Kärsitkö ärtyvän suolen oireyhtymästä? Näin toteutat FODMAP-ruokavalion, joka auttaa vatsaasi voimaan paremmin

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ: Pfizer
Kärsitkö ärtyvän suolen oireyhtymästä? Näin toteutat FODMAP-ruokavalion, joka auttaa vatsaasi voimaan paremmin
FODMAP-ruokavalio voi tuoda ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsivien lisäksi helpotusta myös herkkävatsaisille. Katso vinkit, joiden avulla pääset hyvin alkuun.
Julkaistu: 8.12.2021

FODMAP-ruokavalio on saanut alkunsa vuoden 2005 paikkeilla, kun australialaisessa Monash Universityssa alettiin tutkia tiettyjen huonosti imeytyvien hiilihydraattien yhteyttä ärtyvän suolen oireyhtymän oireisiin. Tuolloin yliopistossa alkoi myös ruoka-aineiden systemaattinen testaus ja tietokantojen laajentaminen FODMAP-hiilihydraattien löytämiseksi.

Kyseisten hiilihydraattien välttäminen helpottaa huomattavasti herkkävatsaisten elämää ja ruokavalion käyttö on yleistynyt etenkin ärtyvän suolen oireyhtymän hoidossa. Toimivuuden kannalta keskeistä on varmistaa kaikkien ravintoaineiden riittävä saanti, lisäksi FODMAP-ruokavalio vaatii jonkin verran muiden sairauksien ja elämäntilanteen huomiointia.

On myös tärkeää välttää FODMAP-hiilihydraatteja sisältäviä ruoka-aineita, sillä huonosti imeytyvät fermentoituvat hiilihydraatit aiheuttavat paksusuolessa bakteerikäymisen välityksellä kaasun muodostusta. Osa niistä myös lisää veden määrää ohutsuolen loppuosassa.

Vältettävien, rajoitettavien ja suositeltujen ruoka-aineiden määrät ovat yksilökohtaisia. Kyseessä ei siis ole täydellinen välttämisruokavalio, vaan useimmilla riittää päivittäisen FODMAP-altistuksen rajoittaminen noin 10 grammaan.

Kiinnostuitko FODMAP-ruokavaliosta? Tarkemmat ohjeet löydät täältä.

Näin löydät oireita aiheuttavat ruoka-aineet

FODMAP-ruokavalion noudattaminen voidaan jakaa kolmeen vaiheeseen: karsintaan, altistukseen ja ylläpitoon.

Ensimmäisessä vaiheessa on tarkoitus rauhoittaa ärtynyt suolisto. Karsintavaiheessa ruokavaliosta poistetaankin mieluiten ravitsemusterapeutin ohjauksessa kaikki FODMAP-hiilihydraatit. On hyvä muistaa, että usein paras lopputulos saavutetaan, kun rajoituksia noudatetaan tarkasti vähintään neljä viikkoa.

Altistaminen FODMAP-hiilihydraateille tulee tehdä pieninä annoksina ja riittävän hitaasti – esimerkiksi paistettua valkosipulia voi kokeilla puolikkaan kynnen verran joka toinen päivä viikon ajan. Jos testijaksolla ei esiinny oireita, kestää elimistö todennäköisesti jatkossakin pienen annoksen paistettua valkosipulia.

Altistusvaihe on erittäin tärkeä, sillä sen avulla oppii tuntemaan ruoka-aineet, jotka sopivat itselle ja myös ne, jotka aiheuttavat oireita. On hyvä muistaa, että äärimmäisen harva ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsivä joutuu välttämään kaikkia FODMAP-hiilihydraatteja.

Kolmannessa vaiheessa on tarkoitus ylläpitää hyvää hoitotasapainoa noudattamalla FODMAP-ruokavaliota mahdollisimman joustavasti. Toisinaan on hyvä testailla, miten paljon ruokavalio kestää venyttämistä. Näin tehdessä on mahdollista, että joku päivä huomaakin pystyvänsä noudattamaan melko terveellistä ja ennen kaikkea normaalia ruokavaliota.

Muista FODMAP-ruokavalion perussäännöt

1. KARSI

FODMAP-hiilihydraatit tulee karsia ruokavaliosta vähintään neljäksi viikoksi.

2. ALTISTA

Altistus FODMAP-hiilihydraateille tulee tehdä hiljalleen ja pieninä annoksina.

3. YLLÄPIDÄ

Ylläpidä hyvää hoitotasapainoa noudattamalla joustavasti FODMAP-ruokavaliota.

Tarkemmat ohjeet ja ärtyvän suolen ruokavalio-oppaan löydät täältä.

Haluatko lisätietoa FODMAP-ruokavaliosta? Klikkaa ja lue lisää
Kommentoi »