Apu Terveys

Laulaja Meiju Suvas: ”Ei ole väliä, oletko yli- vai alipainoinen, kunhan olet tasapainoinen”

Laulaja Meiju Suvas: ”Ei ole väliä, oletko yli- vai alipainoinen, kunhan olet tasapainoinen”
Meiju Suvas aloitti elämän­taparemontin ja löysi jälleen liikkumisen ilon, mutta ulkonäköpaineisiin laulaja ei suostu. Hän ajattelee, että jokainen on paras versio itsestään juuri sillä hetkellä.
Kuvat Antti Vettenranta

Talvi 2019 oli etelässä luminen, mutta kylmyys ja liukkaat tiet saivat Meiju Suvaksen, 61, vetäytymään yhä syvemmälle kotiin. Tauolle jäi jopa vesijuoksu, joka on kuulunut laulajan vakioharrastuksiin vuosien ajan.

– Olen aina liikkunut paljon. Nyt liikuntatauko venyi, enkä oikein osaa sanoa miksi. Tunsin samalla koko ajan kehossani, että kiloja on liikaa. En käynyt edes vaa’alla, koska silloin alkaa ahdistaa vielä enemmän.

Samana talvena Meiju täytti 60 vuotta. Terveysasiat ja kuudenkympin kehonhuolto alkoivat pyöriä mielessä.

Täytin pyöreitä, ja olo oli sen mukainen, pyöreä. Ehkä tämä tiedostamatta ahdisti, ja jämähdin aloilleni.

Soitto Olet mitä syöt -tv-ohjelmasta tuli juuri oikeaan aikaan. Ohjelmassa tunnetut ihmiset ryhtyivät elämäntaparemonttiin lääkäri Pippa Laukan opastuksella, ja myös Meiju sai kuusikymppishuoltonsa.

– Haluan elää, esiintyä ja säilyttää toimintakykyni mahdollisimman pitkään.

Tehtiin kehonkoostumusmittaus ja hyvinvointianalyysi sekä tutkittiin veriarvot, verenpaine ja sydänfilmi. Otettiin magneettikuvat jalkapöydistä, jotka ovat vihoitelleet lähes parikymmentä vuotta.

Painoaan Meiju ei halunnut edelleenkään tietää, mutta katsojille se kerrottiin. Lääkärin arvion mukaan kiloja oli parikymmentä liikaa. Tähän nähden monet Meijun arvoista olivat hyviä, vaikka normaalisti matala verenpaine olikin hieman koholla.

Suurinta huolta lääkärissä aiheuttivat sydänkäyrässä näkyneet rytmihäiriöt, joita Meiju itse ei ollut edes huomannut.

– Tietysti se pysäytti, mutta minulla oli kesällä 59 keikkaa ja esiintymistä. Kokonaisia vapaapäiviä oli viisi. Jos sellaisesta ei tule rytmihäiriöitä, niin mistä sitten?

Kymmenen kiloa kesäkiireisiin

Elämäntapamuutoksen alku osui kesään, jolloin Meiju näytteli kesäteatterissa keikkailun ohella. Työt rytmittivät arkea, ja lääkäri ohjeisti laulajaa uuteen ruokavalioon. Sokerista oli päästävä eroon.

Meiju jätti pois vaalean vehnän, karkit ja sipsit ja alkoi syödä säännöllisesti.

– Kesäteatterissa terveellinen syöminen oli jopa helppoa. Siellä oli pitopöytä, josta sain koostaa annoksen itse. Hankalinta on ruokailu keikan jälkeen. Jos pääsen lähtemään keikkapaikalta vasta yökolmelta, auki on usein vain paikallinen grilli ja vaihtoehtona makkaraperunat.

– En ehtinyt kesällä liikkumaan kovin paljon, mutta muistutin itseäni, että 80 prosenttia painonpudotuksesta liittyy ruokavalion muuttamiseen. Yritin tehdä mahdollisimman paljon järkeviä valintoja ja lisäksi treenasin kotona.

Kiireisen kesän aikana paino putosi kymmenen kiloa. Hoikistuminen helpotti myös kipua jalkapöydissä, joihin oli tullut kulumia ensin raskauden aikana ja myöhemmin ylipainon vuoksi.

– Kun odotin 43-vuotiaana kuopustani, vedin keikkoja viimeiseen asti korkokengissä. Painopiste jalkapöydissä osui väärään kohtaan, enkä ole sen jälkeen voinut pitää korkkareita lähes 17 vuoteen! Kivut tulivat jäädäkseen.

Korkokenkiä Meiju ei voi käyttää vieläkään, mutta liikkuminen ja esiintyminen sujuvat entistä helpommin.

– Välillä jaloissa on yhä kipuja, mutta ei niin usein kuin ennen. Esiintyessä en aina edes huomaa niitä. Lääkärikin sanoi, että mitä vähemmän jaloille tulee painoa, sitä vähemmän on kipuja. Myös se motivoi jatkamaan.

Eija Vilpas kertoo haastattelussaan: En enää anna kiireen yllättää

Lämmin sää pitää liikkeessä

Syksyllä Meiju jatkoi elämäntaparemonttia samojen oppien mukaan. Kiloja lähti vielä viisi.

Moni saattaa ajatella, että esiintyvä taiteilija haluaa pudottaa painoaan ensisijaisesti ulkoisten seikkojen vuoksi, mutta Meiju viittaa kintaalla ulkonäköpaineille.

– Elämässä ei ole loppulaskuun mitään väliä sillä, oletko ollut vähän yli- vai alipainoinen, kunhan olet ollut tasapainoinen. Muutoshaluni ja terveellisemmät elämäntavat liittyvät siihen, että haluan elää, esiintyä ja säilyttää toimintakykyni mahdollisimman pitkään.

Jokainen ihminen on paras versio itsestään juuri sillä hetkellä.

Vuoden alussa Meijussa heräsi myös uusi innostus kuntoilua kohtaan, ja hän palkkasi personal trainerin. Kuntosaliharjoittelun lisäksi hän kokeili pilatesta ja sopii harva se päivä ystävän kanssa vesijuoksu­treffit. Lenkki vedessä sujuu nopeammin rupatel­lessa.

– Kerran havahduin siihen, että olin sopinut vesijuoksutreffejä peräti kahdet. Olin unohtanut toiset ja jouduin pahoittelemaan, kun en päässyt paikalle. Muut ovat harmitelleet lämmintä talvea, mutta minut se on pitänyt paremmin liikkeessä.

Tikkulaihuus ei ole tavoite

Elämäntaparemontti ei ole Meijulle ensimmäinen. Hän on aikoinaan kokeillut kaikki dieetit Painonvartijoista kaalikeittokuuriin ja Atkinsiin. Ennen ensimmäistä raskautta hän pudotti kaksikymmentä kiloa kahdessa kuukaudessa Elämäsi kuntoon -ohjelmalla. Tuorein muutos on ollut helpoin, vaikkakin hitain.

– On tärkeää muistaa kärsivällisyys. En pienene enää yhtä nopeasti kuin nuorempana. Iän myötä aineenvaihdunta hidastuu. Olen myös hyväksynyt sen, että näin rintavana minusta ei koskaan tule tikkulaihaa – eikä tarvitsekaan.

– En tavoittele parasta versiota itsestäni. Uskon, että jokainen ihminen on paras versio itsestään juuri sillä hetkellä.

Viime aikoina Meiju on ajatellut paljon 88-vuotiasta äitiään, joka teki työuransa musiikinopettajana. Tytär käy tapaamassa äitiään viikoittain.

– Äidin tilanne sai miettimään omaa ikääntymistä ja toimintakykyä. Äitini haluaa vielä tehdä omia projektejaan, taidetta ja sävellyksiä. Hän on myös saanut lisää harrastuskavereita.

– Itse yritän nyt ehkäistä ennalta ikääntymisen tuomia vaivoja.

Meiju koettaa tarkkailla sykettään älykellolla. – Olen ihmetellyt korkeaa leposykettäni. Ehkä minulla ei ole leposykettä, kun ei ole lepovaihdettakaan, hän vitsailee.

Meiju haluaa pitää kiinni liikunnasta sekä säännöllisestä ja terveellisestä ruokailusta. Hän surauttaa joka aamu smoothien itselleen ja lapsilleen Milenalle, 19, ja Joakimille, 17.

Lounassalaatin Meiju syö kuntosalilla treenin jälkeen, päivällisen perheen kanssa. Hän on joutunut hieman toppuuttelemaan herkullisia ruokia kokkaavaa aviopuolisoaan.

– John on maailman paras kokki! Pikkuhiljaa hän on alkanut tehdä terveellisempiä ruokia. Lapset toki toivoisivat enemmän makaronilaatikkoa, mutta itse en voi syödä sitä joka ilta.

– Olen pirteämpi sellaisina päivinä, kun olen syönyt tasaisesti ja salaattipitoisesti. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin lepo ja riittävä uni. Kahdeksan tuntia olisi optimi äänelle, terveydelle ja jaksamiselle.

Joskus tarvitaan grilliruokaa

Meiju on hyväksynyt, että kodin ulkopuolella pitää joskus joustaa syömisessä. Lounassalaatin mukana tulevaa lämmintä vaaleaa leipää voi olla vaikea vastustaa. Samoin keikan jälkeen on välillä pakko hakea ruokaa grilliltä. Myös jouluna laulaja antoi itselleen luvan herkutella.

– Haluan syödä hyvää ruokaa, mutta myös salaa­tin voi tehdä herkullisesti. Jos kehoni huutaa makeaa, annan itselleni luvan nauttia pienen suklaa­patukan.

Hyvin alkanut elämäntapamuutos on vielä kesken ja jatkuu tavallaan loppuelämän. Suurimmat haasteet liittyvät keikkapäiviin, jolloin valvominen sekoittaa uni- ja ruokarytmiä.

– Toisaalta kivut unohtuvat, kun pääsen lavalle. Uskon, että myös iloinen mieli vaikuttaa elämän­tapamuutoksessa. Olen ihminen, joka ei murehdi syötyjä kiloja jälkeenpäin, vaan mieluummin toimii. Iloja ja kiloja tulee ja menee!

5 x Meijun hyvinvoinnin lähdettä

1. Käytän vedenpitäviä kuulokkeita aina, kun vesijuoksen tai kävelen yksin. Kuuntelen silloin usein radiota tai äänikirjaa. Jos haluan mennä reippaampaa tahtia, laitan soimaan lattarityylistä musiikkia.

2. Minulla on aina oma juoksuvyö mukana uimahallissa. En halua käyttää hallin vöitä. Ostin tämän vyön Espanjasta, koska se menee näppärästi pieneen tilaan. Vyö kulkee usein mukana lomaatkoillakin.

3. Myös hierontapallot ja kuminauhat kulkevat mukana keikkamatkoilla. Hieron palloilla selkääni tai laitan pallon lattialle jalan alle ja pyörittelen jalkapohjia hierovalla liikkeellä.

4. Pyrin syömään pellavansiemenrouhetta joka päivä. Laitan rouhetta yleensä smoothien sekaan. Mustikanmakuinen rouhe on suosikkini. Vien sitä usein kylään mennessä lahjaksi.

5. Vedenjuonti on tärkeää painonhallinnassa. Juoma­pullo kulkee mukana niin käsilaukussa kuin treeneissäkin.

Juttu on julkaistu Apu Terveys-lehdessä 3/2020.

Julkaistu: 8.5.2020
Kommentoi »