Voi hyvin

Kävelymeditaatio – sinulle, joka et malta istua!

Kävelymeditaatio – sinulle, joka et malta istua!
Voi hyvin -lehden uudessa Meditatiivinen kävely -podcastissa on viisi toisiaan täydentävää meditaatiota. Podcast-sarja on tehty juuri sinulle, joka et malta istua.
Julkaistu: 18.11.2022

Onko meditoinnin aloittaminen vaikeaa? Tuntuuko paikoillaan oleminen pitkästyttävältä? Ei hätää. Meditatiivinen kävely -podcast-sarja on tehty juuri sinulle, joka et malta istua.

Meditoida voi myös liikkuessaan. Valittavanasi on viisi erilaista kävelyä, jotka kestävät kukin noin 20 minuuttia, minkä jälkeen voit jatkaa liikkumista omaan tahtiisi.

Kuuntele meditaatiot tästä:

1. Hiljentyminen yksin

Kävelymeditaatio sinulle, kun haluat kuunnella itseäsi ja saada vastauksia mieltäsi painaviin kysymyksiin.

2. Paineet pois

Kävelymeditaatio sinulle, kun kehosi on ylivirittynyt ja haluat poistaa paineen tunteen.

3. Avaa aistit

Kävelymeditaatio sinulle, kun haluat havainnoida ympäristöä kaikilla aisteilla.

4. Kehon huolto

Kävelymeditaatio sinulle, kun haluat huomioida ja huoltaa kehon eri osia.

5. Metsäkävely

Kävelymeditaatio sinulle, kun haluat rauhoittua metsässä.

Kävellessä paneudutaan aisteihin

Kävelyt on suunnitellut meditaatio-ohjaaja Taru Astikainen, jonka käsialaa ovat myös kaksi edellistä Voi hyvin -meditaatiosarjaa: Torjutut tunteet ja Energiaa ja iloa.

”Kävelypodcast on hyvä lisä Voi hyvin -meditaatioiden perheeseen. Torjutut tunteet keskittyi vaikeiden tunteiden – vihan, pelon, kateuden, surun ja häpeän – kohtaamiseen, hyväksymiseen ja irti päästämiseen. Energiaa ja ilo taas lisäsi kiitollisuutta, rakkautta, iloa, vapautta ja rauhaa”, Taru Astikainen kertoo ja jatkaa:

”Nyt paneudumme kehoon, aisteihin ja luonnon havainnointiin.”

Ahdistuksen ja masennuksen tunteet helpottavat, kun liikut luonnossa.

Mielen tasapainottamista

Kävelyjen teemoina ovat hiljentyminen, aistien avaaminen, paineiden poisto, kehon huolto ja metsän terveysvaikutusten haltuunotto.

”Meditaatiot kannustavat liikkumisen iloon ja mielen tasapainottamiseen. Monelle meditaatio voi olla haasteellista, koska pysähtyminen voi tuntua jopa pelottavalta. Liikkuessa kynnys meditoida madaltuu”, Taru selvittää.

Jokainen kävely jakautuu kolmeen osaan:

  • Tarinan alkuosa johdattaa kävelijän ulkoisesta maailmasta sisäiseen, pohtivaan maailmaan.
  • Keskiosassa hengitys toimii porttina sisäiseen maailmaan, jossa haetaan balanssia ja päästetään irti paineista.
  • Loppuosassa tapahtuu paluu takaisin ulkoiseen maailmaan elpyneenä ja palautuneena.
Kävelyn aikana käytät hengitystekniikkaa, joka helpottaa tietoista läsnäoloasi.

1. Hiljentyminen yksin

Jaksossa harjoitellaan tietoista hengitystä sekä asettumista omien tunteiden, ajatuksien ja hyväksyvän läsnäolon äärelle.

Tarinallinen kävelymeditaatio on oiva työkalu silloin, kun tarvitset ohjausta sekä apua oman mielen tyhjentämiseen turhasta hälinästä tai tarvitset keinon rentoutumiseen.

Harjoituksen voit toteuttaa missä tahansa ulkotilassa, niin luonnon keskellä kuin kaupunkiympäristössäkin.

Miltä hiljaisuus tuntuu?

Kävele sinulle sopivassa tahdissa. Kävelysi soljuu tuttuun tapaan, tarkista ryhti, pidä pääsi pystyssä, hartiasi ja selkäsi rentoina.

Kävelyn aikana käytetään hengitystekniikkaa, joka helpottaa tietoista läsnäoloasi. Hiljaisuudessa opit kuuntelemaan itseäsi ja saamaan vastauksia mieltäsi painaviin asioihin. Itsetuntemuksesi lisääntyy ja mielesi tasaantuu. Samalla rohkaistut esittämään itsellesi tärkeitä kysymyksiä.

Kävely on luonteeltaan viipyilevä, voit hetkittäin myös pysähtyä kuuntelemaan hiljaisuutta.

2. Paineet pois

Kävely alkaa reippaalla tahdilla ja rauhoittuu loppua kohden. Kävelyn aikana tutustut sisäiseen suorittajaasi ja saat tilaisuuden pohtia asiaa, joka on mielessäsi kaikkein stressaavin juuri nyt.

Harjoitus sopii sinulle, kun kehosi on ylivirittynyt, hermostosi käy kierroksilla tai olosi on epämääräisen levoton. Kaikki ongelmat syntyvät tässä hetkessä ja tässä hetkessä ne pitää myös ratkaista.

Hyväksyvän läsnäolon kautta vapautat kävelyn aikana paineitasi. Hyväksyminen tapahtuu hengityksen avulla. Oivallat, että juuri nyt et voi tehdä paineiselle olollesi muuta kuin hyväksyä sen sellaisena kuin se on.

Vähitellen kävelyn edetessä vapaudut paineestasi ja löydät sille ratkaisuja. Tavoitteena on, että hyväksyisit vaikeat tilanteet elämässäsi ja toisaalta turha huolehtiminen ja murehtiminen jäisivät päivästäsi pysyvästi pois.

Kävelyn aikana huolten vuori helpottaa ja paineen tunne kehossa ja erityisesti rintakehässä poistuu.

3. Avaa aistit

Oletko valmis virkistävälle ja elvyttävälle aistikävelylle? Virittäydy muutamalla syväänhengityksellä havainnoimaan ympäristöäsi. Kuuntele sen ääniä, katsele erilaisia värejä, ja muotoja, maisemia sekä haistele moninaisia tuoksuja.

Kävelyn aikana havainnoit ympäristöä kaikilla aisteillasi. Etenet hitaasti, omaan luonnolliseen tahtiisi.

Jos ajatukset valtaavat mielesi, yritä palauttaa huomiosi takaisin aistimuksiin. Tiedosta mitä näet, koet ja tunnet. Kävely tarjoaa sinulle irtioton arjesta, vahvistaa läsnäoloa ja aistiesi toimintaa.

Viipyilevä kävely antaa aikaa sille, miltä sinusta tuntuu, mitä näet ja kuulet sekä mitä tunteita ympäristön tuoksut herättävät. Anna itsellesi aikaa aistien avautumiselle ja rauhoittumiselle.

Voit valita näköalapaikan, jonne voit levähtää hetkeksi katselemaan maisemia. Aistikävely herättää sinut käyttämään aistejasi enemmän, ja samalla opit elvyttämään havainnoilla mieltäsi ja kehoasi.

4. Kehon huolto

Kehokävely keskittyy nimensä mukaisesti eri kehon osien huomioimiseen ja huoltoon.

Liikkeelle lähdetään jaloista. On hyvä tulla tietoiseksi, miten jalkasi voivat, miltä tuntuu jalkaterissäsi, jalkapohjissasi, nilkoissasi, polvissasi ja reisissäsi.

Tunnistatko kireyttä, kipua, jännityksiä?

Jaloista siirrytään alaselkään, vatsaan, lantioon, rintakehään, niskaan, hartioihin, käsivarsiin ja lopuksi pään alueelle. Kävelyn ideana on, että luot yhteyden kehoosi ja tunnistaa sen viestit.

Hengityksellä on tässäkin kävelyssä tärkeä merkitys. Kireyttä vapautetaan hengityksen ja mielikuvien avulla. Tarkoitus on, että kävelyn jälkeen keho tuntuu aiempaa rennommalta ja jännitteet kehossasi ovat laimentuneet tai jopa hävinneet.

Näin keholle luodaan uusi vapautuneempi olemisen tila, jossa palautuminen on mahdollista. Tunnet myös, miten mielesi on tasapainoinen ja seesteinen. Kun kehosi rentoutuu, mielesikin rentoutuu ja sama toimii myös toisinpäin.

5. Metsäkävely

Metsäkävelyharjoitus tarjoaa sinulle omaa aikaa sekä työkaluja parempaan itsetuntemukseen. Jo 20 minuutin oleskelu metsässä saa stressihormonit vähenemään, verenpaineen laskemaan sekä verensokeritason tasoittumaan.

Usein myös ahdistuksen ja masennuksen tunteet hellittävät, kun liikut luonnossa. Luonto vaikuttaa myös mieleen. Sitä mukaa kuin rentoudut, ajatuksesi kirkastuvat ja selkeytyvät.

Mikä tahansa luontoympäristö on hyvä paikka harjoitella päästämään irti päässä pyörivistä ajatuksistasi, avata aistejasi ja rauhoittua oman hengityksesi rytmiin.

Metsässä liikkuminen parantaa kestävyyttäsi ja vahvistaa tasapainokykyäsi. Keuhkosi hengittävät raikasta ja puhdasta metsän ilmaa. Kävely epätasaisella metsäpolulla kehittää myös vartalosi asentoa ylläpitäviä lihaksia sekä jalkojen ja pakaroiden lihaksia. Myös selkärankasi vahvistuu ja sen liikkuvuus lisääntyy.

Metsäkävelyharjoitus kuljettaa sinut luontoviisauden ja luovuuden äärelle.

Kommentoi »