Kauneus ja Terveys

Jalkojen oikea hoito voi ehkäistä polvi- ja selkävaivoja – näin jalkahoitaja Nina Elo pitää jalkansa kauniina ja terveinä

Jalkojen oikea hoito voi ehkäistä polvi- ja selkävaivoja – näin jalkahoitaja Nina Elo pitää jalkansa kauniina ja terveinä
Älä unohda jalkatyötä! Jalkojen huono kunto voi vaikeuttaa liikkumista ja aiheuttaa polvi- ja selkäongelmia. Lue jalkahoitaja ja hoitolayrittäjä Nina Elon, 48, vinkit jalkahoitoon kotona.
Julkaistu: 19.8.2020
"Jalkojen hoitaminen unohtuu talvella monelta. Ihoa pitäisi kuitenkin rasvata joka päivä ympäri vuoden. Jos sen laiminlyö, iho kuivuu reippaasti. Lisäksi voi tulla kovettumia ja kantapäät alkavat halkeilla.
Jalkojen terveydestä huolehtiminen on tärkeää kaikille. Kyse ei ole vain ulkonäöstä. Jalkojen huono kunto voi vaikeuttaa liikkumista ja aiheuttaa polvi- ja selkäongelmia. Rikkinäiseen ihoon voi pesiytyä tulehdus.
Jos jaloissa on pahoja kovettumia, känsiä, syyliä, jalka- tai kynsisieni tai kantapäät ovat pahasti halkeilleet, kannattaa mennä jalkahoitoon. Siellä olisi hyvä käydä pari kertaa vuodessa, vaikka jalat olisivatkin terveet. Diabeetikko tarvitsee jalkahoitoa säännöllisesti.
Jalkojenhoito on intohimoni. Kipinä syttyi, kun aloin hoitaa diabetesta sairastavan mieheni jalkoja. Huomasin, että pystyn auttamaan häntä jo pienellä kotihoidolla. Diabeetikoiden valtimoverenkierto heikentyy. Myös jalkaterän tuntoaisti saattaa heiketä, iho kuivua ja nivelet jäykistyä.
Innostuin opiskelemaan lähihoitajaksi ja erikoistuin jalkojenhoitoon. Valmistuin keväällä 2019 ja avasin jo valmistujaispäivänäni oman jalkahoitolan.
Lieviä jalkapulmia voi ratkaista kotonakin. Suosittelen omaa kotihoitoreseptiäni:
Kylvetä ensin jalkoja 3–5 minuuttia vedessä, johon on lisätty kylpysuolaa. Se virkistää. Kuori sitten jalkaterät ja sääret kuorintavoiteella. Kuivaa jalat ja leikkaa kynnet.
Kuorinnan jälkeen voit poistaa kovettumat varovaisesti hohkakivellä. Varo silti, ettet hio ihoa liikaa. Yleensä kovettumat kannattaa jättää ammattilaisen hoidettavaksi. Jos raspaat liikaa, iho alkaa suojata itseään ja kovettuu entisestään.
Jalkavoide pitää valita ihon kunnon mukaan. Halkeileville kantapäille on oma rasvansa. Kuiva iho tarvitsee rasvaisen voiteen. Käytä sitä illalla ja pue voideltuihin jalkoihin yöksi puuvillasukat. Ne tehostavat voiteen pehmentävää vaikutusta.
Kävely paljain jaloin hiekkarannalla tai turvallisella kalliolla on parasta, mitä jaloille voi kesällä tehdä. Hemmottelen jalkojani sillä. Ne saavat hierontaa ja tavallisesti vähällä käytöllä olevat pienet lihakset aktivoituvat.
Diabeetikoille se ei kuitenkaan sovi. Jos tuntoaisti on heikentynyt, on vaarassa astua huomaamattaan jonkin terävän esineen päälle tai saada muuten haavoja ihoon.
Myös jumppa tekee hyvää. Harita varpaitasi ja koukista jalkaterää vuoroin alas balettiasentoon ja vuoroin ylös. Kokeile jalkajumppapalloa. Se herättelee jalkapohjan pikku lihaksia. Käytä jalkojasi apuna arjessa. Jos pudotat jotain lattialle, nosta se ylös varpailla.
Käytä jalkojasi apuna arjessa. Jos pudotat jotain lattialle, nosta se ylös varpailla.
Hyvissä kesäkengissä on tarpeeksi leveä ja suora lesti sekä riittävästi tukea jalkapohjalle ja kantapäälle.
Moni käyttää liian pieniä ja ohutpohjaisia jalkineita. Se voi aiheuttaa jalkaterän virheasentoja, sisään kasvaneita kynsiä, kipeitä känsiä ja kovettumia. Ohut kengänpohja ei vaimenna iskuja tarpeeksi.
Ballerinat ja kangastennarit ovat suosittuja mutta ohutpohjaisia ja tiiviitä. Niiden kanssa kannattaa aina käyttää sukkia.
Sekoitemateriaali on paras, jotta jalat ja varpaanvälit eivät haudu. Hautuminen voi aiheuttaa rakkoja, hiertymiä ja tulehduksia.
Moni ottaa kesäksi varpaankynsiinsä geelauksen. En silti suosittele sitä. Se ohentaa kynsiä, ja geelin alta ei huomaa niiden mahdollisia muutoksia.”

Ninan vinkit jalkojen hoitoon

  1. Pidä mukanasi rakonestopuikkoa. Myös talkki ja rakkolaastarit ehkäisevät tehokkaasti hiertymiä. Voit myös kiinnittää kenkien sisäpintaan hankaaviin kohtiin palat fleecekangasta.
  2. Muista suojata iho auringolta korkealla suojakertoimella. Jalkapöydät palavat herkästi.
  3. Osta riittävän tilavat kengät. Lesti on sopiva, jos asetat jalkasi kengän viereen ja jalka näyttää realistisesti mahtuvan siihen. Jos kenkä näyttää jalkaa kapeammalta, jätä se kauppaan.
Juttu on julkaistu Kauneus ja Terveys -lehdessä 8-9/2020.
1 kommentti