Terve.fi

Kolme vinkkiä lämpöhalvauksen välttämiseen

Kolme vinkkiä lämpöhalvauksen välttämiseen
Hienoilla kesäilmoilla on mahtava treenata ulkona, mutta moni ei huomaa ajatella lämpöhalvauksen riskiä. Health listasi kolme asiantuntijoiden parasta vinkkiä polttavan auringonpaisteen varalle.
Julkaistu: 5.8.2015
Hienoilla kesäilmoilla on mahtava treenata ulkona, mutta moni ei huomaa ajatella lämpöhalvauksen riskiä. Men’s Health listasi kolme asiantuntijoiden parasta vinkkiä polttavan auringonpaisteen varalle.
Moni haluaa ottaa Suomen harvoista kesähelteistä kaiken irti harrastamalla liikuntaa raikkaassa ulkoilmassa.
Jokaisen kuntoilijan kannattaa kuitenkin muistaa, että helle ja kova fyysinen rasitus voivat olla terveydelle vaarallinen yhtälö. Kova helle ja auringon UV-säteily voivat altistaa auringonpistoksille ja pahimmillaan lämpöhalvauksille, jotka ovat varsin ikäviä vaivoja.
Men’s Health otti yhteyttä alan asiantuntijoihin, ja sai heiltä nämä kolme neuvoa lämpöhalvauksen välttämiseen.

1. Vältä lämpöhalvaus – jäitä juomapulloon

Jos haluaa välttää liiallista väsymistä, kannattaa pitää kehon lämpötila sopivan alhaisena. Asiantuntijoiden mukaan paras keino tähän ei ole pelkästään urheilujuoma tai vesi, vaan jää.
Erään Clinical Journal of Sport Medicine -tiedelehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan urheilijat, jotka söivät mehujäitä suorituksen aikana kykenivät juoksemaan rennosti 15 minuuttia pitempään kuin ne, jotka joivat pelkkää kylmää vettä.
Fysiologi Matt Dixon kertoo Men’s Healthille, että vesipullon pohjalle kannattaisi murskata jäätä. Kun jäiden päälle kaataa vettä, voi urheilusuorituksen aikana hörppiä koko ajan jääkylmää vettä.

2. Vältä lämpöhalvaus – vaihda paitaa

Pitemmissä kestävyyssuorituksissa voi tulla vastaan sellainen ongelma, että treenivaatteet ovat nopeasti hiestä märät.
Hikoilussa ei ole itsessään mitään vikaa, mutta moni ei ajattele sitä, että hiki ei itsessään viilennä kehoasi. Keho alentaa lämpötilaansa haihduttamalla lämpöä hikirauhasten kautta.
Kun paita alkaa tuntua raskaalta, on aika vaihtaa päälle kuivempaa vaatetta. Litimärkä paita ei enää hengitä lämpöä ja päästä sitä haihtumaan iholta pois, vaan pitää sen paidan sisällä.

3. Vältä lämpöhalvaus – kylmään kylpyyn

Joskus kesän ulkotreenit voivat käydä niin rankoiksi, että suorituksen jälkeen tuntuu niin kuin keho olisi suorastaan tulessa. Tällaisessa tilanteessa ruumiin lämpötilaa olisi tärkeä saada laskettua mahdollisimman nopeasti.
Nopein ja tehokkain keino tähän on Connecticutin yliopiston kinesiologian professorin Douglas Casan mukaan kunnon jääkylpy. Kaada kylpyammeen veteen reilusti jäitä, tai upota jalat ja kädet jäiseen kylmälaukkuun.
Ammattilaisurheilijoidenkin suosima tehohoito on lämpörasituksen lisäksi hyvä keino fyysisestä suorituksesta palautumisen nopeuttamiseen. Jääkylmä vesi jäähdyttää kehon lämpötilaa yhden asteen verran joka viiden minuutin kuluttua.
Lähteet:
Kommentoi »