Terve.fi

Kun muistat nämä asiat, niin parisuhteen riidat pysyvät hallinnassa



Kun muistat nämä asiat, niin parisuhteen riidat pysyvät hallinnassa

Parisuhteissa riidellään. Riitely puhdistaa ilmaa, mutta se voi olla myös tuhoisaa. Tiedossa on ennen pitkää vaikeuksia, jos riitely on jatkuvaa eikä tuloksia synny. Mitä siis tehdä?
Teksti Mika Luosujärvi

1. Käyttäkää korvianne enemmän, suuta vähemmän. Women’s Healthin mukaan moni tappelu kuulostaa siltä, kuin kahta rikki mennyttä levyä soitettaisiin uudelleen ja uudelleen päällekkäin. Se johtuu siitä, että ihmisellä on tapana toistaa itseään, kun hän haluaa tulla kuulluksi. Vältä se ja kuuntele hetki, mitä toisella on sanottavaa – vaikka ette olisikaan samaa mieltä.

2. Älä tee riidasta henkilökohtaisiin heikkouksiin menemistä. Usein riidan tuoksinassa hanskat lentävät ja mittaa aletaan ottamaan kyseenalaisin keinoin, kun tarkoituksena on voittaa tappelu hinnalla millä hyvänsä. University of Chicagon tutkimuksen mukaan ihmisellä on aivoissa ns. ”negatiivisten uutisten alue”, joka tekee meistä valppaampia huonoille uutisille. Tämä johtaa tutkijoiden mukaan luolamiesajoista, jolloin huonoja uutisia ei voinut jättää huomiotta. Riitelyssä aivojen alueesta on kuitenkin suuresti haittaa, joten jätä solvaukset pois.

3. Älä yritä selvittää, kumpi voittaa. Monille meistä tappelun voittaminen on tärkeintä, ei niinkään se, mitä toinen sanoo. Pienet myönnytykset voivat kuitenkin kääntää tilanteen ympäri. Jos tulet toista vastaan, se antaa myös toiselle osapuolelle mahdollisuuden tehdä myönnytyksiä. Usein pienet kompromissit johtavat suurempiin.

4. Muistakaa, että olette pari. Jaatte ilot ja surut, joten miksi pieni huumori ei voisi helpottaa riitaa. Parhaimmillaan huumori poistaa kireän ilmapiirin ja silloin ollaan jo askeleen lähempänä sopua. Heivatkaa samalla pois mutta-sana. Osa onnistuu myöntämään olevansa väärässä ainoastaan mutta-sanan tuomalla puolustuspuheenvuorolla. Älä siis tee näin: ”Myönnän, että minun olisi pitänyt käyttäytyä asiallisemmin, mutta en kestänyt nalkutustasi.”

Lähde: WomensHealthMag

Julkaistu: 21.3.2012