Kauneus ja Terveys

Kauneuden ja Terveyden pääkirjoitus: "Tiukassa tilanteessa on hyvä vaihtaa perspektiiviä ja keskittyä johonkin ihan muuhun"

Kauneuden ja Terveyden pääkirjoitus: "Tiukassa tilanteessa on hyvä vaihtaa perspektiiviä ja keskittyä johonkin ihan muuhun"
Murheista on lupa ottaa lomaa, muistuttaa KT:n toimituspäällikkö Sari Hannikainen. Hän huomasi saavansa räsymaton tekemisen ääressä uutta perspektiiviä: kangaspuiden paukuttaminen oli yhtä rentouttavaa kuin kupla­muovin poksautteleminen.
Julkaistu: 18.5.2021
Olisipa kangaspuut, huokasin mielessäni kiireisen työpäivän jälkeen. Niiden paukuttaminen on nimittäin yhtä rentouttavaa kuin kupla­muovin poksautteleminen. Huomasin sen aikoinaan parikymppisenä, kun kudoin elämäni ensimmäiset räsymatot.
Ensimmäinen lukukausi ­yliopistossa oli kamala. Olin kaukana kotoa ja kaikki tökki: opinnot, rakkauselämä ja soluasunnon harmaa, jääkylmä muovilattia. Tarvitsin ankeuteeni jotain ihanaa ja joululoman alkajaisiksi päätin, että se olisi kauniit matot.
En ole heitä, joita kutsutaan käsityö­ihmisiksi. Kun yläasteella piti neuloa villapaita, tein liivin, sillä kesäloma ehti alkaa ennen hihoja. Kotipaikkakunnallani oli kuitenkin ilmainen käsityöpaja kangaspuineen ja kärsivällinen opettaja.
Parin viikon ajan keskityin kutomiseen. Raita raidalta paineet hellittivät, murheet unohtuivat ja kaksi pitkää, kaunista ja pehmeää valko-roosaa mattoa syntyi.
Se oli ensimmäinen oppi stressinhallinnasta: tiukassa tilanteessa on hyvä vaihtaa perspektiiviä ja keskittyä johonkin ihan muuhun. Murheista on lupa ottaa lomaa.
Sen jälkeen en ole kutonut enkä enää osaisikaan. Mutta ei irtautumiseen oikeasti kangaspuita tarvita, perspektiivi vaihtuu muutenkin, kunhan sitä vain vaihtaa. Työpäivän jälkeen lenkki tai kahvittelu ystävän kanssa irrottaa omista ajatuskehistä.
Tärkeätä on tunnistaa irtautumisen ja levon tarve, ja sitä opettelen ajoittain edelleen. Mattoja ei nimittäin enää ole, sillä unohdin ne jokin aika sitten pesulaan.
Mutta sellaista sattuu. Sitäkin ­opettelen, että mokien sijaan keskittyisin onnistumisiin. Se auttaa stressin hallinnassa, mistä voit lukea lisää tästä jutusta: Pitkittynyt stressi uhkaa hermostoa – tunnistatko sympatikotonian salakavalat merkit?
Kommentoi »