Kauneus ja Terveys

Kärsitkö vaivaisenluusta? Tee helppo jalkajumppa

Kärsitkö vaivaisenluusta? Tee helppo jalkajumppa
Vaivaisenluu on yleinen vaiva keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla naisilla. Vaivaisenluuta voi ennaltaehkäistä monin eri tavoin. Kokeile myös helppoa
Julkaistu: 19.7.2019

Vaivaisenluu on yleinen jalkaterän ongelma erityisesti keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla naisilla: yli 65-vuotiaista useampi kuin joka kolmas kärsii vaivaisenluusta. Vaiva koskettaa muitakin: myös miehet ja nuoret voivat kärsiä vaivaisenluusta, usein jalan rakenteen takia.

Jos vaivaa on, siihen kannattaa puuttua riittävän ajoissa, sillä mitä pienempi vaivaisenluumuutos on, sitä tehokkaammin sen pahenemista voidaan ennaltaehkäistä.

Usein ensioire on kipu isovarpaan tyvinivelessä kävellessä. Jos varpaiden asennot muuttuvat tai jalan kaaret laskevat, mene jalka- tai fysioterapeutille. Ilman hoitoa vaiva yleensä pahenee.

Mikä vaivaisenluu?

Vaivaisenluumuutoksessa isovarvas on kääntynyt kohti muita varpaita ja varpaan alin nivel pullistuu ulospäin. Jalkapöytäluuhun voi tulla luukasvua ja nivelen päälle jalan sisäsyrjään muodostuu luinen kyhmy. Vaivaisenluu voi olla erittäin kivulias tai täysin kivuton. Pahimmillaan kävely ja seisominen sattuvat.

Vaivaisenluu on monen tekijän summa

Vaiva voi periytyä vanhemmilta tai isovanhemmilta. Perintötekijät vaikuttavat vaivaisenluun syntyyn. Myös liian kapea kenkä ja korkea korko voivat aiheuttaa vaivaisenluun, kun jalka painuu suppuun kengän kärkeen.

Korkokenkien käyttö ei ole kiellettyä, mutta ne on syytä sujauttaa jalkaan vain juhlien ajaksi. Kengät, joissa on parin sentin korko ja pyöreähkö ja riittävän laaja kärki, ovat hyvä valinta käyttökengiksi. Valitse jalkasi muotoon sopivat, tarpeeksi leveät kengät, joiden korko on alle 2 senttiä ja kärjessä tilaa 1–1,5 senttiä.

Vaivasenluulle voivat altistaa myös jalkaterän perinnölliset, rakenteelliset tai toiminnalliset häiriöt, kuten askelvirheet. Muita altistavia tekijöitä ovat jalkaterän löysät nivelet tai heikot ja kireät jalan lihakset. Kipuileva vaivaisenluu voi aiheuttaa muitakin ongelmia: se voi muuttaa kävelytapaa, kun kipeä nivel painaa kävellessä kenkää.

Taustalla voi olla myös lattajalka, jossa jalkaterän kaari on madaltunut. Vaiva ei ole vain kosmeettinen vaan jalan toiminnan häiriö.

Vaivaisenluun hoito

Jalat ja niissä tapahtuvat muutokset ovat aina erilaisia, joten vaivaisenluun hoitokin on yksilöllistä. Vaivaisenluuongelmissa kannattaa hakeutua jalkaterapeutin tai jalkoihin erikoistuneen fysioterapeutin vastaanotolle.

Jalkaterapeutin valmistamat, yksilölliset varvasortoosit eli varpaiden oikaisijat auttavat suoristamaan varpaita. Pohjalliset korjaavat tarvittaessa jalan virheasentoa. Nivelten käsittely ja vaivaisenluuteippaus voivat helpottaa kipuja.

Varvas­oikaisijat tai tukipohjalliset saattavat korjata ongelmaa aluksi. Akuuttia kipua voi lievittää kipulääkkeillä ja urheilu- tai kinesioteippauksella, joka ohjaa varvasta oikeaan suuntaan.

Vaivaisenluuleikkaus voi olla oikea ratkaisu silloin, kun vaivaisenluu on kipeä ja haittaa selvästi arjessa selviytymistä. Kosmeettisista syistä leikkausta ei suositella.

Leikkauksen jälkeen jalkaterä on kuntoutettava yksilöllisesti laadituilla harjoitteilla, jotta vaiva ei uusiudu. Toisinaan vaivaisenluu voi uusia leikkauksesta huolimatta. Toipu­minen vie kuukausia, jopa puoli vuotta. Joskus leikkaus pitää uusia.

Alkavaa vaivaisenluuta voi ehkäistä jalkajumpalla, joka vahvistaa jalan lihaksia ja edistää nivelten liikkuvuutta.

Ennaltaehkäise vaivaisenluuta helpolla jalkajumpalla:

1. Kierto

Istu tuolilla jalka lattiaa vasten ja harjoitettava jalka koukussa sylissä. Ota tukeva ote kantapäästä ja toisella kädellä päkiästä. Pidä nilkka 90 asteen kulmassa. Kierrä kantapäätä sisäänpäin ja jalkaterän etuosaa ulospäin, kuin vääntäisit tiskirättiä. Pidä asento 10–20 sekuntia. Toista 10 kertaa.

2. Taivutus

Nosta jalka polven päälle. Ota kädellä tukeva ote varpaista. Taivuta toisella kädellä varpaita jalkapohjan alle siten, että varpaiden "rystyset" jalkapöydässä tulevat esiin. Pidä asento 5 sekuntia. Toista 10 kertaa.

3. Painallus

Seiso kapeassa haara-asennossa. Aseta tennispallon puolikas isovarpaan alimman nivelen alle. Pidä kantapää lattiassa. Varmista, että isovarvas on suorana. Paina palloa nivelellä. Pidä asento 10 sekuntia. Toista painallus 10 kertaa.

Asiantuntija: alaraajoihin erikoistunut fysioterapeutti Joni Järvi/Terveystalo

Juttu on ilmestynyt Kauneus ja Terveys -lehdessä 13/2019.

Kommentoi »