Terve.fi

Kaikkien aikojen parhaat dieettivinkit - Top 9


Televisiot ja lehdet ovat nykypäivänä täynnä toinen toistaan paremmiksi tituleeraavia laihdutusvinkkejä.

Televisiot ja lehdet ovat nykypäivänä täynnä toinen toistaan paremmiksi tituleeraavia laihdutusvinkkejä. Totuus kuitenkin on, ettei laihtumiseen ole yleensä olemassa mitään oikoteitä. Jos syöt vähemmän kuin kulutat, laihdut. Tässä WebMd esittelee yhdeksän kaikkien aikojen tehokkainta tapaa pudottaa painoa järkevästi.

1. Juo paljon vettä tai muita kalorittomia juomia

Ennen kuin alat repimään sipsipussia auki, juo iso lasi vettä. Ihmiset sekoittavat joskus janontunteen nälkään, joten saatat päätyä syömään turhia kaloreita vaikka lasi kylmää vettä olisi oikeasti se mitä tarvitset. Jos pelkkä vesi ei auta, kokeile maustettua kivennäisvettä tai hedelmäistä yrttiteetä.

2. Ole valikoiva iltapalasi suhteen

Ahmimista tapahtuu useimmiten päivällisen jälkeen, kun on vihdoinkin aikaa istahtaa ja rentoutua. Television edessä napostelu on yksi helpoimmista tavoista suistaa laihdutuskuuri raiteiltaan. Vaihtoehtoina on joko ”sulkea” keittiö tietyn kellonajan jälkeen tai suoda itselleen jokin vähäkalorinen iltapala, kuten kuppi vähärasvaista jäätelöä.

3. Nauti lempiruoistasi

Sen sijaan, että poistaisit ruokavaliostasi kaikki lempiruokasi siirry kohtuullisempaan malliin. Osta vaikkapa yksi pulla kokonaisen pussin sijaan tai pieni pussi karkkia ison pussin sijaan. Kaikista lempiherkuista ei tarvitse luopua, avainsana on vain kohtuus.

4. Syö useita pieniä annoksia päivässä

Jos syöt vähemmän kaloreita mitä kulutat, laihdut. Haasteen siitä tekee se, jos olet aina nälkäinen. Tutkimukset ovat osoittaneet, että 4 -5 ateriaa tai välipalaa päivässä syövät pystyvät kontrolloimaan ruokahaluaan ja painoaan parhaiten. Asiantuntijat kehottavatkin siirtymään pienempiin annoksiin ja nauttimaan ruoka aikaisemmin. Päivällisen tulisi olla päivän viimeinen ateria.

5. Syö proteiinia jokaisella aterialla

Proteiini on kaikkein paras täyttöruoka. Sen on täyttävämpää kuin hiilihydraatit tai rasvat ja pitää sinut kylläisenä pidempään. Proteiinit auttavat myös ylläpitämään lihasmassaa sekä polttamaan rasvaa. Pidä siis huolta, että kaikki ateriasi sisältävät terveellisiä proteiineja, kuten vähärasvaista lihaa, jogurttia, juustoa, pähkinöitä tai papuja.

6. Mausta ruokasi

Lisää mausteita tai chiliä ruokiisi antamaan lisää makua ja auttamaan sinua pysymään kylläisenä. Paljon makuja sisältävät ruoat nimittäin stimuloivat makuhermoja ja antavat enemmän tyydytystä, jolloin tarve liialliseen syöpöttelyyn vähenee.

7. Täytä kaappisi terveellisillä mukavuusruoilla

Nopeiden ruokien ja välipalojen helppo saatavuus on tie menestykseen. Lähdet epätodennäköisemmin hakemaan hampurilaisia tai tilaat pitsaa kotiin, jos pystyt valmistamaan kotona terveellisen aterian 5 – 10 minuutissa. Tässä lista ainesosista, joita kaappisi tulisi ainakin sisältää: pakastevihanneksia, täysjyväpastaa, vähärasvaista juustoa, tomaattimurskaa, säilykepapuja, esivalmisteltua grillattua kananrintaa, täysjyvätortilloita tai -pitoja sekä pussittain vihreää salaattia.

8. Tilaa ravintolassa lastenannoksia

Lasten annoksen tilaaminen ravintolassa on hieno tapa vähentää kaloreita ja pitää annokset kohtuullisina. Tavasta on tullut jopa niin suosittu trendi, että useimmat tarjoilijat eivät edes ihmettele mikäli tilaat lasten listalta. Toinen keino on käyttää pienempiä lautasia. Tämä saa annokset näyttämään isommilta ja mielesi tyytyväisempänä, jolloin todennäköisesti myös tunnet olosi kylläiseksi.

9. Vaihda pasta vihanneksiin

Yhden vaatekoon saa vuodessa tippumaan yksinkertaisesti niin, että vähentää pastan ja leivän syömistä sekä lisää vihannesten määrää. Aterialta putoaa jopa 100 -200 kaloria pelkästään sillä, että tärkkelyksen vaihtaa vihanneksiin.

Lähde: WebMD

Lue lisää:

Päinvastoin kuin luulit, nämä ruoka-aineet sabotoivat laihdutuksesi!

6 hullua terveystrendiä – oletko kokeillut näitä?

Julkaistu: 13.9.2010