Terve.fi

Lihapitoinen ja korkeaproteiininen dieetti tukee naisten laihdutusta, mutta vaarantaa luut

Korkeisiin proteiinipitoisuuksiin perustuvat dieetit sopivat hyvin ylipainoisten ja liikalihavien vaihdevuodet jo läpikäyneiden naisten painonpudotukseen, mutta vastikään julkaistun tutkimuksen perusteella se vaarantaa myös naisten luuston.

Nimittäin Purduen yliopistossa Yhdysvalloissa tehdyssä tutkimuksessa havaittiin, että korkeaproteiininen dieetti voi aiheuttaa jopa luukatoa eli osteoporoosia.

Laihdutus onnistuu, mutta luiden mineraalipitoisuus laskee

Tutkimusta johtaneen Wayne W. Campbellin mukaan ylipainoiset postmenopausaaliset eli vaihdevuodet ohittaneet naiset usein laihduttavat onnistuneesti vähentämällä energiansaantiaan ja sisällyttämällä enemmän proteiinipitoisia liharuokia ruokavalioon. Tällä on kuitenkin haittapuolensa, sillä Campbellin tutkimuksessa huomattiin, että tällaisten vanhempien naisten luiden mineraalipitoisuus aleni nopeammin kuin naisilla, jotka noudattivat normaalit proteiinimäärät sisältäviä dieettejä, mutta jotka eivät sisältäneet laisinkaan lihaa.

Tutkimuksessa 28 postmenopausaalista 43-80-vuotiasta naista yritti pudottaa painoaan vähentämällä 750 kilokaloria päivittäisestä energiansaannistaan tarkoituksenaan saavuttaa hieman yli puolen kilon laihtuminen viikkoa kohti yhteensä 12 viikon ajan.

Naisista 15 oli tuon kolmen kuukauden ajan lihattomalla dieetillä, jossa proteiinit saatiin kasviksista, sekä maito- ja kananmunatuotteista. Heillä proteiinin osuus kokonaisenergiansaannista oli 18 prosenttia.

Loput 13 naista noudattivat kolmen kuukauden ajan korkeaproteiinista dieettiä, jossa proteiinin osuus kokonaisenergiansaannista oli 30 prosenttia. Kaikesta proteiinista 40 prosenttia nautittiin lihasta (mm. kinkusta) ja loput kasviksista, maitotuotteista ja munista.

Tutkimukseen osallistuneet naiset onnistuivat laihduttamaan keskimäärin noin 8,5 kilogrammaa painostaan, mutta proteiinipitoisella dieetillä olleilla painon ohella myös luiden mineraalipitoisuuden putosivat.

Tutkijat saivat vastaavankaltaiset tulokset myös toisessa tutkimuksessa, jossa paljon proteiinia lihatuotteista saaneilla luiden mineraalipitoisuudet putosivat muita enemmän.

Tutkijoiden mukaan vaihdevuosien jälkeen laihduttavilla naisilla olisikin erittäin tärkeää huomioida, kuinka paljon ja mistä he proteiinia saavat, kun he valitsevat painonpudotusohjelmaansa.

Lue lisää:

Julkaistu: 16.9.2010
Kommentoi »