Terve.fi

Matkailijan aurinkosuoja - hanki rusketus harkiten

Rennon kesäinen rusketus on lomamuistoista mukavin, karrelle palanut iho ikävin. Auringossa oleilu kuuluu monen lomatoiveissa kärkisijoille. Hanki rusketus harkiten!

Hyvää oloa auringosta

Aurinko lämmittää ja piristää, valo nostaa mielialaa pitkän talven jälkeen. Auringolla on paljon fyysisesti terveellisiä vaikutuksia. Se muun muassa aktivoi ruoansulatusta, vahvistaa immuunijärjestelmää ja lisää mielihyvähormonien tuotantoa.

Suurina annoksina auringon ultraviolettisäteilyllä on kuitenkin vaarallinen puolensa, sillä se aiheuttaa ihosyöpää. Ihon palaminen on aina melanoomariski, eikä vähiten vaalean skandinaaviselle ihotyypille. Kaikista ihosyövistä jopa 95 % esiintyy runsaalle auringolle altistuneissa ihon osissa. Syöpäriskin lisäksi ultraviolettisäteily vaikuttaa ihon vanhenemisprosessiin nopeuttavasti.

Vaatteet ja varjo ovat paras suoja

Kaikkein tehokkain suoja auringolta on ihon peittäminen vaatteilla. Vilpoisimmat vaatteet pahimmassa porotuksessa ovat ohuet, väriltään vaaleat luonnonkuituiset, pitkähihaiset ja -lahkeiset pukimet ja päähine. Vaikka vinkki ehkä kuulostaa oudolta, pitävät pitkät hihat ja lahkeet kehon muutenkin viileämpänä kuin lyhyt toppi ja sortsit, sillä tavoitteena on estää polttavien säteiden suora pääsy iholle. Muista suojata myös silmät.

Pyri oleskelemaan sisätiloissa tai ainakin varjossa keskipäivän kuumimmat tunnit. Keskipäivän siesta ei ole lainkaan huono ajatus, vaikka matkailijaa se ei varsinkaan lyhyellä lomalla välttämättä houkuta, vaan päivän tahtoisi mieluummin viettää tehokkaasti kohteesta nauttien. Jos et malta pysyä sisällä iltapäivällä, muista ainakin suojata iho tehokkaasti ja huolehtia kehon nestetasapainosta juomalla runsaasti vettä.

Hidas rusketus on paras rusketus

Matkailijan aurinkovarustukseen kuuluvat tehokkaan aurinkovoiteen lisäksi after sun voide sekä varmuuden vuoksi mieto kortisonivoide. Tarkista, että aurinkovoide suojaa sekä UVA että UVB-säteiltä ja kestää vettä. After sun -voide rauhoittaa ja kosteuttaa auringonoton jälkeen, kortisonilla puolestaan parannellaan palamaan päässyttä ihoa – parasta siis olisi, jos sitä ei tarvittaisi lainkaan.

Aurinko tarttuu myös suojavoiteen läpi. Suojavoide ei estä ruskettumista, mutta ruskettuminen on hieman hitaampaa kuin ilman voidetta. Tässä asiassa ei edes kannata kiirehtiä, sillä nopean rusketuksen havittelu päättyy usein ikäviin auringonpolttamiin. Maltti on muutenkin valttia, hitaasti hankittu väri myös pysyy iholla kauemmin!

Älä säästele aurinkovoidetta

Aurinkovoidetta ei kannata säästellä, sillä voide suojaa vain jos sitä on iholla riittävästi ja koko ajan. Uusi kerros on tarpeen parin tunnin välein. Voiteen lisääminen pitää yllä suojakertoimin lupaamaa suojaa, mutta ei kuitenkaan pidennä vaikutusaikaa.

Aurinkovoiteen suojakerroin (SPF) kertoo, kuinka kauan tuote suojaa ihoa. Suoja-aika on aina ihotyypistä riippuvainen. Kullakin ihotyypillä on tietty omasuoja-aikansa, jonka minuuttimäärän voiteen suojakertoimella kertomalla saadaan tuotteen vaikutusaika. Suomalaisen vaalean ihon tyypillinen omasuoja-aika on vain noin 10–15 minuuttia, joten etelänmatkoille kannattaa valita vähintään suojakerroin 30.

Varo veden äärellä

Varsinkin veden äärellä riittävä suoja on tarpeen, sillä säteilyn määrä lisääntyy veden heijastaessa auringon säteitä. Viilentävässä vedessä uiskennellessa tai tuulen raikastaessa ihoa porotusta ei välttämättä tunne, ja palamaan pääsee helposti aivan huomaamattaan. Rantaolosuhteissa aurinkovoiteen tulee ehdottomasti olla vedenpitävää ja sitä kannattaa lisätä normaalia useammin. Vedenpitäväkin voide hankautuu helposti iholta hiekkaan tai pyyhkeeseen.

Julkaistu: 19.6.2012
Kommentoi »