Kauneus & Terveys

Kärsitkö vaivaisenluusta? Tee helppo jalkajumppa


Vaivaisenluu on yleinen vaiva keski-ikäsillä ja vanhemmilla naisilla. Vaivaisenluuta voi ennaltaehkäistä monin eri tavoin. Leikkaushoito kannattaa harkita huolella.
Kuvat Getty Images

Vaivaisenluu on jalkaterän vaiva ja yleinen ongelma erityisesti keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla naisilla. Myös miehet ja nuoret voivat kärsiä vaivaisenluusta. Ongelmaan kannattaa puuttua riittävän ajoissa, mitä pienempi vaivaisenluumuutos on, sitä tehokkaampaa sen ennaltaehkäisy on.

Mikä vaivaisenluu?

Vaivaisenluumuutoksessa isovarvas on kääntynyt kohti muita varpaita ja varpaan alin nivel pullistuu ulospäin. Jalkapöytäluuhun voi tulla luukasvua ja nivelen päälle jalan sisäsyrjään muodostuu luinen kyhmy. Vaivaisenluu voi olla erittäin kivulias tai täysin kivuton.

Vaivaisenluu monen tekijän summa

Mikäli äidillä tai isoäidillä on ollut vaivaisenluu, voi vaiva periytyä, sillä perintötekijät vaikuttavat vaivaisenluun syntyyn. Myös liian kapea kenkä ja korkea korko voivat aiheuttaa vaivaisenluun, kun jalka painuu suppuun kengän kärkeen. Korkokenkien käyttö ei ole kiellettyä, mutta ne on syytä sujauttaa jalkaan vain juhlien ajaksi. Kengät, joissa on parin sentin korko ja pyöreähkö ja riittävän laaja kärki ovat hyvä valinta käyttökengiksi.

Jalkaterän perinnölliset, rakenteelliset tai toiminnalliset häiriöt, kuten askelvirheet, löysät nivelet jalkaterässä tai heikot ja kireät jalan lihakset voivat nekin altistaa vaivaisenluulle. Kipuilevana vaivaisenluu voi myös muuttaa kävelytapaa, kun kipeä nivel painaa kävellessä kenkää.

Vaivaisenluumuutoksessa kannattaa ottaa ajoissa yhteyttä jalkojen ammattilaiseen, joka tutkii jalat ja antaa yksilölliset hoito-ohjeet. Alkavaa vaivaisenluuta voi estää lihaksia vahvistavalla ja nivelten liikkuvuutta edistävällä jalkajumpalla.

Ennaltaehkäise vaivaisenluu helpolla jalkajumpalla:

1. Kierto

Istu tuolilla jalka lattiaa vasten ja harjoitettava jalka koukussa sylissä. Ota tukeva ote kantapäästä ja toisella kädellä päkiästä. Pidä nilkka 90 asteen kulmassa. Kierrä kantapäätä sisäänpäin ja jalkaterän etuosaa ulospäin, kuin vääntäisit tiskirättiä. Pidä asento 10–20 sekuntia. Toista 10 kertaa.

2. Taivutus

Nosta jalka polven päälle. Ota kädellä tukeva ote varpaista. Taivuta toisella kädellä varpaita jalkapohjan alle siten, että varpaiden "rystyset" jalkapöydässä tulevat esiin. Pidä asento 5 sekuntia. Toista 10 kertaa.

3. Painallus

Seiso kapeassa haara-asennossa. Aseta tennispallon puolikas isovarpaan alimman nivelen alle. Pidä kantapää lattiassa. Varmista, että isovarvas on suorana. Paina palloa nivelellä. Pidä asento 10 sekuntia. Toista painallus 10 kertaa.

Vaivainsenluun hoito

Jalat ja jaloissa tapahtuneet muutokset ovat erilaisia, joten vaivaisenluumuutoksen hoitokin on yksilöllistä. Vaivaisenluuongelmissa kannattaa hakeutua jalkaterapeutin tai jalkoihin erikoistuneen fysioterapeutin vastaanotolle.

Jalkaterapeutin valmistamat, yksilölliset varvasortoosit eli varpaiden oikaisijat auttavat suoristamaan varpaita. Pohjalliset korjaavat tarvittaessa jalan virheasentoa. Nivelten käsittely ja vaivaisenluuteippaus voivat helpottaa kipuja.

Vaivaisenluuleikkaus voi olla oikea ratkaisu silloin, kun vaivaisenluu on kipeä ja haittaa selvästi arjessa selviytymistä. Kosmeettisista syistä leikkausta ei suositella.

Leikkauksen jälkeen jalkaterä on kuntoutettava yksilöllisesti laadituilla harjoitteilla, jottei vaiva uusiudu. Toisinaan vaivaisenluu voi uusia leikkauksesta huolimatta.

Julkaistu: 19.7.2019