Terve.fi

Juokse, juokse, juokse - mutta ilman vammoja

Juokse, juokse, juokse - mutta ilman vammoja
Juokseminen on siitä hyvä harrastus, että sitä voi tehdä ympäri vuoden, eikä se vaadi kovin suuria taloudellisia panostuksia.
Julkaistu: 21.6.2012

Juokseminen on kuitenkin samalla liikuntalaji, jossa varsin helposti syntyy loukkaantumisia ja kipeytymisiä. Loukkaantumisia voi ehkäistä hyvällä tekniikalla ja oikeaoppisella juoksutyylillä.

Tässä onkin Men’s Health -sivuston ohjeita loukkaantumisten välttämiseen ja oikeaan tekniikkaan juoksupolulle. Näin juoksu sujuu kevyemmin:

Jalat. Juoksijoiden vaivat liittyvät usein jalkoihin. Jalkavaivoja voi välttää hyvillä kengillä sekä nostamalla askeleen oton jälkeen (kun jalka ilmassa) varpaita sääriä kohti.

Lonkka. Älä ota juostessa liian pitkää askelta, vaan askeleen ottavan jalan tulisi olla suurin piirtein lonkan alla eli juoksijan painopisteen askeleen päällä.

Vatsalihakset. Jännitä vatsalihaksia juostessa siten, että se tukee oikeaa asentoa/ryhtiä. Älä kuitenkaan jännitä lihaksia tietoisesti eli älä purista. Sen sijaan ota vatsalihakset huomioon jo lämmitellessä, jolloin ne toimivat ikään kuin itsestään juostessa.

Hartiat ja kyynärpäiden asento. Pidä juostessa hartiat takana ja alhaalla. Koukista käsiä sopivasti: kyynärpäiden tulisi olla noin 90 asteen kulmassa ja lähellä kehoa. Käsien kontrolloitu heiluttaminen säästää energiaa, kun taas niiden heiluminen valtoimenaan vaikeuttaa etenemistä suoraan ja lisää vammojen syntymisen todennäköisyyttä.

Kämmenet. Sormien puristaminen nyrkkiin juostessa kiristää käsivarsia ja haittaa hartioiden asentoa. Sen sijaan laita kädet ikään kuin kevyesti kuppi-asentoon.

Kommentoi »