Kauneus & Terveys

Alenna verenpainetta



Alenna verenpainetta

Tiedätkö, mikä verenpaineesi on? Uskotko, että se on hyvällä tasolla eikä tämä juttu kosketa sinua?
Teksti Milka Sauvala
Kuvat iStock

Monta harhaluuloa

– Moni kuvittelee, että jos verenpaine on korkea, tulee huimausta tai päänsärkyä. Näin ei välttämättä ole. Verenpaine on salakavala. Monella se on täysin oireeton, sanoo Varsinais-Suomen Sydänpiirin toiminnanjohtaja Nanette Huovinen.

Hän on sydänhoitaja ja mukana Vesote-hankkeessa, jonka tarkoitus on parantaa suomalaisten terveyttä.

Toinen väärinkäsitys on, että jos verenpaine on nuorena normaali, se on sitä jatkossakin. Verenpaine kohoaa kuitenkin usein jo kolme-nelikymppisillä.

– Painoa alkaa kertyä iän myötä. Ylipaino on merkittävä riskitekijä. Kukaan ei voi tuudittautua ajatukseen, että oma verenpaine on sama hamaan tappiin asti.

Moni ei tiedä, että jatkuva tulehduskipulääkkeiden käyttäminen voi nostaa verenpainetta ja heikentää verenpainelääkkeiden tehoa. Myös estrogeenia sisältävät ehkäisyvalmisteet ja vaihdevuosien hormonikorvaushoito voivat vaikuttaa siihen.

Verenpaine vaihtelee eri tilanteissa. Liikunta, jännitys tai lääkärin valkotakki voivat nostaa sitä hetkellisesti.

Verenpaine voi myös olla tilapäisesti liian matala. Siksi yksi mittaus ei kerro tasoa, vaan verenpainetta pitää seurata säännöllisesti.

Harhaa on sekin, että verenpainelääkkeet ratkaisevat ongelman. Miljoona suomalaista käyttää lääkkeitä, mutta vain noin 40 prosentilla verenpaine on hoitotavoitteessa.

– Ei riitä, että ottaa pillerin. Elintapojakin pitää muuttaa. Verenpainetta nostavat tupakointi, alkoholin käyttö, suolainen ja rasvainen ruoka, ylipaino ja liikkumattomuus. Myös stressillä ja uniongelmilla on iso merkitys.

Säännöllinen, tasainen elämä sekä kiireen ja stressin hallitseminen on tärkeää sydämelle ja aivoille.

Alenna verenpainetta

  1. Vähennä suolaa. Sitä tulisi saada enintään 5 grammaa päivässä. Moni syö suolaa kaksinkertaisesti. Huomaa piilosuola juustoissa, oliiveissa, leikkeleissä ja leivissä. Ole sitkeä. Menee muutama viikko ennen kuin makuaisti tottuu vähäsuolaisempaan.
  2. Syö kasviksia ainakin puoli kiloa päivässä. Nauti rasvaista kalaa vähintään kahdella aterialla viikossa ja käytä rypsiöljyä tai sitä sisältävää margariinia, joista saat omega-3-rasvahappoja. Lisää kuituja.
  3. Vältä lakritsia ja salmiakkia. Toisilla pienikin määrä, kuten yksi lakupatukka, nostaa verenpainetta pitkäksi aikaa. Lakritsihappoa voi olla myös tummissa hedelmäkarkeissa.
  4. Pysy normaalipainossa. Laihduta, jos olet ylipainoinen. Jo viiden prosentin painonpudotuksesta on usein hyötyä. Satakiloisella se tarkoittaa viittä kiloa.
  5. Liiku ainakin puoli tuntia kerrallaan viisi kertaa viikossa. Kestävyysliikunta, kuten reipas kävely, uinti tai hiihto, on hyväksi verenpaineelle. Liikunta alentaa sitä lähes yhtä paljon kuin yksi verenpainelääke.
  6. Vähennä alkoholin käyttöä äläkä tupakoi.
  7. Etene pienin askelin. Älä yritä muuttaa kaikkia elintapojasi kerralla. Se on usein liikaa. Mieti, mihin muutokseen sinulla on eniten motivaatiota ja aloita siitä. Jatka, vaikka välillä tulisi takapakkia.

Asiantuntija: sydänhoitaja Nanette Huovinen

Lähteet: Käypä hoito -suositus ja Terveyskirjasto

Julkaistu: 30.11.2018