Voi hyvin

Koko keho kuntoon, osa 1/10: Kaikki alkaa aivoista

Koko keho kuntoon, osa 1/10: Kaikki alkaa aivoista
Aivot pitävät unesta, monipuolisesta ravinnosta, liikunnasta, naurusta ja hyvistä ihmissuhteista.
Julkaistu: 9.2.2011

lman aivoja ihminen ei liiku, muista, ajattele tai opi uusia asioita. Aivot ohjaavat kaikkia elintoimintoja, kuten aineenvaihduntaa, hengitystä ja verenkiertoa. Aivojen avulla tapahtuu myös tunteiden tunteminen. Tämän ainutkertaisen elimen sisällä on oikeastaan myös koko ihmisen identiteetti.

Aivoista pidetään huolta elämäntavoilla, joihin kannattaa panostaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Koko elinajan tavat ja tottumukset vaikuttavat esimerkiksi muistisairauksien todennäköisyyteen myöhemmällä iällä. Aivot toimivat parhaiten vähän päälle kaksikymppisenä.

Muistihäiriöitä on nykyisin joka viidennellä alle 35-vuotiaalla. Muistivaikeudesta on kyse, kun unohteleminen ja muistamattomuus lisääntyvät ja haittaavat arkea. Muistivaikeudet eivät aina johdu muistisairaudesta, kuten Alzheimerin taudista. Syynä voi olla esimerkiksi B1- tai B12-vitamiinin puutos, kilpirauhasen vajaatoiminta, univaikeudet, liiallinen stressi, masennus tai krooninen kipu.

Kun teet mukavia asioita ja ajattelet positiivisesti, aivot palkitsevat sinut erittämällä mielihyvähormoni serotoniinia. Aivojen "kouluttaminen" myönteiseen elämänasenteeseen on merkittävä hyvinvoinnin, jaksamisen ja pitkän elämän tekijä.

Valitse nämä:

1. Nuku. Aivot eivät toimi ilman lepoa. Aikuinen tarvitsee vuorokaudessa 7–9 tuntia unta.

2. Tasapainota. Aivot kaipaavat sekä aktiviteettia että rentoutusta. Kun työ vaatii aivoilta paljon, on vapaa-ajan tarjottava vastapainoa. Jos työ ei haasta aivoja, kannattaa aivoja jumpata muuten. Jumpaksi käyvät esimerkiksi käsityöt, seurapelit, ristisanatehtävät, sudokut ja tanssi, kuten zumba.

3. Syö säännöllisesti. Aivot tarvitsevat energiaa toimiakseen, joten säännölliset ateriat ovat tärkeitä.

4. Valitse kalaa. Kalaa on hyvä syödä pari kertaa viikossa, sillä kalarasvat pienentävät muistisairauksien riskiä.

5. Liiku. Säännöllinen liikunta auttaa muistia ja painonhallintaa. Etenkin luonnossa liikkuminen taltuttaa stressiä ja lisää elämäniloa.

6. Naura. Nauru on hyväksi aivoterveydelle, se muun muassa laskee stressihormonin määrää veressä.

7. Sosialiseeraa. Ystävän kanssa keskustelemisen tiedetään laskevan verenpainetta. Sosiaaliset suhteet ehkäisevät myös muistisairauksia ja masennusta.

Vältä näitä:

1. Kiire. Hetkittäinen stressi tekee aivoille hyvää, mutta jatkuva stressikierre ei. Jokaisen keskeytyksen jälkeen kestää 20 minuuttia palata takaisin työn alla olevaan asiaan.

2, Ylipaino. Lihavuudella, korkealla verenpaineella ja kolesterolilla on yhteys muistisairauksiin. Lisää ruokavalioosi hyviä hiilihydraatteja, kuten kasviksia, marjoja, hedelmiä ja täysjyväviljatuotteita.

3. Tupakka. Säännöllinen sauhuttelu lisää muistisairauksia.

4. Liika alkoholi. Toistuva humalatila altistaa muistihäiriöille.

5. Paljas pää. Kalloon kohdistuneet kolhut eivät ole koskaan hyväksi aivoille, vaikka ne eivät tapaturman sattuessa merkittävästi vammauttaisikaan.

Kommentoi »