämmistä valinnoista ”hyvän elämän” edistämiseksi.

Jälkimmäisellä alueella mielihyvää voi etsiä esimerkiksi pienten arkisten tavoitteiden saavuttamisesta. Jos on pitkään ajatellut raivaavansa kaapista turhat tavarat, tarttumalla viimein toimeen saa aivoissaan aikaan mielihyvän purskahduksen.

Aikaan saaminen aiheuttaa mielihyvää, sillä aivojemme palkkiojärjestelmä on vanha ja kehittynyt aikoina, jolloin oli tärkeää pysyä aktiivisena hengissä selviytymisen vuoksi. Aktiivisuus takasi esimerkiksi sen, että ruokaa ja juomaa tuli hankittua riittävästi.

– Mielihyvää saa edelleen kaikenlaisesta toiminnasta, jolla saattaa jonkin asian valmiiksi. Sitä syntyy esimerkiksi, jos vastaa roikkumaan jääneisiin viesteihin, Jetro Tuulari neuvoo.

3. Kirjoita mukavuuslistaa

Kiitollisuuspäiväkirja on monelle tuttu juttu ja joidenkin mielestä varsin työlään kuuloinen harrastus. Sillä on kuitenkin etunsa: tutkimuksesta tiedetään, että onnellisuutta voi tietyin ehdoin lisätä vaalimalla kiitollisuutta.

Kiitollisuuuspäiväkirjan hyödyt voi kuitenkin saada vähemmälläkin vaivalla. Päivän päätteeksi voi kirjata ylös esimerkiksi kolme mukavaa asiaa, jotka itselle tänään tapahtuivat.

Tällaista mukavuuslistaa pitämällä voi muistuttaa itselleen, että vaikka kaikki ei olisikaan täydellisesti, elämässä on myös hyvinvointia tuottavia asioita.

Taustalla vaikuttaa positiivisen psykologian ajatus siitä, että ne kokemukset vahvistuvat, joihin kiinnittää mielessään huomiota.

– Lisäksi listan pitäminen voi auttaa siinä, että juuri niitä kivoja juttuja kohti osaa ehkä paremmin hakeutua, kun on ensin perusteellisesti selvittänyt itselleen, millaiset asiat tuottavat nautintoa, sanoo asiantuntijapsykologi Juho Mertanen Suomen Mielenterveysseurasta.

Kolmen kohdan listaus todella riittää.

– Jos on enemmänkin tekstiä tullakseen, niin mikäs siinä.

4. Selvitä arvosi ja elä niiden mukaan

Juuri nyt kuulee usein puhuttavan arvoista ja arvojen mukaisista teoista. Arvojensa selvittämisestä koituva hyöty on siinä, että niiden mukaan elämällä saattaa kyetä edistämään onnellisuuttaan.

Arvonsa selvittämällä ja niitä kohti pyrkimällä voi siis järjestää itselleen tilaisuuksia kokea mielihyvää. Selitys on yksinkertainen: jotta voi tehdä asioita, joista nauttii, pitää ensin selvittää, mistä tykkää ja miksi.

– Jos sanoo, että terveys on itselle tärkeä arvo, muttei käytännössä edistä sitä mitenkään, ilmeinen ristiriita sanojen ja tekojen välillä voi aiheuttaa henkistä pahoinvointia.

Vinkki: Ihmissuhteilla on iso merkitys hyvinvoinnille. Muista pitää ihmissuhteistasi huolta, saat ja annat runsaasti mielihyvää!

Arvoihinsa pääsee käsiksi yksinkertaisimmillaan miettimällä, millaisiin asioihin haluaa käyttää konkreettista kalenterissa näkyvää aikaansa. Jos haluaisit tehdä vapaaehtoistyötä, kannattaa miettiä, mistä löytäisit muiden auttamiseen aikaa esimerkiksi tunnin viikossa. Vapaaehtoistyöstä tiedetään olevan monenlaista hyötyä myös auttajalle itselleen.

5. Ole aidosti läsnä

Jos mieli vaeltaa menneissä virheissä tai tulevaisuuden murheissa, on yksinkertaisesti mahdotonta nauttia ihanasta ateriasta tai ystävän seurasta. Silloin mukavasta tekemisestä kertyvä mielihyvä jää kokonaan kokematta.

Niinpä mielihyvää voi lisätä myös keskittymällä aidosti hetkiin, jotka tuottavat nautintoa. Tietoisuustaitojen harjoittaminen on yksi keino pysäyttää mielensä ihaniin hetkiin.

Yksinkertaisimmillaan tietoisuustaitoja voi kehittää arjessa, Juho Mertanen neuvoo.

Kun halaat ystävää, halaa pitkään ja mieti, missä kehon osissa halaus tuntuu.

– Tai kun syöt hyvää ruokaa, nauti sitä hitaasti ja pohdi, missä kohdassa suuta maut maistuvat ja ruoan eri koostumukset tuntuvat.

Hetkeen keskittyminen lisää mielihyvää verrattuna esimerkiksi siihen, että ystävää tavatessa pohtii, mitä tekee tapaamisen jälkeen.

Kolme nautinnollista kirjaa

Kuvitettu tarinallinen leivontakirja sisältää kotimaisten kirjailijoiden lempireseptejä, joiden pelkkä selailu on jo herkkua mielelle. Tarjolla on hyviksi havaittuja ohjeita. Reetta Meriläinen, Johanna Pentikäinen (toim.): Onnellinen pulla (Kirjapaja)

Moni välttää lentämistä ilmastosyistä, mutta onneksi myös kotisohvalla voi tutustua maailmaan. Vuoden matkakirjaksi 2018 valittu teos haastaa ajattelua purkamalla Kiinaan liittyviä myyttejä. Mari Manninen: Kiinalainen juttu (Atena)

Kotia laittaessa tärkeintä ei ole mahdollisimman iso budjetti, muistuttaa tuore kirja. Se lupaa neuvoa, millaisilla konkreettisilla valinnoilla kodista tehdään henkistä hyvinvointia parantava tila. Sara Karlsson: Asioita jotka tekevät kodin (Otava)

Mielitreeni: Näin tunnistat, mistä nautit

Jos haluat mielihyvää, selvitä, mistä sitä saat. Kun tiedät arvosi, voit pyrkiä kohti asioita, joista nautit.

  1. Jokaisen vuorokaudessa on samat 24 tuntia. Mihin omat tuntisi kuluvat?
  2. Millaisiin asioihin haluaisit käyttää aikaasi edellisten asioiden lisäksi tai niiden sijasta?
  3. Jos olisit täyttämässä vuosia ja sinulle pidettäisiin juhlapuhe, millaisia tekojasi ja ominaisuuksiasi siinä muisteltaisiin? Olisitko puheeseen tyytyväinen?
  4. Mitä voisit tehdä, jotta kuvitteelliseen juhlapuheeseen päätyisi arvojasi paremmin vastaavia asioita?
  5. Millainen työkaveri, puoliso, vanhempi ja ystävä olisit, jos olisit paras mahdollinen versio itsestäsi?

Juttu on julkaistu Kotivinkki-lehdessä 11/2019.

Kommentoi »