Kauneus ja Terveys

Kirjailija Laura Lindstedt palasi terapiaan nelikymppisenä: "Kun mielenterveyttään hoitaa, ei kuormita muita ongelmillaan"

Kirjailija Laura Lindstedt palasi terapiaan nelikymppisenä: "Kun mielenterveyttään hoitaa, ei kuormita muita ongelmillaan"
Kirjailija Laura Lindstedt kävi parikymppisenä neljä vuotta psykoanalyysissa. Psykodynaamisessa terapiassa hän on oppinut käsittelemään vaikeita asioita.
Julkaistu: 10.3.2021

Kirjailija Laura Lindstedt, 44

Miksi menit terapiaan?

Muutin 1990-luvulla Kajaanista Helsinkiin opiskelemaan, ja elämäni oli monin tavoin murroksessa.

Kävin neljä vuotta psykoanalyysissa, tiiviimmillään neljä kertaa viikossa. Se tarjosi tarvitsemaani intensiivistä tukea. Psykoanalyysi sopii ihmiselle, joka tykkää analysoida ja verbalisoida.

Käyn tällä hetkellä psykodynaamisessa terapiassa. Eri elämäntilanteessa ja eri iässä ydinkysymykset nousevat esiin uudessa muodossa. Päivitys on tarpeen.

Millaiset hetket ovat palkitsevia, entä millaiset vaikeita?

Terapiassa vaikeaa on sanallistaa asioita, joita ei haluaisi edes ajatella. Usein niihin liittyy häpeää ja syyllisyyttä.

Palkitsevaa on, kun hankala asia alkaa jäsentyä ja syy-seuraussuhteet kirkastua. Yritän silti pitää elämäntarinani avoimena, jotta en toista sitä itselleni kyseenalaistamatta lopun elämääni.

Mitä terapia on antanut sinulle?

Se on lisännyt kykyä kohdata vaikeita tunteita ja taitoa kanavoida niitä tavoilla, jotka eivät vahingoita itseäni tai läheisiä.

Kirjailijantyössä on uskallettava katsoa aina vain syvemmälle, hokemien ja helppojen selitysten taakse. En tunne montakaan kollegaa, jolla ei olisi terapiataustaa.

Romaanini Ystäväni Natalia sijoittuu terapiaan. Terapiahuone, jossa terapeutti ja asiakas kohtaavat kerrallaan 45 minuutin ajan, tarjosi hedelmällisen lähtökohdan romaanille. Suljetut tilat kiinnostavat minua kaunokirjallisesti.

"Minulle terapia ei ole ollut häpeän aihe, päinvastoin. Kun mielenterveyttään hoitaa, ei kuormita muita ongelmillaan", Laura Lindstedt sanoo.

5 syytä hakea ammattiapua

1. Jos masentaa tai ahdistaa.

Masennus, ahdistus ja ihmissuhdeongelmat ovat yleisimpiä terapiaan hakeutumisen syitä.

2. Paniikkikohtaukset rajoittavat elämää.

Terapiassa voidaan hoitaa erilaisia mielenterveyden ongelmia, kuten paniikkihäiriötä, pakko-oireita, kaksisuuntaista mieli­alahäiriötä tai sosiaalisten tilanteiden pelkoa.

3. Samat ongelmat toistuvat.

Terapia voi auttaa ymmärtämään ongelmien syitä sekä omia käyttäytymis- ja ajatusmalleja.

4. Et pääse itse eteenpäin.

Joskus kriisit pitkittyvät. Jos huoli tai suru täyttää ajatukset ja rajoittaa elämää, ammattilaiselle puhuminen voi auttaa.

5. Et pysty tekemään töitä.

Apua kannattaa hakea viimeistään, kun ongelmat vaikeuttavat arjesta selviytymistä. Kelalta voi saada tukea kuntoutuspsykoterapiaan, jos työ- tai opiskelukyky on uhattuna.

Kommentoi »